בנייה
בנייהiStock

אתמול הוצגה תכנית שהרה"מ נתניהו הגדיר כבסיס למשא ומתן מה שאומר שמדובר כרגע בהצעה ראשונית. סוג של אוסלו רק הפוך. קודם נקבל שטח ואז נדבר.

תוכנית המאה היא המשך לכמעט 100 שנות תוכניות ומפות שמוצגות לתושבי ארץ ישראל, הראשונה היתה מדינה יהודית על קו החוף שבירתה תל אביב המפה השנייה כללה את ההתיישבות החדשה בגליל והמפות הבאות כללו כבר קווי שביתת נשק.

כבר למפה הראשונה התנגדו השכנים כאן וכך גם לבאות והשטח הישראלי גדל והשטח המבוקש שלהם הצטמצם והצטמצם.

מה שהנשיא טראמפ מנסה לייצר זה פרויקט פינוי בינוי(אבל בלי הפינוי) בפרויקט כזה צריך הסכמה של 80% מהדיירים בביצוע ו65% בהגשת תוכנית אך גם באחוזים הנשיא משנה את החוקים הוא מבטל את ההסכמה שגבולות 67 הם הבסיס למשא ומתן ופותח את המשא ומתן מחדש שהבסיס הוא שאיש לא יעזוב את ביתו.

ניתן לראות כאן רמז ברור שכל מקום שיהיה בו בית - הוא לא יזוז לעולם. עכשיו מתחיל המשחק מי בונה יותר בתים ומי מחזיק ביותר אחוזי שטח בפועל ולא על המפה.

כנראה שהריבונות הישראלית לא תונח על שולחן הממשלה בימים הקרובים אך המשוואה בהחלט השתנתה, לא עוד אישור אמריקאי לכל סגירת מרפסת אלא אמירה - האדמה הזו שלכם.

אם יזהו יהודי העולם את ההזדמנות וכל משפחה תחזיק נכס ביהודה או שומרון הרווח שלהם יהיה גם כלכלי וגם לאומי בקביעת גבולות הארץ.

מדינה פלסטינית כנראה לא תקום לעולם אך אתמול צומצמו הדמיונות עליה, בתוכנית יש 15 מובלעות בתוך המדינה הפלסטינית שעד מימוש התוכנית יוכלו להכפיל את עצמם ולהפוך גם את החלק הזה בתוכנית המדינית ללא מעשי ולא רלוונטי. כל דונם פרטי שייקנה כל בית שיקנה יקבע מה יהיה בתוכנית הבאה שתוצג.

מה קורה לגבי ניהול השטח?

המנהל האזרחי המנהל את חיי התושבים יהודים וערבים לא יסגר כנראה בקרוב וגם אם יחול החוק הישראלי על הישובים יש עוד מרחבים רבים באחריות ישראל שאותם מישהו צריך לנהל.

מה יקרה לבעלות על הקרקע?

בר רשות
רבים מהישובים יושבים על אדמות מדינה ובהם יש הקצאה לקרקע להתיישבות -הדבר יכול להמשיך להתקיים גם בריבונות מלאה ולחילופין מנהל מקרקעי ישראל יכול לנהל את הקרקעות ולגבות מחיר לקרקע.

טאבו
ספרי הטאבו ביו"ש מנוהלים כיום על ידי המנהל האזרחי במידה ויוכל החוק הישראלי לשכות הרישום יאפשרו לכל ישראלי לרכוש קרקע על שמו ולא בצורת "חברה ירדנית" כפי שמקובל היום.

מכרזים
הדבר החשוב ביותר הוא כמות הבניה אם המכרזים וועדות התכנון יהיו מקצועיות ולא כפופות ללשכת שר הבטחון יהיה אפשר לבנות לפי ביקוש ולא לפי הזדמנויות פוליטיות.

אז שאלת מיליון הדולר:
לקנות בית ביו"ש?
התשובה היא כן !
בדיוק כמו אתמול ושלשום.
הרכבת נוסעת והיא יצאה לדרך לפני שנים אי אפשר לעצור אותה.

[email protected]