בבית הנשיא נערכה הערב (רביעי) קבלת פנים וארוחת ערב רשמית עם ראשי מדינות וראשי משלחות מרחבי העולם אשר נענו להזמנת הנשיא ראובן ריבלין והגיעו לפורום השואה הבינלאומי.

באירוע השתתפו גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר כחול לבן בני גנץ, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, הרמטכ"ל אביב כוכבי, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שר החוץ ישראל כץ ואישים נוספים.

בנאום שנשא בקבלת הפנים, אמר ריבלין: "זהו מפגש היסטורי, לא רק עבור מדינת ישראל והעם היהודי, אלא עבור האנושות כולה. הערב בעודנו זוכרים את קורבנות השואה, ומלחמת העולם השנייה, אנו מציינים גם את ניצחון החופש וכבוד האדם".

"אני מקווה ומתפלל כי מהחדר הזה יצא מסר אחיד לכל אחת מהמדינות בעולם, שמנהיגי העולם עומדים מאוחדים במאבק נגד גזענות, אנטישמיות וקיצוניות, בהגנה על הדמוקרטיה ועל הערכים הדמוקרטיים. זה צו השעה. זה האתגר שלנו. זו הבחירה שלנו", הוסיף הנשיא.

"מחר נתכנס ביד ושם, לזכור ולהבטיח שלעולם לא עוד. יד ושם הוא מכון מוביל למחקר וחינוך השואה, בהדרכת היסטוריונים. יש להשאיר את המחקר ההיסטורי להיסטוריונים. תפקידם של מנהיגים פוליטיים הוא לעצב את העתיד. בתקופה בה יותר ויותר ניצולים עוזבים אותנו, התכנסות זו מהווה ביטוי למחויבותנו המשותפת, להעביר את העובדות והלקחים ההיסטוריים של השואה, לדור הבא", כך ריבלין.

מלך ספרד פליפה השישי נאם בפסגת המנהיגים ואמר "לעולם לא תחזור האנושות לשעה החשוכה ביותר שלה, התקופה בה מיליוני אנשים ומאות קהילות מרכזיות נמחו בפתאומיות על ידי שנאה עיוורת ובורה. עם זאת, אנו יודעים היטב כי יש צורך בפעולה מתמשכת, זיכרון וחינוך".

צילום: קובי גדעון / לע"מ

צילום: מארק ניימן / לע"מ