להעניק חוסן. ד"ר חיים שקד
להעניק חוסן. ד"ר חיים שקדצילום: מכללת חמדת הדרום

במכללה האקדמית לחינוך 'חמדת הדרום' שליד נתיבות הערך הבוקר (שלישי) אירוע חשיפה מיוחד למיזם "פדגוגיה של חוסן".

המציאות הביטחונית בעוטף, יחד עם החתך הסוציו אקונומי הנמוך של תלמידי הדרום, הביא את ראש המכללה ד"ר חיים שקד להקים את התכנית "פדגוגיה של חוסן"- תכנית הדגל של המכללה.

במסגרת התוכנית הסטודנטים, מורי העתיד, יוכשרו להתמודד עם מצבי חוסן שונים בכיתה ובכך לקדם את תלמידיהם ולבנות בהם את הביטחון לו הם זקוקים. הסטודנטים יוכשרו באמצעות קורסים שונים בנושא, מפגשים עם אנשי מקצוע שונים ותרגול סיטואציות שונות באמצעות חדר הסימולציות הייחודי שנבנה בימים אלו במכללה.

ראש המכללה ד"ר חיים שקד ציין בדבריו "התפקיד שלנו כאנשי חינוך הוא להעצים את חוסן תלמידינו, וזאת בניגוד להתנהלות הרווחת שאומרת שעל המורה לעסוק בעיקר בפדגוגיה ולא 'לגנוב זמן יקר מזמן השיעור'. אבל אנו באים ואומרים שעל איש החינוך לתפקד כל העת ככזה שמקנה חוסן לתלמידיו, על מנת שיוכלו להתמודד עם מצבי משבר דוגמת משברים ביטחוניים שאנו עדים להם באזור הדרום, אבל גם לחזק בהם את תחושת הביטחון העצמי והמסוגלות, על מנת שיוכלו להפיק מעצמם את המקסימום, אף מעבר למה שהם מאמינים שהם מסוגלים".

עוד ציין שקד, "צפון הנגב הוא אזור שלצערנו נמצא במצב ביטחוני מורכב, ואנו חייבים לפתח את החוסן בקרב התלמידים בכדי שהם יוכלו להמשיך לתפקד במסגרת הסיטואציה המורכבת בה הם חיים, ללמוד, להתקדם ולממש מטרות".

"הסיבה הנוספת שבגינה בחרנו בפדגוגיה של 'חוסן', היא כי באופן טבעי, בהרבה מקומות בעולם ישנו שכפול של חתך סוציו-אקונומי, ובנקודה שאדם התחיל את חייו היא לרוב אותה נקודה שבה הוא יסיים את חייו. לכן אנחנו רוצים שתלמידים מהאזור שלנו יוכלו לבחור לעצמם כל רמת השכלה שיבחרו, כל תעסוקה בה יחפצו וכל רמת הכנסה, ולכן חובה עלינו לפתח ולחזק את חוסנם של התלמידים", הוסיף ד"ר שקד.

בסיום הכנס ד"ר שקד הפתיע את המשתתפים כאשר שלוש מורות ותיקות אשר לימדו בעבר והעניקו חוסן לעובדות במכללה כשהיו תלמידות, עלו לבמה וקיבלו תעודות הוקרה על פועלן למען החוסן של תלמידותיהן.