אנטישמיות בארה"ב
אנטישמיות בארה"בצילום: אוניברסיטת טנסי

בעיצומה של התפרצות האנטישמיות החמורה הנרשמת מזה כמה עשורים, סקר חדש של הליגה נגד השמצה שפורסם היום (רביעי) מעלה כי למעלה ממחצית האמריקאים הבוגרים (61 אחוזים) מצדדים בתפיסה אנטישמית קלאסית אחת או יותר.

יחד עם זאת, נרשמו גם חדשות טובות, שכן הממצאים הראו כי אחוז האמריקאים שאוחזים בתפיסות אנטישמיות נרחבות ובוטות נותר בשיא שלילי נמוך שעליו הוא עומד מזה עשורים רבים: מרבית סקרי הליגה נגד השמצה ב-25 השנים האחרונות הצביעו על כך שבין 11 ל-14 אחוזים מן האמריקאים – ולא יותר – מחזיקים בתפיסות אנטישמיות באופן פעיל.

סקר "עמדות בקרב אמריקאים כלפי יהודים" של הליגה נגד השמצה מצא כי לאורך זמן, עמדות אנטישמיות בארה"ב נותרו רווחות במידה דומה. 11 אחוזים מן הבוגרים האמריקאים, שהם כ-28 מיליון איש, מחזיקים בעמדות אנטישמיות מושרשות היטב וציינו כי הם מסכימים עם לפחות שישה דימויים אנטישמים שהוצגו בפניהם בסקר.

סטריאוטיפים וותיקים וידועים על "שליטה יהודית" בעסקים ועל היותם של יהודים בעלי "נאמנות כפולה" (משמע נאמנים יותר לישראל מאשר למדינת מוצאם) – נותרים מושרשים היטב ונפוצים במיוחד.

"אנו מזועזעים להיווכח שחל גידול באלימות על רקע אנטישמי בזמן האחרון. במחקר שביצענו נמצא כי גידול זה לא נגרם בשל שינוי בעמדות של מרבית הציבור האמריקאי", אמר ג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל הליגה נגד השמצה. "המציאות היא שיותר ויותר אנשים מקרב המיליונים שמחזיקים בעמדות אנטישמיות חשים נועזים מספיק ופועלים על בסיס אותה שנאה".

סקר הליגה נגד השמצה, מצא כי כמעט אחד מכל חמישה אמריקאים (19 אחוזים) מאמין כי "יהודים עדיין מדברים יותר מדיי על מה שקרה להם בשואה". ממצא זה הוא מטריד במיוחד, בהתחשב במחקר שגילה כי בפועל אמריקאים נעשים פחות ופחות מודעים לאירועי השואה ככל שהזמן חולף.

"ידוע לנו שכאשר עמדות אנטישמיות נשמעות במרחב הציבורי ללא גינוי, במיוחד מצד מנהיגינו, הדבר מהווה אור ירוק למי שבעבר נמנע מכך להמשיך להפיץ אותן – ואף לפעול על פיהן", אמר גרינבלט. "זו הסיבה שעל כל אדם מוטלת אחריות להרים את קולו נגד שנאה ואנטישמיות באשר הן".