אי אפשר להסתפק במלים 'לעולם לא עוד'ניצן קידר, קראקוב

יותר מ- 100 שרים וחברי פרלמנט מכל רחבי אירופה התכנסו היום (ראשון) בקרקוב שבפולין, לדיון בדרכים מעשיות להתמודד עם תופעת האנטישמיות הגואה ביבשת אירופה, גם כיום, 75 שנים לאחר שחרור מחנות המוות אושוויץ ובירקנאו.

הכינוס המיוחד, פרי יוזמת איגוד הארגונים היהודיים באירופה בראשות הרב מנחם מרגולין, הליגה האירופית לפעולה והגנה בראשות הרב שלמה כובש, מצעד החיים, בני ברית אירופה, מרכז שמעון ויזנטל וקהילות יהודיות וארגונים מרחבי אירופה, מתכנס בסמוך לאושוויץ כדי לנתח את שורשי האנטישמיות העכשווית, לבחון דרכים להטמיע את לימודי השואה במערכות החינוך של מדינות אירופה השונות ולגבש חקיקה שתאסור שימוש בסטריאוטיפים אנטישמיים – כדוגמת מיצגי הפסטיבל בעיר אלסט הבלגית, כמו גם למנוע בחקיקה מכירות של מזכרות נאציות, כפי שקיים לאחרונה בית מכירות פומביות במינכן.

הרב מנחם מרגולין אמר כי "לנוכח הגל הגואה של אנטישמיות ישנה וחדשה והקואליציה האדומה-ירוקה שמלבה אנטישמיות משני קצוות הקשת הפוליטית, פשוט אי אפשר עוד להסתפק באמירות כמו 'לעולם לא עוד' שהפכנו לצערנו קלישאות ריקות מתוכן".

"דרושים צעדים אופרטיביים מיידים – וכדי שאלו יהיו משמעותיים, חייבת להתגבש חקיקה בפרלמנטים של כל אחת ממדינות אירופה, כמו גם בפרלמנט האירופי. זה לא יכול להישאר עניין הצהרתי בלבד. מה שמתחיל במיצגים שבהם מבזים את היהודי ומדביקים לו סטראוטיפים נלעגים, הופך מהר מאוד להתנכלויות מילוליות ופיזיות – כפי שאנו עדים להן לא אחת במדינות אירופה השונות. סחר גלוי בפרטי מורשת ניאונאצית יוצר נורמליזציה של השנאה והחמור ביותר, פחות ופחות תלמידים וסטודנטים באירופה נחשפים להיסטוריה הארורה של השואה – ולכן גם לא לומדים את הלקחים המתחייבים ממנה".

"החקיקה שמתגבשת כאן היום נועדה לשנות את המציאות הזאת. כיהודים זו חובתנו להוביל את המאבק הזה, אבל זו חובתם של כל מנהיגי אירופה לעשות מעשה ולגבש תשתית חוקתית שתאפשר לנקוט צעדים של ממש נגד האנטישמים ביבשת", קרא מרגולין למשתתפים.

במהלך הסימפוזיון פגשו המנהיגים ניאו-נאצי לשעבר, יונתן לנגר, שעלה מגרמניה לישראל, נפגשו עם בתה של ניצולת השואה בת ה-85, מירי קנול, שנרצחה על רקע אנטישמי במרץ 2018 בדירתה בפריס ושמעו את מנהל בית הספר הבינלאומי להוראת השואה ביד ושם, ד"ר אייל קמינקה.

הרב שלמה כובש, יו"ר הליגה האירופית לפעולה והגנה דיבר על המצב בו ניצולי השואה אט אט עוברים מן העולם.

"יום השנה ה-75 לשחרור אושוויץ עתיד להיות האחרון כאשר עדיין יש לנו את הניצולים שזוכרים את זוועות השואה. מי יכול היה לדמיין שגם 75 שנים מאוחר יותר, האידיאולוגיה המרושעת והשטנה שחוללו את השמדה והסבל – תמשיך להתקיים ולצערנו אף ביתר שאת".

לדבריו, "הגיע הזמן לפעולה. קהילות יהודיות, פוליטיקאים ואזרחים השותפים לערכים ההומניים ומאמינים שכל אדם נברא בצלם, חוברים כאן היום יחד, כדי להבטיח נקיטת צעדים קונקרטיים לעקירת השנאה והגזענות".

הוא הכריז על השקת תוכנית אירופית ראשונית לניטור כל התקפה אנטישמית ומעקב אחר עמדות הציבור כלפי האנטישמיות, ב-14 מדינות אירופיות שחיה בהן אוכלוסייה יהודית גדולה. על בסיס הנתונים שייאספו יפותחו תכניות חינוך פורמלי ובלתי פורמלי במדינות אירופה השונות.