תמנו שטה: אין שקיפות כלפי משפחות השבויים והנעדרים

בקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית נערך הערב (שלישי) פאנל פוליטי-חברתי מיוחד בנושא "סולידריות -השבת הבנים מעזה".

האירוע נערך בבניין הפקולטה למשפטים בהשתתפות סגן (מיל') צור גולדין אחיו התאום של הדר גולדין, אבירם שאול אחיו של אורון שאול, ח"כ פנינה תמנו שטה (כחול לבן), הפעיל החברתי אבי ילאו ועו"ד מיכל וונש קוטלר.

במהלך הפאנל סיפרה ח"כ פנינה תמנו שטה על הרגע בו גילתה שמדינת ישראל מסתירה את פרשת חטיפתו של אברה מנגיסטו.

"קיבלתי מייל מאחיו ולאחר בדיקה הייתי המומה, אזרח חוצה גבול ואף אחד לא פוצה פה. אני שואלת את חברי הקבינט ואף אחד לא מכיר את הפרשה. בודקת עם ח"כ לשעבר, יעקב פרי, והוא גם לא מכיר את הפרשה. בדקתי גם עם חברי ועדת חוץ וביטחון של הכנסת ועם היו"ר שלה לשעבר, השר זאב אלקין, הגם הם לא מכירים את הפרשה", ציינה תמנו שטה, "פניתי לראש הממשלה ואז זימנו אותי לישיבה סודית עם המשפחה ומסבירים לנו שאי אפשר לדבר ולפרסם את הפרשה".

לדבריה, "יש משהו מאוד מתעתע באזהרות שנותנים למשפחה שאם ידברו הם יחמירו את המצב של מנגיסטו ויעלו את המחיר שלו. לי כחברת כנסת היה אסור לחשוף את הסיפור למרות החסינות. במשך כמה חודשים היו מספר מפגשים עם ראש הממשלה והמשפחה. לוטן ניסה לעזור אך היה ברור לי שהמדינה לא חושפת הכל. בסוף הבנו שהוא בתוך עזה. המחאות של יוצאי אתיופיה והדרישה של עיתונאים לפרסם את הסיפור יצרו סדק, ואז הפרשה נחשפה לאחר עשרה חודשים מיום חטיפתו".

תמנו שטה מבקרת את ראש הממשלה נתניהו על אופן הטיפול בפרשה, "יש בעיית ריכוזיות בנושא הנעדרים. לא סתם לא הקבינט ידע ולא ועדת חוץ וביטחון. בעיניי לא יתכן שרק ראש הממשלה יודע. זה לקוי ולא נכון. דמיינו שמגיעה עסקה מול ארגון טרור ויש מו"מ ויש מחיר ורואים שיש משפחות שיודעות להפעיל את הלחץ וכשיש עסקה מצליחות לגייס את הציבור, יתכן שראש הממשלה יקח את החלטה לרוח הציבורית, זה פופוליסטית וזה רע אבל זה המצב".

"אם ניקח את פרשת נעמה יששכר, ושתסלח לי משפחתה, אנחנו רואים איך פתאום נתניהו מתייחס לנושא הזה השכם וערב. הקבינט חייב לקבל ולהיות מעורב בכל נושא השבויים והנעדרים. צריך לתקן את השקיפות מול המשפחות. נשבר הלב מחוסר האמון עם ראש הממשלה או עם ראשי מערכת הביטחון, ולתת אמון בהם. היום יש סיבון עם מאבק אפילו עם תדרוכים של עיתונאים. עדיף מנהיג אמיץ שיגיד "אני נגד עסקה ולא משחרר מחבלים" מאשר מנהיג שמספר סיפורים", .

צור גולדין אחיו התאום של הדר גולדין שאל את תמנו שטה בפאנל, "מה האלטרנטיבה של כחול לבן? מה אתם תעשו אחרת אם תהיו בשלטון? מתי פעם אחרונה כחול לבן פעלה למען שחרור הנעדרים ?"

תמנו שטה ענתה לגולדין, "זו שאלה טובה. כולם יודעים שבשנה האחרונה הכנסת לא מתפקדת ואין לה גם כלים להתמודד בנושא השבויים. לוטן הלך הביתה ורציתי לדעת למה הוא פרש כי הוא הבין שאין הוגנות כלפי המשפחות. היו מספר דיונים בוועדת חוץ וביטחון והייתי במפגשים עם המשפחות של הנעדרים אך המדינה כרגע בתרדמת פוליטית. אני מסכימה שאנחנו צריכים לעשות יותר. צריך להחליף את נתניהו כי אין הוגנות מול המשפחות וצריכים להגיד למשפחות אם יש עסקה. אנחנו מתחייבים לעמוד לידכם ולעשות הכל כדי להחזיר אותם".