שם דגש על היערכות למצבי חירום. הרמטכ"ל כוכבי ושר הביטחון בנט
שם דגש על היערכות למצבי חירום. הרמטכ"ל כוכבי ושר הביטחון בנטצילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

חודשים ארוכים חיכו בצה"ל שהתוכנית הרב-שנתית (תר"ש) תנופה תאושר על ידי שר הביטחון, עד שביום ראשון השר נפתלי בנט חתם על התוכנית ושחרר את הקיפאון שצה"ל נקלע אליו בעקבות מערכות הבחירות האחרונות.

התר"ש שיצר הרמטכ"ל אביב כוכבי היה מוכן לאישור כבר לפני חודשים ארוכים, אך העובדה כי לא ניתן היה להעביר את הכספים שהתוכנית דורשת הקפיאה את מימושה.

למרות האישור, בעיית מימון התוכנית לא נפתרה. לממשלת המעבר אין סמכות להגדיל את תקציב הביטחון, כך שלמעשה משרד הביטחון והצבא מתנהלים לפי תקציב שאושר בסוף שנת 2017, יחד עם התוספות הקבועות. הסכומים המדוברים רחוקים מאוד ממה שדורשת התוכנית החדשה.

"מראש תקציב הביטחון לא מספק את כל צורכי ההגנה של מדינת ישראל, אבל אין ספק שהמציאות הנוכחית מגבילה אפילו יותר את היכולת של צה"ל להיערך כמו שצריך", אומר האלוף (במיל') יעקב עמידרור, ראש המל"ל לשעבר וכיום עמית בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון. "זה לא אומר שהוא לא יוכל להתחיל ליישם את התוכנית, אבל זה יהיה בצורה חלקית בלבד בשלב הזה".

המשמעות של התחלה חלקית בלבד של יישום התוכנית היא פגיעה בהיערכות צה"ל לטווח הארוך, במיוחד בתרחישי הקיצון. מזה יותר משנה מתריע נציב קבילות החיילים לשעבר, האלוף (במיל') יצחק בריק, שצה"ל לא יוכל להתמודד עם המערכה הבאה. "בריק מדבר בעיקר על ההיערכות לאותם תרחישי קיצון. הוא מדבר על ימ"חים (יחידות מחסני חירום - א"מ) שלא נמצאים בשימוש ביומיום, אבל במצבי חירום יצטרכו את כולם בשיא הכושר. יש ביטוי שאומר 'הדחוף דוחה את החשוב', שזה מאוד נכון והגיוני. הבעיה היא שכשהחשוב הופך לדחוף אין מספיק זמן להיערך אליו. זה אחד הנושאים המרכזיים שנמצאים בתר"ש, והרמטכ"ל צריך לשחק בין השיקולים השונים. כשאין תקציב מלא זה הופך את כל המצב הזה להרבה יותר מורכב", אומר עמידרור.

כי המשמעות היא שאם ישקיעו את הכספים והמאמצים בימ"חים ההתנהלות במצבי השגרה תיפגע?

"זה הרבה יותר מורכב מזה. לצה"ל יש תפקידים שאין לאף צבא אחר בעולם. אנחנו הצבא היחיד שכל שנה מחליף כשליש ממצבת כוח האדם שלו. אין לזה אח ורע. זה מצריך מערכת הכשרה גדולה מאוד כדי שיהיה כוח אדם למשימות האחרות שלו. צה"ל כמובן מגן על האזרחים מול האתגרים הביטחוניים. בין אם מדובר על יהודה ושומרון, בין אם מדובר על עזה ובין אם מדובר על החזית הצפונית והאיראנית. זאת פעילות שמתרחשת כל הזמן מול איומים שוטפים. שני התפקידים הנוספים שלו הם בניית תוכנית אימונים עם המכשור החדש ואסטרטגיות הלחימה החדשות, וכן חשיבה לטווח ארוך של עשור וחצי ושני עשורים קדימה. בשני החלקים האלה נמצאת עיקר ההשפעה של הרמטכ"ל בתר"ש שלו. אלה הנושאים שבעצם מעצבים איך צה"ל ייראה, ובכל ארבעת התפקידים נמצא הכסף הגדול. לתוך זה צריך להכניס את הטיפול בימ"חים למצבי החירום. קל להבין שבתקציב חלקי קשה יהיה ליישם את התוכנית".

"סיסמאות של קופירייטרים"

המחסור בתקציב, כך סוברים כמה מומחים, הוא רק אחת הבעיות שבפניהן ניצבת תר"ש תנופה. "הבעיה המרכזית שיש בתר"ש תנופה היא שלא מדובר פה בשינוי אמיתי של החשיבה", אומר תא"ל (במיל') צביקה פוגל, ראש מטה פיקוד דרום לשעבר. "שוב פעם אנחנו שומעים את אותן סיסמאות של צבא יעיל, מהיר, זריז, מסוכן. כבר מימי אהוד ברק אנחנו שומעים את זה. בפועל אלה סיסמאות של קופירייטרים ופחות תוכנית מעשית. בשביל שתהיה תוכנית רב-שנתית צריך להתחיל בשתי נקודות מוצא: הראשונה מהו התרחיש שאליו אמורים להתכונן בתר"ש, והשנייה היא מהם הפערים שקיימים כבר כיום בהיערכות של הצבא. אם לא סגרת את הפערים מהתוכניות הקודמות, איך אתה בכלל רוצה לעבור לשלב הבא? זה משהו שמאוד חסר בתר"ש תנופה".

