קופה
קופהצילום: ISTOCK

מבצע ביקורת ניהול ספרים של מס הכנסה נערך השבוע בפורמט שונה מן הרגיל: בעלי העסקים הוזמנו אל משרדי מס הכנסה כשהם מצוידים בספרי העסק שלהם, לצורך עריכת הביקורת.

מבצע הביקורת הבלתי שגרתי כלל 50 ביקורות, מהן עלה כי רק שלושה מהעסקים שנבדקו לא רשמו הכנסות כדין. בנוסף, 47 עסקים נבדקו במסגרת ביקורת יישום החוק לצמצום השימוש במזומן וב-5 מתוכם נמצאו הפרות של החוק. למבצע, שנוהל על ידי עובדי משרד פקיד שומה ירושלים 3, נבחרו בתי עסק בתחום המסחר, השירותים והמקצועות החופשיים.

בבדיקת ספרי העסק של חנות למכירת וילונות והתקנתם התברר כי העובד השכיר בחנות, מבצע עבודות נוספות מבלי לדווח על כך למס הכנסה. כך לדוגמא, במקרה של התקנה ופרזול שניתן ללקוחה, בנוסף לווילונות שרכשה בחנות. תגובתו של העובד לפשר הדברים היתה: "הלקוחה שילמה לי 950 ₪ ועשיתי את העבודה. אנו עושה עבודות נוספות אך לא מנהל ספרים ולא מדובר בהרבה כסף".

מבדיקת ספריו של קבלן שיפוצים, עלה כי העברות לחשבון הבנק שלו בסכום של 9,000 ₪ לא תועדו. תגובתו של הקבלן היתה: "מדובר בהלוואה מהשכנה ואנחנו ביחסי שכנות טובים, אם תרצו נציג לכם את צילום הצ'ק".

מבדיקת פירוט חשבון העו"ש של עמותה חברתית-קהילתית, נמצאו מספר הפקדות במזומן ובצ'קים שלא הוצאו קבלות בגינן. תגובת נציג העמותה: "אני צריך לבדוק את זה".

פעילות ביקורת זו נערכה כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה, הרחבת המודיעין, בין היתר על ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.