אנדריי דודה
אנדריי דודהצילום: רויטרס

נשיא פולין אנדז'יי דודה ממשיך להביע התנגדות פומבית לפורום השואה הבינלאומי שמתכנס בימים בירושלים בהשתתפות מנהיגי מדינות רבות בעולם.

בראיון לתחנת הרדיו הפולנית הממלכתית ביום רביעי בערב, אמר הנשיא דודא כי הטקס ב"יד ושם" הוא ניסיון לייצר טקס אלטרנטיבי לטקס המסורתי המתקיים מדי שנה במוזיאון אושוויץ-בירקנאו.

"אין לי ספק כי פורום השואה הבינלאומי הוא ניסיון לייצר משקל נגד לטקס במוזיאון אושוויץ-בירקנאו המאורגן ונתמך על ידי ממשלת פולין" אמר אנדז'יי דודא. כזכור, הנשיא הפולני הודיע כי יחרים את הטקס בירושלים לאחר שבקשתו לנאום באירוע נדחתה.

דודא ביקש לנאום באירוע על מנת לענות לנשיא רוסיה פוטין, שהאשים לאחרונה את פולין באחריות לפריצתה של מלחמת העולם השנייה, ואף כינה את שגריר פולין בגרמניה הנאצית "חזיר אנטישמי".

כאשר נשאל מה התכוון לומר בטקס השואה בירושלים, אמר דודא כי "רציתי לחלוק כבוד לאלו שמתו, קודם כל בכך שאזכיר כי מבין ששת מיליון היהודים שנרצחו בשואה היו שלושה מיליון אזרחים פולנים. כך שמחצית מכל הנרצחים היו אזרחי הרפובליקה הפולנית השנייה, שהושמדה בתחילת מלחמת העולם השנייה על ידי גרמניה הנאצית, שאליה הצטרפה מאוחר יותר, תחת הסכם סטלין-היטלר, גם רוסיה הסובייטית.

''הגרמנים בנו את מחנות ההשמדה על אדמה שלקחו מהפולנים ובאותם מחנות רצחו יהודים מכל אירופה. זו האמת על ההשמדה", הוסיף דודה.