חוגג וראשי הכדורגל במעמד החתימה היום
חוגג וראשי הכדורגל במעמד החתימה היוםצילום: באדיבות ההתאחדות לכדורגל

אפס סובלנות לאירועים גזעניים על המגרש וביציעים. כך התחייבו היום (ראשון) ראשי הכדורגל הישראלי בטקס מיוחד שנערך בבית נשיא המדינה שבירושלים.

אל הטקס המיוחד שהתקיים בבירה הגיעו היום מנכ"ל ההתאחדות לכדורגל, רתם קמר, מנכ"ל מנהלת הליגות בכדורגל ניקולאס לב ויו״ר ועדת חינוך ומניעת אלימות בהתאחדות, ד״ר קרן גונן.

אלה חברו לנציגים בכירים בחברה הישראלית, אלופים במיל׳, אנשי רוח, נציגי מגזרים שונים ואל הבעלים של בית"ר ירושלים משה חוגג לחתימה של מיזם "ישראלים נגד גזענות", על אמנה למיגור הגזענות בחברה הישראלית.

"כולנו עומדים כאן יחד היום כי אנחנו מבינים אמת אחת פשוטה: גזענות ואפליה אינן בעיה של ישראלים יוצאי אתיופיה או של קבוצות אחרות בחברה הישראלית, זוהי בעיה שלנו, של כולנו. הגזענות והאפליה מאיימות לא רק על מי שנפגעים ממנה אלא גם על החברה כולה", אמר נשיא המדינה ריבלין במהלך הטקס.

הנשיא סיפר כי הקמת היחידה לטיפול בתלונות הנוגעות לאפליה וגזענות מצד המדינה, בעקבות דו"ח פלמור, מהווה מהלך חשוב ודוגמא לאופן בו יש להילחם בגזענות הממוסדת. "קודם כל הכרה ולאחר מכן לקיחת אחריות וביצוע צעדים מעשיים לתיקון ולא רק כלפי בנות ובני הקבוצה הנפגעת, אלא כלפי החברה בכללותה" אמר, "הדרך לתיקון הגזענות הממוסדת עוד לא הסתיימה אבל המגמה היא חיובית ויש לברך על כך".

"לצד זאת, אסור להטיל את האחריות על המאבק בנגע הגזענות והאפליה על הממסד בלבד. על 'המדינה'. עלינו להבטיח שהתהליך החיובי שעוד נמצא בתחילת דרכו, שהותנע במסדרונות המערכת, יפגוש תנועה חברתית ציבורית מקבילה, רחבה וגורפת".

כאמור, גם ראשי הכדורגל התכבדו בחתימה על האמנה כשקמר ולב התחייבו בדבריהם כי "ההתאחדות לכדורגל ומנהלת הליגות ימשיכו לפעול בכל הכוח למיגור תופעות הגזענות במגרשי הכדורגל הישראלי. נגלה אפס סובלנות לאירועים גזעניים על המגרש וביציעים".

קמר אמר כי "נשיא המדינה ממשיך בכל הכוח להיות גורם מוביל בחתירה לחברה שוויונית וסובלנית. ההתאחדות לכדורגל נמצאת גם היא בחזית המאבק בנגע הגזענות ולשמחתי רשמנו לא מעט הישגים. המציאות מאתגרת, אבל העשייה נגד הגזענות מתעצמת והניצחון יהיה של אוהבי האדם. הכדורגל הישראלי, ברוב הזמן, הוא דוגמה נפלאה לכבוד הדדי, סובלנות והזדמנות שווה לכולם. אני מאמין כי הספורט בכלל והכדורגל בפרט הם לא רק בבואה של החברה אלא גם יכולים להוות זרז לשינויים חברתיים. האחדות בכל קבוצה, הערבות ההדדית, חדר ההלבשה השוויוני הם בשורה נפלאה וראוי שיהיו מודל לחיקוי גם בתחומי חיים אחרים. המיעוט הגזעני מנסה להכתים את הרוב השפוי והספורטיבי, אבל נדע למגר אותו. הניצחון יהיה שלנו".

גם ניקולאס לב ברך על האמנה ואמר כי "ליגת העל והליגה הלאומית מראות מחזור אחר מחזור את הפנים היפות של החברה הישראלית כששחקנים ואוהדים מכל המגזרים משתפים פעולה על המגרש וביציעים. אנו במנהלת הליגות נמשיך לקדם את הסובלנות ולהילחם עד חורמה בכל גילוי של גזענות במגרשי הכדורגל בישראל".