ורשה
ורשהצילום: ISTOCK

במסדרונות משרד החוץ בוורשה ניתן היה כמעט לשמוע את אנחת הרווחה שהשתחררה עם סיום "פורום השואה" בירושלים.

החששות שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ינצל את המעמד כדי "לעוות שוב את ההיסטוריה של מלחמת העולם השנייה ולתקוף את פולין" לא התממשו.

נשיא פולין, אנדז'יי דודא, שהחליט לא לבוא לירושלים מאחר שלא ניתן לו לנאום לצד נשיאי רוסיה, גרמניה, צרפת וישראל, יארח היום באתר ההנצחה של מחנה ההשמדה אושוויץ־בירקנאו את נשיאי ישראל וגרמניה במסגרת האירוע הרשמי לציון 75 שנים לשחרור המחנה.

בין המשתתפים באירוע יהיה שר החוץ הפולני, יאצק צ'אפוטוביץ', שבראיון בלעדי ל"ישראל היום" מאמץ את הצעתו של הנשיא ריבלין "להשאיר את ההיסטוריה להיסטוריונים".

שר החוץ הפולני צ'אפוטוביץ' אמר כי "זה רעיון טוב לתת להיסטוריונים לחקור כראוי את העובדות הקשורות למלחמת העולם השנייה, המידע שלנו צריך להיות מבוסס על עובדות ומחקר של היסטוריונים. בה בעת, אנו צריכים לזכור את ההיסטוריה הקרובה, כדי להיות מודעים לסכנות ולהימנע מטעויות או מהחלטות שגויות".

על השאלה מדוע יש ויכוח עדיין על העובדות ההיסטוריות בקשר למלחמת העולם השנייה השיב צ'אפוטוביץ': "אנחנו די עקביים בפרשנות ובתרומה שלנו לידע על האירועים ההם, הארכיונים שלנו פתוחים, המכונים שלנו מנגישים מידע, אתרי ההנצחה במחנות שעל אדמת פולין - אושוויץ, מיידנק, בלז'ץ, סוביבור, שטוטהוף - עברו שימור. זו חובתנו. יותר מ־3.5 מיליון איש מבקרים מדי שנה במחנות לשעבר הללו. יותר משני מיליון איש באים לאושוויץ. פולין משתייכת למדינות שמשמרות באופן הטוב ביותר חומר ועובדות. אנחנו מתייחסים להיסטוריה בכבוד, ולדעתי מדינות אחרות הולכות בעקבותינו".

על מצב היחסים בין ורשה לירושלים אמר: "לרה"מ נתניהו היו גם הצהרות לא ברורות בקשר לתקופת השואה במהלך ועידת ורשה. אבל דבר שמאוד קלקל את היחסים היו דבריו של שר החוץ הטרי אז, ישראל כץ, שהיו מעליבים מאוד כלפי החברה הפולנית, מובן שיש אנטישמים בכל מקום. לא אעז לומר שאין בפולין כלל אנטישמים. אבל לייחס אנטישמיות לכל האומה הפולנית - זה דבר לא הוגן. הנשיא דודא הבהיר שהוא מצפה להתנצלות ברורה".

על כך שארה"ב עומדת לפרסם דו"ח על החזרת רכוש יהודי מתקופת השואה והאם הדו"ח הזה יהיה בעייתי לפולין אמר שר החוץ הפולני צ'אפוטוביץ': "תלוי בתוכן הדו"ח, כשבוחנים את המערכת שלנו, קיים נוהל משפטי ברור להחזרת רכוש. פולנים רבים, בכלל זה ממוצא יהודי או כל מוצא אתני אחר, שאיבדו את רכושם במלחמה או בתקופה הקומוניסטית, מבקשים החזרת רכוש או פיצויים, וזה קרה באמצעות הליך חוקי. פולין היא אחת המדינות שעשו הרבה בנושא הזה".

צ'אפוטוביץ' התייחס לעניין הדו"ח שלדבריו עלול להרעיל שוב את היחסים בין ישראל והיהודים לבין פולין ואמר: "איני חושב שההחלטה בעניין הדו"ח היא ישראלית, נכון? אנחנו נספק מידע, אם תהיה בקשה לכך. שוב, פולין שייכת למדינות שעשו הרבה בהקשר לערך הרכוש שהוחזר".

לשאלה האם היתה ציפייה בישראל שפולין תעביר את שגרירותה לירושלים והאם זו אפשרות ריאלית השיב שר החוץ הפולני: "בכל הנוגע להעברת השגרירות, אנחנו מתאמים את המדיניות שלנו עם האיחוד האירופי ואיננו מתכננים מהלך כזה, לפי האו"ם, המדיניות בנושא ברורה. מעמד ירושלים, מדינה פלשתינית והשלום הם נושאים שייקבעו במו"מ בין ישראל והפלשתינים".