עצרת יום השואה ביד ושם. ארכיון
עצרת יום השואה ביד ושם. ארכיוןצילום: הלל מאיר/TPS

רק כשלושים ניצולי שואה צפויים להשתתף השבוע בטקס יום השואה הבינלאומי הרשמי שייערך ביד ושם בירושלים בהשתתפות מאות מכובדים ועשרות ראשי מדינות מכל העולם.

הטקס, המושך תשומת לב בינלאומית רבה כל כך, כבר עמד במחלוקת בין מדינת ישראל לפולין, וצפוי לעורר עוד הדים רבים במהלך השבוע, עקב השתתפותם בין היתר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וסגן נשיא ארה"ב מייק פנס.

אולם, על פי הדיווח הבוקר (שני) בגלי צה"ל, בתוך כל שלל המכובדים רק כשלושים ניצולי שואה הוזמנו על ידי יד ושם לטקס המשמעותי כל כך, שיהווה את נקודת השיא באירועי יום השואה הבינלאומי.

בעקבות הדיווח צייץ השר זאב אלקין, "אני שומע בשידור בתוכנית של רזי שרק 30 ניצולי שואה קיבלו הזמנות לטקס ביד ושם ביום ה׳, ורבים מניצולי שואה לא הצליחו לקבל הזמנות".

"אני הוזמנתי לטקס הזה ומאוד רציתי לבוא בגלל חשיבות זכרון השואה, אבל אני מחליט עכשיו להעביר את הזמנתי לניצול שואה שלא הוזמן. מציע לחבריי השרים לעשות כמוני", הוסיף אלקין.

ב'יד ושם' הבהירו מנגד, "האירוע אינו טקס ציבורי אלא התכנסות של מנהיגים. האולם מכיל 780 מקומות בלבד - שכמחציתם הם המנהיגים ומשלחות מצומצמות שלהם".

"לניצולי שואה ומלוויהם נשמרו 60 מקומות והן הוזמנו לאירוע ע"י מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל", הוסיפו ביד ושם.

עוד צוין כי "על פי נתונים שפורסמו לאחרונה חיים בישראל למעלה מ-100 אלף ניצולי שואה, כך שלא יתאפשר להזמין את כולם ואף לא את מחציתם".