טראמפ ופנס
טראמפ ופנסReuters

גורמים בימין ובהתיישבות ביו"ש כבר החלו לפרסם הודעות השוללות את 'מתווה המאה' של טראמפ, בגלל המקל המחכה בקצה שלה – הכרה במדינה פלשתינית.

חברי בימין ובהתיישבות – לא לקפוץ. ברור שכולנו, אנשי הימין, שוללים הקמת מדינה פלשתינית. למרות זאת, אם אכן זו התוכנית, אנחנו צריכים לקבל אותה רשמית בשתי ידיים, בוודאי לא להגיד 'לא לטראמפ'.

את הסרבנות נשאיר לצד הפלשתיני. אין שום סיכוי שאיזשהו מנהיג פלשתיני יקבל את התוכנית הזו בעתיד הקרוב או הרחוק. וכשישראל תאמר כן והפלשתינים יגידו לא, נישאר רק עם הסעיף של ריבונות על היישובים, ריבונות על בקעת הירדן, והכרה בירושלים השלמה כבירת ישראל, בלי מדינה פלשתינית, עם אוטונומיה על האוכלוסיה הערבית.

ההנהגה הישראלית עומדת היום באותו מצב של בן גוריון בכ"ט בנובמבר 1947: האו"ם החליט על חלוקת ארץ ישראל לשתי מדינות, יהודית וערבית (פלשתינית בלשונם) - זו היתה ההחלטה האמיתית.

ההנהגה הציונית קיבלה את ההצעה שמשמעותה הקמת מדינה יהודית והסכמה לחלוקת הארץ, כלומר להקמת מדינה פלשתינית. הערבים התנגדו לה, ויצאו למלחמה.

התוכנית נקברה בפועל, למעט הסעיף של הקמת המדינה היהודית, שהתממש עד היום. אולי כ"ג בינואר יתגלה בעתיד כמקבילה ההיסטורית של כ"ט בנובמבר.