עצמות של יהודים צפות אחרי הגשם
עצמות של יהודים צפות אחרי הגשםצילום: זק"א

לארגון זק"א הגיעו לאחרונה פניות ממדריכי מבקרים במחנות ההשמדה בפולין על תופעה של אלפי עצמות אדם הצפות מעל האדמה במחנות ההשמדה בפולין אחרי הגשם. דבר שמהווה פגיעה חמורה וחילול כבודם של הנרצחים.

בתיאום עם גורמי השלטון בפולין יצאה משלחת של זקא ונציגי הוועדה לשימור בתי עלמין יהודיים באירופה (cpjce), כדי לעמוד מקרוב על התופעה. במשלחת אף השתתפו מהנדסים של ממשלת פולין.

לעיני המשלחת התגלו עצמות רבות שצפות מתוך האפר אחרי הגשם ברחבי המחנות. מדובר בשטחים נרחבים. העצמות התגלו בשטחים נרחבים במחנה ובעיקר בבריכות מסביב למשרפות בהן הושלכו חלק מאפר המשרפות.

בזק"א מציינים כי אחרי המלחמה חיטטו הפולנים בבורות האפר בחיפוש אחרי תכשיטים, והם פיזרו את האפר על פני שטחים נרחבים ברחבי המחנה.

על פי ההלכה כל שברי העצמות הגדולים משעורה חייבים בקבורה ולאפר יש דין זהה לעצמות. עם סיום הביקור הכינה המשלחת פרוטוקול של הביקור ובהם רעיונות לפתרון הבעיה.

יהודה משי זהב יו"ר זק"א וחבר המשלחת אמר "מדובר בפרויקט הנדסי ולוגיסטי מורכב המצריך ליווי וייעוץ של מהנדסים והידרולוגים. אנו קוראים לראשי המדינות המשתתפים בכנס השואה העולמי, לפני שאתם מתעסקים בהנצחת זכרם של הקדושים, חשוב יותר להתעסק בכבודם.

אנו פונים אליכם בבקשה הומניטרית, להרים בפעילות משותפת את נטל פרויקט מורכב זה, כדי שאחרי 75 שנים יובאו עצמותיהם של קרבנות השואה היהודים הקדושים שנרצחו על קידוש השם לקבר ישראל ולמנוחת עולמים".