אמיר אוחנה
אמיר אוחנהצילום: גלעד פילבר

שר המשפטים אמיר אוחנה התארח אתמול (ה') במתחם הלולים בכפר עציון, ופגש כ-100 מחברי קבוצת ''ציר 60'' בליכוד.

בפתח דבריו שיבח אוחנה את המתיישבים ואמר "האופי המיוחד של המתיישבים שנמצאים כאן הוא הרוח הגבית שלנו - אני מודה לכם על החום, התמיכה והאהבה. אני מקווה שבעזרת ה' נצליח להביא לניצחון בבחירות הקרובות בעזרת הרוח החיובית והטובה".

על היחס בין הרשות המבצעת לרשות השופטת אמר השר אוחנה "המאבק הזה הוא מאבק דמוקרטי, ההחלטות על גורלנו, על עתידנו צריכות להתקבל על ידי הציבור באמצעות נבחריו ולא על ידי קבוצה שבדרך כלל בוחרת את עצמה ולא תעמוד בפני הציבור ותבקש את אמונו מחדש. המילה האחרונה צריכה להיות של הציבור ונבחריו. זה לא המצב היום, אבל זה יהיה המצב".

בנוגע לביקורת בתקשורת על המאמצים לשחרור נעמה יששכר אמר השר אוחנה: "כל כך הרבה ימים היא הייתה 'הילדה של כולנו, שחררו את נעמה! איפה נתניהו והקשר שלו עם פוטין?', ופתאום כשנתניהו מצליח להביא לשחרור נעמה: 'תראו איך הוא מביא את סוחרת הסמים הזאת'. אני עדיין מעדיף שיהיה חופש לכל אדם לומר את דעתו - אווילים או חכמים ככל שיהיו.

''המבחן הטוב ביותר זה הבחירות. בסוף אחרי שמנאצים ומגדפים את הימין ואת הליכוד ואת נתניהו יומם ולילה. אנחנו רואים שמבחינת האמון הציבורי עדיין רחב, ועם עוד קצת מאמץ הוא יהיה רוב".

אוחנה המשיך ואמר "אם יש דבר אחד שאני יכול להשיג בתפקיד הזה כשר משפטים, בין אם הוא יסתיים עוד ארבעה חודשים או בעוד ארבע שנים - זה חיזוק אמון הציבור במערכת המשפט. המערכות חייבות להתמודד בצורה ישרה והגונה עם הביקורת הזאת. עשו הכל כדי שהמוסד לביקורת על המשפט יהיה כמה שיותר חלש. בית המשפט, הפרקליטות וגם בכלל מערכת המשפט הציבורית היועצים המשפטיים וכו' לאורך השנים לא הצטיינו בחוש סופר מפותח לביקורת עצמית. כדי ליישם את הביקורת הזו אנחנו חייבים ביקורת חיצונית. גוף לא יכול לבקר את עצמו. אני מקווה להיות זה שיוכל לא רק לדבר על הדברים, אלא גם לעשות אותם".

לדבריו, "יש הרבה מקום לפתוח את מערכת המשפט לדעות חדשות, לגוונים חדשים, לכוחות חדשים. אני חושב שיש מגמת שיפור אבל יש עוד הרבה מה לעשות. הראשון שבהם הוא פסקת ההתגברות, שקובעת למי למעשה יש את המילה האחרונה. כל החקיקה והטובה שנדבר עליה, לא שווה אם המילה האחרונה לא בידי נבחרי הציבור. עלינו לפעול לפי המודל הקנדי, בו המילה האחרונה של הציבור בידי נבחריו - היום יש רק רשות אחת ודווקא הפחות דמוקרטית שאין עליה לא איזונים, לא בלמים, זולת אלה שהיא גוזרת על עצמה".

בנוגע לועדה למינוי שופטים אמר השר אוחנה: "בוודאי שצריך לשנות גם את השיטה הזו, להרחיב את כוחם של נבחרי הציבור בועדה וכך נראה הרבה יותר גיוון ופלורליזם שראוי שיהיה גם בבית המשפט העליון".