שבוע טוב
שבוע טובצילום: ISTOCK

הסוד הגלוי שגם הם מכירים

מנהיגיהם של ערביי ישראל מבוהלים ומבועתים מהצפתו שוב של רעיון העברת ואדי עארה ובנותיה לשליטת הראיס מהמוקטעה. בזה אחר זה הם מדלגים מאולפן לאולפן כדי להביע את מחאתם וזעמם השוצף.

למה בעצם? בהפגנות אתם מקפידים לנופף בדגלי אש"ף, אתם מקפידים להגדיר את עצמכם כפלשתינים-ישראלים, מנהיגיכם הופכים לדוברי הרש"פ וגרורותיה, אז למה הזעם הגדול? יכול להיות שהם יודעים משהו שאנחנו לא יודעים, או מעדיפים שלא לדעת? יכול להיות שבסופו של דבר מדינה ישראל, המגודפת כל כך בפיהם, בכל זאת טובה?

בקשה קטנה וחשובה

ככה זה תמיד בציונות הדתית כשקורה משהו מהותי. המחלוקות מרקיעות עד השמים, משסעות וקורעות את מה שעוד נותר מהציונות הדתית אחרי המחלוקת הקודמת. כך גם הפעם תגובות הימין והציונות הדתית לתכניתו של טראמפ נעות בין קריאת הלל לקריעת הבגד, וזה בהחלט בסדר, ובכל זאת בקשה קטנה:

סביר והגיוני לראות את שלושים האחוזים ולחגוג ריבונות, סביר והגיוני גם לראות את שבעים האחוזים שאולי יהיו בעתיד ולבכות מרה את הולדתה של מדינה פלשתינית על כל השלכותיה, רק אנא, ובמטותא, בואו ננסה לצלוח את המחלוקת הזו מתוך הבנה הדדית שלאחרים בציונות הדתית ובימין מותר לחשוב את ההיפך ובכל זאת להמשיך יחד. אחרי המאבקים הפוליטיים האכזריים של עיצוב רשימת הציונות הדתית לכנסת, קשה לדעת איך ייראה הציבור הזה אחרי עוד מאבק איתנים.

אוסלו אבדה תקוותנו

אחיי שמאלניי היקרים, אינספור פעמים הטחתם בנבחרי הימין, ח"כים ושרים, שאלה לא פשוטה 'אתם מבכים בלי סוף את אוסלו. די כבר. אתם בשלטון. תראו לנו משהו אחר. נראה אתכם, תחילו ריבונות אם כל כך רע לכם עם אסולו', ככה אמרתם וחלקכם אפילו הוסיף בביטחון מתנשא 'תביאו תכנית משלכם וניתן לכם לנסות אותה בלי להפריע, רק תעשו משהו'.

כל כך הרבה פעמים אמרתם את זה, וכמעט האמנו לכם, עד שהגיעה תכנית שממש לא בטוח שהיא כזו ימנית, אבל שכלולה בה ריבונות ישראלית כלשהי ביהודה ושומרון ושערי הזעם השמאלני נפתחו. למען היושרה שלכם הייתי מצפה שלפחות לא תתנפלו. פשוט תרגיעו.

גלו לנו מה הוא עשה באמת

היועמ"ש אישר, ועדת הבחירות פסלה ועל פי ניסיון העבר אם לא יקרה משהו מרעיש במיוחד בג"ץ יאשר והיבה יזבק תתמודד בבחירות הקרובות. לי נותר רק לשאול את כבוד היועמ"ש, אם התמודדותה של מעודדת הטרור מקובלת עליך, אתה חייב להסביר לנו מה כבר עשה ד"ר מיכאל בן ארי שהצדיק את הפסילה שלו? זה חייב להיות משהו הרבה יותר חמור מהאדרת טרור. הוא בטח ביצע איזה רצח מזעזע באיזה מרכול או לפחות תכנן פיגוע הרעלה המוני. הרי לא סתם כך בגלל מילים והתבטאויות החלטתם לפסול אותו, נכון?

היגיון הפוך

מבלי להתייחס לתכנית טראמפ כטובה או כרעה, קצת משונה הטענה שטראמפ מעלה את ההצעה כדי לסייע לנתניהו בבחירות וגם פוטין משחרר את נעמה יששכר מאותה סיבה ממש. איך בדיוק העובדות האלה, במידה והן נכונות, עומדות לחובתו של נתניהו? זה לא אמור להיות הפוך, שזה בדיוק יתרונו של נתניהו, ששועי עולם משחרים להצלחתו? שיכול לצאת מהבית הלבן ולהגיע לקרמלין בתוך שעות ולהתקבל בידידות לשיחות עם הנשיאים? שידידותו המגשרת בין פוטין לטראמפ מציבה את ישראל במקום שמעולם לא הייתה קודם? (וכמובן לא נשכח את נבואת הצונאמי המדיני, אבל זה כבר חלק מבדיחה אחרת)

ממערב תבוא הבשורה

בעבר כבר כתבנו על כך במסגרת טור זה וכשם שהתרענו על הרעה כך נברך על הטובה. מילה טובה מגיעה לקבוצות ה-NBA סן-אנטוניו, אורלנדו ואחרות על ההחלטה לבטל את מפעל החפצת הנשים המכונה 'להקת המעודדות'.

