יעקב חגוגאל
יעקב חגוגאלצילום: חזקי ברוך

הכנס השנתי למאבק באנטישמיות יערך הערב (ראשון) ועוד לפני כן הוצג הבוקר בפני הממשלה דו"ח סיכום האירועים האנטישמיים בעולם ב-2019.

יעקב חגואל, סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, שהציג את הנתונים בממשלה מודאג מאוד. "לדעתי זה הדו"ח הכי קשה שהיה ב-70 השנים האחרונות. אחינו בתפוצות עוברים שנה של אלימות אנטישמית תוך חשש להסתובב ברחובות עם סממנים יהודיים. אני לא זוכר שנה כזו", הוא אומר לערוץ 7.

לדבריו, "התופעה אינה מקומית. נכון שארה"ב הצטרפה למדינות הסובלות מאנטישמיות בשנה האחרונה, אבל בעשור האחרון ישנם אירועים אנטישמיים בכל העולם. כל שנה האלימות יותר משמעותית מהשנה שקדמה לה וזה מאוד מדאיג".

חגואל אומר שכינוס פורום השואה הבינלאומי בישראל הוא צעד משמעותי, אבל חייב לבוא לו גיבוי ממדינת ישראל.

"רק לפני כמה ימים היו כאן מנהיגים שדיברו על צורך להיאבק באנטישמיות ואני חושב שהאירוע הזה הוא אדיר. אותם מנהיגים צריכים לחזור לארצות שלהם ולראות איך הם דואגים לתכניות החינוכיות בבתי הספר, איך נותנים צוהר ללימודי השואה, להבנת האחר והשונה. הם צריכים לחוקק ולאכוף חוקים בנושא מאבק באנטישמיות וכמובן לשמור על ביטחונם של היהודים".

"מעבר לכך, האחריות שלנו כמדינת ישראל היא לראות כיצד אנחנו מחזקים את רוחו של העם בגולה. מי שחושש להסתובב עם סממנים יהודיים ברחובות, בסופו של דבר יהיה פחות יהודי. אנחנו צריכים לחזק את הזהות היהודית ואת הגאווה בקרב בני העם שלנו שלא יושבים בשלב הזה בציון", הוא מוסיף.

מבחינתו, המאבק צריך לכלול לא רק את מה שמכונה 'האנטישמיות הקלאסית' אלא גם את ה-BDS.

"צריך להבין שהיום האנטישמיות מגיעה מכל הכיוונים. ישנה את האנטישמיות הקלאסית שנובעת בדרך כלל ממניעים דתיים, ישנה את האנטישמיות המודרנית שנובעת משנאה למדינת ישראל. אנחנו זוכרים את החרמות עוד מימי השואה הקשה שבעצם מתחדשים היום בפנים חדשות. בשורה התחתונה יש כאן אנטישמיות במסיכה. צריך להוריד את המסכה ולומר: זו אנטישמיות".

לדברי חגואל, הכנס הערב בבית התפוצות בא לחזק את המסר הברור: "אנחנו נאבקים באנטישמיות מצד אחד ומצד שני אנחנו מחזקים את הגאווה היהודית ומרימים את הראש של יהודי הגולה. כולנו ביחד רוצים לראות איך ממשלת ישראל נרתמת לשני המאבקים הללו".