ד"ר ישראל חנימוב וד"ר אייל ליבוביץ
ד"ר ישראל חנימוב וד"ר אייל ליבוביץצילום: רונית דוייב

במחקר ישראלי שכלל יותר מ-45 אלף חולים, נמצא כי שימוש בסטרואידים (גלוקוקורטיקואידים) קשור לעלייה בשכיחות סוכר נמוך בדם (היפוגליקמיה) בקרב אוכלוסיית המאושפזים בבתי החולים.

סטרואידים הם משפחה של תרופות שאחד התפקידים החשובים שלה הוא להחליש את התגובה הדלקתית של הגוף. הם משמשים למגוון מצבים רפואיים מאז גילויים בשנות ה-40 של המאה הקודמת.

אחד השימושים הנפוצים בסטרואידים הוא במחלות אוטו-אימוניות (מחלות חיסון עצמי), כלומר מחלות בהן מערכת החיסון של הגוף פועלת נגד תאי הגוף עצמו. הסטרואידים נבדקו במאות מחקרים לאורך השנים, שהוכיחו את יעילותם במניעת תחלואה ותמותה. עם זאת, שימוש בסטרואידים קשור גם לתופעות לוואי בדרגות חומרה שונות, שלעיתים מקשות על המשך נטילת התרופה.

במחקר חדש בהובלת ד"ר ישראל חנימוב וד"ר אייל ליבוביץ שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת היוקרתי The American Journal of Medicine וכלל 45,272 מטופלים, נמצא כי שימוש בסטרואידים קשור בעלייה בשכיחות היפוגליקמיה אצל חולים המאושפזים במחלקות הפנימיות.

ממצאי המחקר יכולים להצביע על תופעת לוואי חדשה של סטרואידים שטרם תוארה בספרות הרפואית, אך עם זאת, יש לזכור כי מדובר בתרופה חשובה המשפרת איכות חיים במטופלים רבים.