נפתלי בנט
נפתלי בנטPhoto by Flash90

השבוע פורסם כי שר הביטחון בנט הנחה להוציא צווי הרחקה נגד אנרכיסטים הפועלים ביהודה ושומרון. מדובר בחדשות טובות מאוד. אך כמו בכל חקיקה או תקנה, גם כאן עלינו לשאול את עצמנו איך הגענו למצב הזה בכלל. כיצד התפתחה בארצנו אופנת התעמולה האקטיביסטית נגד חיילי צה"ל, עד לרמה שכבר צריך להגביל אותה?

בימים אלו אנו מציינים שנה לסילוקה של סוכנות המשקיפים TIPH, בעברית "הנוכחות הבינלאומית הזמנית בחברון", ממדינת ישראל. TIPH, אשר הוקמה בשנת 1994 כדי לפקח על יישום הסכמי חברון, הפכה במהרה למעין סוכנות פפראצי העוסקת ביצירת דה לגיטימציה נגד חיילי צה"ל. הסיבה שלקח שנות דור להוציאה מן הארץ נובעת בעיקר מכך שמדובר בכוח בינלאומי שחבריו נשאו דרכונים דיפלומטיים. לכל השאר אין תירוץ. פעילי סוכנות EAPPI, הפועלים בחסות מועצת הכנסיות העולמית מאז 2002, נכנסים ארצה בוויזת תייר. כך גם האנרכיסטים שמגיעים ארצה בתיאום עם תנועת הסולידריות הבינלאומית (ISM). אלה מתקבלים בלב פתוח ונפש חפצה על ידי חבריהם הישראלים, יוצאי ארגון אנרכיסטים נגד הגדר.

ישראל היא גן עדן לחוליגנים צעירים שמחפשים חוויה חתרנית בלי להסתכן יותר מדי. זאת לא סוריה, לא תימן, גם לא שכונות המהגרים המסוכנות במאלמו שבשבדיה. ממש ללכת בלי ולהרגיש עם. צלחת חומוס והדלקת צמיגים בנעלין, גיטרה וזריקת אבן על חייל מהגסט האוס של עיסא עמרו בחברון, התגרות בשוטרים מחומות ירושלים. השאר בטן-גב בחוף תל אביב.

חשוב לומר, המשרד לעניינים אסטרטגיים תחת השר ארדן אכן צמצם את מספר האנרכיסטים הבאים ארצה, אך ענף התיירות הזה עדיין חי ובועט. הבעיה היא שלא רק שערי ישראל פרוצים לכל דכפין, אלא גם חיילי צה"ל נתפסים כטרף קל. הרי קיים חוסר אונים מובנה בין חייל חמוש לקבוצת חצופים שמקיפים אותו במצלמות ובטלפונים חכמים.

אך לא אלמן ישראל וגם הצורך הוא אבי המדע. מול אוזלת היד הוקם ארגון 'עד כאן' ששתל בקבוצות הללו פעילים כדי לחשוף אותן, נוסד פרויקט "צלם את הצלמים" של 'אם תרצו' העוסק בביוש (שיימינג) ברשת של מי שמטרידים חיילים בשטח. לאחרונה התווספה קבוצה חדשה הנקראת 'אימהות למען לוחמים', אשר מגרשת פעילי שמאל קיצוני מפני חיילים.

מי שקורא נכון את המגמה מבין שאם הדבר לא ייעצר בקרוב, תוקם גם קבוצה בשם "פלנגות למען חיילי צה"ל", דבר שאף אחד כמובן לא רוצה שיקרה. לכן צווי ההרחקה נגד האנרכיסטים חשובים כל כך, כדי למנוע הסלמה. נציין שצווים כאלו הופעלו אלפי פעמים נגד אנשי ימין, אז למה לא הפוך? במיוחד כשמדובר באנשים שמתנגדים לקיומה של המדינה.

צווי ההרחקה הללו היו צריכים להינתן כבר לפני עשרים שנה. לעצור את ענף התיירות האנרכיסטית השואפת לחסל את ישראל מבפנים. על צווי הרחקה כאלה נאמר "כן ירבו".

הכותב הוא יו"ר תנועת 'אם תרצו'