אורן וינברג: לעם הספר ראוי שתהיה ספרייה לאומית

מנכ"ל הספרייה הלאומית, אורן וינברג, מספר בראיון לערוץ 7 על תפקידה של הספרייה הלאומית בשנת 2020, על תהליך ההנגשה של הספרייה לכל מגזר וגיל, ולמה לא יהיו גדרות שיקיפו את הספרייה החדשה שניבנת בימים אלו מול כנסת ישראל.

"הספרייה הלאומית מצויה היום בתהליך של התחדשות משמעותי במטרה לקחת את האוספים המדהימים שיש כאן, של כל התרבות הישראלית והיהודית לדורותיה, ולפתוח אותם לשימושים רחבים בארץ ובעולם. האוספים שלנו הם הגדולים בעולם היהודי, יש לנו כאן למעלה מארבעה מיליון פריטים פיזיים ולמעלה מ-60 מיליון מסמכים ארכיוניים ועוד חומרים מכל הסוגים והפורמטים".

איך מנהלים ספרייה לאומית בעידן האינטרנט?

"לעם הספר ראוי שתהיה ספרייה לאומית, ספרייה של העם היהודי ומדינת ישראל שמתעדת כל דבר שנוגע בעולם היהודי והישראלי בארץ ובעולם. אין ספק שהאינטרנט שיצא בשנות ה-90 פגע בשימוש הספרייה אך הצלחנו להתאים את עצמנו לעידן המודרני. הקמנו ספרייה דיגיטלית של כתבי יד עבריים, ספרייה דיגיטלית של פיוט ותפילה וגם בית לזמר העברי וכמובן גם סריקה של למעלה מ-400 עיתונים וכותרים בארץ ובעולם בעשרות שפות.

''הספרייה הלאומית היום פתוחה ונגישה ככל שאפשר. אנחנו לוקחים את האוספים שלנו ועושים להם דיגיטציה שמנגישה את החומרים לכל מקום בעולם. יש עדיין הרבה מאוד חומרים שנמצאים רק כאן שלא עברו דיגיטציה".

למה זה חשוב שתהיה לישראל ספרייה לאומית?

"כמו שאמרתי, לעם הספר ראוי שתהיה ספרייה לאומית. חשוב שאנשים יוכלו להתחבר למורשת היהודית והישראלית ויוכלו לחקור וללמוד בכל מקום שהם נמצאים. אולמות הקריאה שלנו מלאים עד אפס מקום למרות האינטרנט כי המקום הזה הוא גם מקום של שיח ודיאלוג".

וינברג מספר גם הפרויקט התרבותי הגדול בעולם שהולך ונבנה בימים אלו מול הכנסת - משכנה החדש של הספרייה הלאומית. המבנה עתיד להיפתח בשנת 2022.

''עלות הפרויקט היא קרוב למיליארד שקלים ובניין הספרייה יהיה על שטח שמשתרע על 46 מ"ר אלף עם צוות אדריכלים משוויץ. הייחודיות של הספרייה - ללא חומות ועם מקסימום של נגישות. כל אחד שיעבור בחוץ יוכל לראות דרך החלונות הגדולים והשקופים את אולם הקריאה שיהיה לב הבניין".