אנדריי דודה
אנדריי דודהצילום: רויטרס

נשיא פולין, אנדז'יי דודה, שלח מכתב מיוחד לכנס שעורך בקרקוב איגוד הארגונים היהודיים (EJA) במלאת 75 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו.

"את יום הזיכרון הבינלאומי לשואה נציין השנה, ביודענו שמספר הניצולים שעודם בחיים פוחת והולך. לנוכח העובדה שהעדים האחרונים לפשע הגדול ביותר בתולדות האנושות שכילה שישה מיליון יהודים - מחציתם יהודים מפולין - הולכים לעולמם, אנחנו מחוייבים לזיכרון", כתב דודה.

לדבריו, "אנו, הפולנים, שומרים על האמת ההיסטורית, המוכרת כאן רבות בזכות החינוך בבתי הספר וכעדות ישירה שקיבלנו מהורינו. בארצנו, שנכבשה על ידי גרמניה והיתה בידיב במשך יותר מחמש שנים, הייתה החברה כולה נתונה לטרור המוני, רדיפה והשמדה. באופן הנורא ביותר זה השפיע על היהודים. הגרמנים הביאו שנאה, ביזיון ואנטישמיות וגזענות לשיאים חדשים".

נשיא פולין ביקש להבהיר שאזרחי ארצו סבלו גם הם מהגרמנים. "הכובשים הגרמנים ביקשו לשבור הן את הזהות האישית והן את קשרי האחווה בין הפולנים והיהודים. היו פולנים, למרות איום על דיכוי, ניסו להציל יהודים ורבים מהם שילמו על כך בחייהם".

"אנו אחראים ומחוייבים לספר לדור הבא על הזוועות שעברו היהודים בשואה. זו חובתנו לקרבנות וניצולי השואה", הוסיף.

"איננו יכולים לאפשר לטשטש ולשכוח את הזיכרון והאמת אודות השואה. עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי להבהיר: לעולם לא עוד. אני משוכנע כי פולנים ויהודים תמיד יתייצבו זה בזה כדי לשמור על הזיכרון ולספר את האמת על השואה ועל כל קורבנותיה", סיכם נשיא פולין.