אמנם עדיין לא שמענו את קולן של פעילות מעמד האישה נזעקות לנוכח מראה המעודדות המתפרצות אל הפרקט בלבוש חושפני ובתנועות בעייתיות לא פחות, ובכל זאת מעודד לדעת שקבוצות אמריקאיות מחליטות לקפל את האירוע המביש הזה. מי יודע, אולי התופעה, כמו תופעות אמריקאיות אחרות, תגיע גם אלינו.

ועם זאת כמה מילים לחברים מחדשות 12 שדיווחו על ההחלטה המבורכת: אפשר היה לדווח על התופעה בלי ללקט בפינצטה את הריקודים הכי פרובוקטיביים ולהציג אותם במסגרת הכתבה החדשותית, כדי להציג את הסיבה להחלטת מועדוני הכדורסל הללו. אנחנו יודעים בדיוק במה מדובר גם בלי שתייצרו כתבה גדושת ריקודים מהסוג הזה. או שבעצם, כמו שאנחנו כבר יודעים, אתם מוכיחים שוב את הצביעות שלכם כמי שמלהגים בלי סוף על ה'מי-טו' ועל החפצת נשים, אבל עושים בדיוק את אותו דבר למען אדונכם, אליל הרייטינג.

מתקדמים לאחור

תגידו, כשב'כחולבן' מפציצים אותנו עם הסיסמה 'חייבים להתקדם' הם רומזים לנו תזכורת ל'קדימה'? כי גם שם מדברים על התנתקות, אמנם תחת המונח היפרדות, אבל תכל'ס זו אותה התנתקות, גם שם וגם שם התאספו פליטי ליכוד יחד עם אנשי שמאל למקום אחד והקימו מפלגה. אז זה העניין?

תכנית בריחה

לא זכור לי שאותם שזועקים כעת שלא יתכן שראש ממשלה ימלט את עצמו מאימת מערכת המשפט דרך תכנית מדינית היסטורית להחלת ריבונות בבקעת הירדן, אמרו דברים דומים כשאריאל שרון עשה בדיוק את זה עם תכנית ההתנתקות שלו.

עקשנות של אבן

מילה טובה לגאולה אבן על דבריה בראיון שקיימה בתכניתה המשותפת עם עמיתה ירון לונדון. המרואיינת הייתה עינת ויצמן, יוצרת ההצגה 'אסירי הכיבוש' המציגה קטעים מחייהם בכלא הישראלי של מחבלים כלואים.

גאולה אבן לא נכנעה לתכתיבי הפורמט ובמקום להתפלפל על ערכה האמנותי של ההצגה ובחרה לשאול את ויצמן למה היא מכנה רוצחים ומחבלים בכינוי הטפלוני אסירים פוליטיים. ויצמן, שלא התכוננה לשאלות מהסוג הזה, טענה שלא זו השאלה שצריכה לעניין, אבל אבן התעקשה שזו השאלה שמעניינת אותה ולכן היא בוחרת לשאול אותה. לא הועיל גם זעמו הכבוש של הפרטנר ירון לונדון, וויצמן נאלצה להשיב שהיא עוסקת במי שנכלאו על התנגדותם לכיבוש ולא היא תקבע להם איך להתנגד לכיבוש, ביטוי שיש בו קצת יותר מלגיטימציה לפיגועים, אם יורשה לי לפרשן. מסתבר שבעיניה של ויצמן גם חוטפי ורוצחי החייל משה תמם הי"ד ביצעו אקט פוליטי. לא מעבר לכך. ואגב, היא משוכנעת שמדינת ישראל צריכה לממן הצגות מהסוג הזה.

כדי לחלץ את האמת שמאחורי הטרלול ואת הטרלול שמאחורי האמת דרושה לעיתים רק עקשנות של מראיין.

להערות ולהארות שלכם: [email protected]

לעוד כמה הערות קודמות:

הכשר לאנטישמים, נבואות ושקרים

אמנים מנהיגים והיגיון משונה

גאונים, מסיתים ואנשים מוזרים

ואל תגידו שהכול נורמלי אצלנו

פסיכיאטרים בשמאל, עתיד בימין