כשפוגל מדבר על פערים בהיערכות, הוא מצביע על כך שבעוד תר"ש גדעון השנויה במחלוקת שיצר הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט הציבה יעד של שיפור משמעותי בצבא היבשה, בפועל היעד הזה לא מומש. "יש פערים גדולים בנושא. זה לא סוד שצבא היבשה נמצא בבעיה קשה מאוד, והיא רק מתחזקת כאשר אנחנו מבינים שבסופו של דבר עיקר ההתמודדות תהיה בסוף של צבא היבשה. בסופו של דבר, לפחות לפי מה שהציבור נחשף אליו עד כה, התוכנית לא מתייחסת לדברים הבסיסיים. היא לא מגדירה מחדש את המטרות של הצבא, לא מאפיינת מי הם האויבים המרכזיים שמולם ניאלץ להתמודד ולא בונה תוכנית מסודרת לסגירת הפערים שכבר קיימים. כל הפן האסטרטגי למעשה לא קיים, וזה מאכזב. כי בתחילת הדרך, כשכוכבי דיבר על המטרות שהוא מציב לצבא וכשהתוכנית רק הוצגה, דובר על יעדים ברורים של יצירת נזק מסיבי ומדויק יותר של פגיעה במחבלים, הכרעות מהירות של זירות כדי שאפשר יהיה להתמודד בכמה זירות במקביל ודברים מהסוג הזה. כל זה בסוף לא נמצא בתר"ש, או לפחות לא מוזכר כחלק ממנו".

לקראת הסלמה

הצורך להיערך להתמודדות בכמה זירות יגיע מוקדם מהצפוי, בעקבות תוכנית המאה שפורסמה ביום שלישי השבוע. עוד בטרם פורסמה התוכנית על ידי הנשיא טראמפ הגביר צה"ל את הנוכחות שלו בבקעת הירדן וביהודה ושומרון, וכן עלתה רמת הכוננות בזירות נוספות. בנוסף לכך, יו"ר הרשות אבו מאזן הודיע שיפסיק לשתף פעולה עם ישראל בסיכול פיגועים, ואף קרא להסלמת האלימות ביו"ש. פרסומה של התוכנית אף הוביל לשיחה חריגה בין שני היריבים השנואים אבו מאזן ואיסמעיל הנייה, לראשונה מזה זמן רב, שבה הם תיאמו עמדות לקראת המשך הפעילות. הצפי הוא שההסלמה נמצאת מעבר לפינה.

"המשמעות של הסלמה היא נורא פשוטה: כל מערך האימונים של צה"ל ייפגע. ברגע שאתה לוקח גדוד שהיה אמור להתחיל ביום ראשון אימון ולוקח אותו לעזה, אז המשמעות היא שהוא לא מתאמן. ככל שזה יימשך זמן רב יותר כך גם הפגיעה במוכנותו של צה"ל לתרחישי הקיצון תהיה רחבה יותר. יצטרכו להשתמש בכלים ובאמצעים שתכננו לשמור אותם לעיתות חירום, מערך האימונים ייפגע וקשה יהיה לעצב את צה"ל לקראת העתיד. מרכז הכובד יעבור להתמודדות עם הביטחון השוטף היומיומי. יחד עם זה, להגיד בוודאות שלשם אנחנו הולכים זה מוקדם מדי. אני לא מאמין שמישהו יכול לחזות מה יקרה בעתיד. זאת כרוניקה של המון אירועים שאו שיקרו ויובילו להסמלה רחבה או שלא. להגיד בוודאות מה יקרה זה צעד לא נכון. מה שכן, אנחנו חייבים להיות מוכנים לכל תרחיש", אומר עמידרור.

"כל הסימנים מראים שאנחנו בדרך למלחמה או אינתיפאדה. זה כמובן לא משהו שאפשר להגיד בידיעה מוחלטת, אבל כל הסימנים מראים שאנחנו בדרך הישרה לשם", אומר פוגל. "אנחנו נמצאים במלחמת התשה עם חמאס בעזה כבר משנת 2005, מאז ההתנתקות. עכשיו הוא, יחד עם הרשות, יוביל אותנו להסלמה חריפה מאוד. זה יגיע מעזה ומיו"ש כאחד. זה בדיוק מה שהיה צריך להיערך אליו עד היום בתר"שים הקודמים, וזה מה שאמור היה להופיע בתר"ש הנוכחי. בפועל צה"ל לא בנה תוכנית שמורה איך מתמודדים עם ירי רקטות מסיבי על ישראל, איך מנטרלים צבא מחבלים שמסתתר מאחורי אזרחים ונלחם בשטח בנוי כל הזמן, איך צה"ל מתמודד עם צבא מדינתי שלא מוכר בעולם כמדינה. אלה האיומים שנמצאים על השולחן, ולא פותרים אותם בסיסמאות".

במצב שאנחנו נמצאים בו כיום, צה"ל יוכל לבלום את ההסלמה שכנראה תגיע?

"אני מעריך שזה ייבלם מעצמו כי חמאס לא באמת בנוי לרשום ניצחון אמיתי. אבל אי אפשר לדעת כמה זמן זה ייקח. בתר"ש שעונה על הצרכים הביטחוניים של ישראל היינו צריכים לראות תוכנית שמפרטת לא רק איך אנחנו מגיבים, אלא איך אנחנו יוזמים ומנטרלים את הכוחות היריבים לנו. בתוכניות שהיו עד היום זה לא הופיע, וצה"ל לא נערך לזה. כמו שזה נראה גם בתנופה זה לא מופיע, וזה חבל כי הפוטנציאל היה קיים, וכוכבי דיבר בדיוק על זה. עכשיו אנחנו צריכים להתמודד בשטח, בעקבות פרסום תוכנית טראמפ, עם התוצאות של התוכניות הקודמות, ואני מקווה שיעדכנו את 'תנופה' כדי שתכיל את הנושאים שאיתם צריך להתמודד בפועל, ולא רק לפזר סיסמאות".