יאיר גולן
יאיר גולןצילום: פלאש 90

סגן הרמטכ''ל לשעבר ח"כ יאיר גולן (העבודה-מרצ) מאמין שאפשר ליצור מחנה שמאל ישראלי, פטריוטי ותקיף, כלשונו, בלי להתנכר ליהדות ולעולם הדתי-הלכתי.

בראיון לעיתון "הארץ" אמר גולן ''נכנסתי לפוליטיקה לא בשביל להתפקד למרצ, אלא כי חשבתי שאפשר לייצר מחנה שמאל גדול. עם זה שהמחנה הדמוקרטי קיבל פחות ממה שחשבתי ועם זה שהגענו לאיחוד ככה (עושה תנועה של עיקול סביב ראשו), אני עדיין מאמין בזה שהתפקיד האישי שלי זה לייצר את השמאל הישראלי החדש.

''זה שמאל פטריוטי, שמאל לוחמני, שמאל תקיף. זה לא שמאל של נעבעכים. זה שמאל שחייב להיות יותר רגשי, לגעת לאנשים בקרביים. הוא לא יכול, לדוגמה, להתנכר ליהדות".

המראיינת, רוית הכט, הזכירה לגולן כי מפלגתו השיקה את "מלשינון הדתה" בקמפיין הקודם שלה. גולן השיב: "אני בכלל לא מדבר על הדתה. יש לי שני עקרונות מנחים בעניין של דת ומדינה – באחד אני אומר למדינה 'תעופי לי מהחיים הפרטיים, לא רוצה לראות אותך שם'. הבן הגדול שלי, לדוגמה, התחתן עם רב וסירב ללכת לרבנות, ואני חושב שרוב הישראלים מרגישים ככה.

''מצד שני, כל היהודים שחיים כאן מבינים שיש איזושהי נוכחות של הדת בחיים הציבוריים. אם תעשי עכשיו משאל בין אזרחי ישראל, אני חושב ש-99.9% יגידו שבצבא צריך להיות אוכל כשר. הנה משהו שמוכתב מהדת, ואנחנו כן מסכימים עליו".

כשנשאל אם הוא מקיים מנהגים או מצוות השיב גולן "אני מקדש בשבת. יותר מזה, אני מעביר שיעורי מנהיגות על פי ירמיהו פרק א. אני מצוי במקורות, אני אוהב אותם. זה גורם לי הנאה אינטלקטואלית ורגשית בלתי רגילה".

גולן גם שומר כשרות, ''אבל לא היסטרי. לא מכניס בכוונת מכוון שרימפסים הביתה. אני לא מאמין בהשגחה פרטית או בקיום תרי"ג מצוות. אבל היהדות היא התרבות שלי, ההיסטוריה שלי, הזהות שלי. אני יהודי גאה. אני ממש יהודי גאה. אני עברי".