נתניהו וטראמפ בבית הלבן
נתניהו וטראמפ בבית הלבןצילום: רויטרס

שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן, הוא זה שעודד את ראש הממשלה בנימין נתניהו להכריז על החלת הריבונות ביו"ש ובבקעה מיד לאחר פרסום תוכנית המאה.

גורמים ישראלים ואמריקאים סיפרו לעיתונאית ''הארץ'' נעה לנדאו, כי פרידמן עשה זאת שלא על דעתו של ג'ארד קושנר — חתנו ויועצו הבכיר של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

לפי אותם גורמים, נתניהו, פרידמן ומקורביהם תדרכו עיתונאים רבים בישראל באופן שהבליט את יוזמת הריבונות על פני פרטים אחרים בתוכנית, שפחות נעימים לימין; למשל — הקמת מדינה פלסטינית שבירתה במזרח ירושלים, הכוללת 70% משטחי יו"ש שיחוברו במנהרה לרצועת עזה.

כעת, כדי להתיר את הפלונטר, ייתכן שבממשל יאפשרו לישראל להחיל ריבונות באופן חלקי, וייתכן גם שיתעקשו להמתין לאחר הבחירות כדי לראות מי ירכיב את הממשלה הבאה.

בשגרירות ארה"ב סירבו להגיב על הטענות בדבר מעורבותו של פרידמן.

נאום נשיא ארה"ב טראמפ בהשקת תוכנית המאהבאדיבות כאן 11

גורם מדיני בכיר בפמליית ראש הממשלה נתניהו התייחס אתמול לתוכנית המאה ולהשלכותיה, וסיפר ''אנחנו עובדים על זה שלוש שנים. זה לא שלוש פגישות, היו מאות מאות שעות כדי לנסות לקדם את הדבר הזה - הסכם מיטבי למען מדינת ישראל".

הגורם הדגיש כי ''מה שהושג זה דבר ענק, הכרה של נשיא אמריקאי על הזכות לריבונות ישראלית על בקעת הירדן, צפון ים המלח והיישובים היהודים. הדבר הזה הושג, אין ויכוח, זה גם יהיה.

''הבעיה היא בעיה טכנית פשוטה", הסביר הגורם את העיכוב בהחלת הריבונות. ''השאלה היא שאלה פשוטה, האמריקאים אומרים שהנשיא הודיע על הזכות לריבונות אבל הפעולה צריכה לקרות לדעתם לא בצורה של שלבים. אנחנו לעומת זאת רוצים לחלק את הדבר הזה לשלבים, כדי שנוכל לקדם כבר בקרוב את כל מה שאפשר לעשות כבר. אנחנו מסכימים על הכל, אין מחלוקת.

''הם בראייתם רוצים לקבל את המצב המוגמר, ואנחנו מנסים להגיע איתם להבנה'', הוסיף הבכיר. "עשינו דבר ענק. אם הייתי אומר לך לפני כמה שבועות שנשיא ארצות הברית יעמוד ליד ראש הממשלה ויכיר בדברים האלה. זה שינוי ענק. כעת זו שאלה טכנית".

לדברי גורם מדיני נוסף בפמלייה, "אין שום אקט של החלת החוק שאפשר לעשות בלי שהאמריקאים יראו את המפה קודם. נעביר להם, הם יראו שאנחנו לא סוטים ממה שהוחלט, אז נוכל להתקדם. נראה להם הכל, על זה אין ויכוח, אנחנו רוצים להתקדם".

הזוג נתניהו ונעמה יששכר מגיעים למטוס ראש הממשלה