מטה מאבק משותף: "מצילים את החינוך המיוחד"

הסתדרות המורים והנהגת ההורים הארצית דורשים את הקפאת התיקון לחוק החינוך המיוחד והפסקה מידית של מילוי שאלוני ראמ"ה.

אורלי הררי , כ"ט בטבת תש"פ

מאבק משותף
מאבק משותף
צילום: יוסי אלוני

הסתדרות המורים והנהגת ההורים הארצית הקימו מטה מאבק משותף להצלת החינוך המיוחד.

זאת הפעם הראשונה ששני הגופים משלבים ידיים ויוצאים יחד למאבק שמטרתו הקפאת הרפורמה בחינוך המיוחד (תיקון 11 לחוק החינוך המיוחד).

נציגי המטה מכינים תכנית פעולה ונערכים למאבק רחב יריעה הכולל פעילות מול חברי כנסת, שרים וחברי ועדת החינוך, קמפיין פרסומי ותקשורתי, פעילות ברשתות החברתיות, פעולות ארגוניות ופעולות שטח כגון הפגנות, אסיפות מחאה, עיצומים ואך השבתות.

במטה המאבק טוענים, כי אלפי תלמידי חינוך מיוחד שהיום זוכים לחינוך הולם: כתות קטנות של עד 12 תלמידים בכיתה, יחס אישי, אנשי מקצוע פרא-רפואיים משולבים בתוך מערכת השעות השבועית שלהם ועובדי הוראה שמוכשרים לחינוך מיוחד – יעברו בתקופה הקרובה למערכת החינוך הרגילה שבה ישולבו בכיתה של כ-35 תלמידים עם מחנכת/גננת אחת ללא תגבור נוסף, מבלי לקבל את הסל התקציבי המגיע להם וללא מנגנון תמיכה.

כמו כן טוענים במטה במאבק כי משרד החינוך דורש מוועדות הזכאות, שעברו לשליטתו במסגרת התיקון לחוק, לערוך קיצוץ של 30% במספר התלמידים המופנים לחינוך מיוחד.

עובדי הוראה הונחו למלא שאלונים חדשים, שלמעשה מאבחנים את תפקוד הילד, מבלי שניתנה להם הכשרה בחינוך מיוחד וללא ניסיון מקצועי באבחון. השאלונים נועדו להוביל לקיצוץ מספר הילדים המופנים לחינוך המיוחד.

במטה המאבק טוענים כי יישום החוק במצב הנוכחי עלול להוביל לקריסה מוחלטת של מערכת החינוך בישראל כאשר עשרות אלפי תלמידי חינוך מיוחד ייפגעו ואיתם גם מאות אלפי תלמידי החינוך הרגיל ועובדי ההוראה.

הסתדרות המורים והנהגת ההורים הארצית מתכוונים להיאבק עד אשר יוקפא התיקון לחוק החינוך המיוחד. כבר כעת הם דורשים חזרה מידית לשאלונים הישנים ועצירה מוחלטת של ניתוב ילדי החינוך המיוחד לחינוך הרגיל ואת הפגיעה בהם.

עובדי ההוראה, שהוטל עליהם למלא את השאלונים, אינם מודעים להשלכות של מילוי השאלון ולפער העצום בין רמת הזכאות בחינוך המיוחד לעומת החינוך הרגיל ולהקטנה המשמעותית במשאבים בסל המשויך לילד.

לנציגי המטה נודע כי בכוונת משרד החינוך לקצץ 180 כיתות חינוך מיוחד ולצמצם את מספר תלמידי החינוך המיוחד בשנה"ל הבאה בכ- 13,500 תלמידים.

יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים: "זה לא שילוב זאת הפקרות. פוגעים בעובדי ההוראה, מפקירים את הילדים המיוחדים, ומרסקים את החינוך. עובדי ההוראה מתריעים על העומס הבלתי נסבל, על חוסר המוכנות ועל המחסור במשאבים אולם ללא הועיל. הדבר היחיד שחשוב למשרד הוא לחסוך כסף על גב כולנו. היום אנו אומרים להם לא עוד! אנו ניאבק עד אשר הביזיון הזה יפסק והתיקון לחוק יוקפא."

עו"ד אייל בן יהודה באום, יו"ר הנהגת ההורים הארצית: "אנחנו במצב חירום לאומי. הכאוס הפוליטי שמוביל לשיתוק מערכת החינוך פוגע בילדינו בכלל ובילדי החינוך המיוחד בפרט. יש להקפיא את יישום עדכון חוק החנ"מ עד שמערכת החינוך תהיה מוכנה ולא תפגע בחינוך ילדינו. ההצהרה המשותפת להסתדרות המורים והנהגת ההורים הארצית שעליה אנחנו מכריזים היום מוכיחה יותר מכל את חומרת המצב".