אזכרה לאבשלום פיינברג
אזכרה לאבשלום פיינברגצילום: אם תרצו

טקס האזכרה השנתי לגיבור מחתרת ניל"י אבשלום פיינברג ז''ל התקיים היום (ה') בחלקת עולי הגרדום בהר הרצל בירושלים.

באזכרה אשר מתקיימת מדי שנה ביוזמת תנועת ''אם תרצו'', השתתפו בין השאר לוחם הלח"י עזרא יכין, חוקר ירושלים אלידע בר שאול, והפילוסוף וחוקר האנטישמיות ד"ר גוסטבו פרדניק אשר חיבר את הספר "צבר" אודות פיינברג.

אבשלום פיינברג ז''ל היה מחולל רעיון ניל"י ומייסדה. הוא נפל בשליחות הארגון, כשניסה לחצות את קו החזית העות'מאני-בריטי במלחמת העולם הראשונה עם שותפו לשליחות יוסף לישנסקי אשר נפצע ושרד. הוא חבר לכוחות הבריטיים בחצי האי סיני לצורך חידוש הקשר המודיעיני בינם לבין ניל"י.

מירב אדרעי אשר ייסדה את הטקס יחד עם שיר בן חיים מעל לפני עשור אמרה "עברו כבר 13 שנים מאז שעמדנו פה לבד וחיפשנו מניין בשביל להגיד קדיש על אבשלום ז"ל. כיף לראות שהטקס ממשיך להתקיים ורבים לא שוכחים אותו.

"היום אנו מקיימים חיים של שגרה, חיים של יום יום והמון פרטים. אנחנו מתרשמות דווקא מתשומת הלב הזאת של אבשלום, לפרטים הקטנים שנראים בנאלים. להר, לקסם, לערער. אבל דווקא משם הוא אומר לנו - שימו לב למכלול, להכל, ליופי, למציאות, לקסם אך גם לא להכלא בשגרה ולא לשכוח את החלומות והאידיאליים המנחים שלנו בחיים", הוסיפה אדרעי.

עזרא יכין, לוחם הלח"י הדגיש כי "הסיפור של ניל"י דומה לסיפור לוחמי הלח"י ושאר הלוחמים לדורותיהם שלחמו נגד עמים רבים. רק אנחנו שרדנו את הכל. זה לא מקרה שאבשלום פיינברג קבור ליד שני גיבורי הלח"י אליהו צורי ואליהו חכים. שלושתם הלכו למצרים להביא חירות לעם ישראל. מי שרוצה להביא חירות לעם ישראל, הוא יודע שהוא צריך להקריב הרבה. הוא יודע שהוא צריך להיות נרדף לא רק על ידי האויב אלא גם על ידי בני עמו. ככה היה עם אבשלום וככה היה עם אליהו צורי ואליהו חכים".

טמיר ברעם, רכזת הפרויקטים בתנועת "אם תרצו" מסרה "תנועת 'אם תרצו' מאמינה כי כדי להמשיך ולקדם את הציונות גם בעת הזו יש לחזור אל השורש שהוא עיקר משמעות חיינו. זכות היא לנו להוביל את זכרו של אבשלום פיינברג ז"ל. בזכות מסירותו החשובה מדינת ישראל נוסדה. אנחנו כאן זוכרים ולא שוכחים".