הרב רצון ערוסי
הרב רצון ערוסיצילום: הלל מאיר/TPS

הרב ד"ר למשפטים רצון ערוסי, רבה של קרית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית, אשר מלווה את משפחות ילדי תימן האבודים כרב העדה ומומחה למשפט עברי פרסם תשובה בנושא התיישנות התביעות שהגישו המשפחות נגד המדינה.

הרקע לתשובה הוא החלטת בית המשפט העליון לתת למדינה ארכה של ארבעה חודשים נוספים במסגרת הדיון בערעור המדינה על קביעת בית המשפט המחוזי לפי התביעות בנושא הקברים הריקים לא התיישנות.

"לכל אורך השנים המשפחות לא התייאשו וביקשו למצוא את יקיריהם", מזכיר הרב. "ישבתי במשך שנים רבות בועדות. שמעתי את זעקות השבר של האימהות, כרב קהילה כמשפטן, החלטה זו של ביהמ"ש העליון היא בושה וכלימה".

כמומחה למשפט עברי מסביר הרב, "אין בדיני המשפט העברי טענת 'התיישנות'. אמנם בדיני ממונות אם אדם תובע משהו אחרי 30 שנה, ויתכן שאחרי כל כך הרבה זמן אבדו שטרות, אולי זייפו שטרות, ושכחו פרטים. וגם אז, בית הדין לא מקבל טענת ההתיישנות עד שבודק וחוקר, כי נר לרגלו של בית הדין הציווי 'צדק צדק תרדוף' זוהי תורת ישראל. אבל, בעניינים פליליים, בעניינים שהם קרימינליים, איך אפשר להסתתר מאחורי טענת התיישנות?".

הרב מזכיר כי בסוגיה זו יש גם צדדים נוספים שחייבים לחקור. "במקרה דנן, יש גם פן פלילי, ויש גם פן אזרחי. וגם 'התיישנות' שנמצאת בחוק היא טענה דיונית, אפשר לא לטעון אותה, ומצפים שככל שהנתבע הוא מוסדות המדינה, להבדיל מבני אדם פרטיים, הוא לא יסתתר מאחורי הטענה הדיונית הזו שנקראת התיישנות. ולכן כל הכבוד לביהמ"ש המחוזי שקבע שאין התיישנות. ובושה שביהמ"ש העליון לא פסק מיד למדינה, אל תסתתרו מאחורי התיישנות".

הרב מזכיר כי למדינה יש חלק פעיל בהסתרת המידע. "הפצע הזה פתוח מזה 70 שנה. המדינה היא אשר סגרה בסודיות את הממצאים, והצעקות והתלונות של ההורים נפלו לא על אוזן קשבת. איך אפשר לקרוא לזה התיישנות כשהמדינה עשתה את האינפורמציה לסגורה וסודית, כאילו זה היה עניינים מלחמתיים ביטחוניים? 70 שנה?!! ההורים והמשפחות צועקים זה עשרות שנים. וכבר מישהו מת ונהרג מכל המאבקים האלה. לבוא ולטעון כאן התיישנות, זה בושה וכלימה", אומר הרב.

"ביהמ"ש העליון שאמור להתיישב בדבר צריך להכריע ולומר, אין התיישנות. אשר לפתרון, נתן 4 חודשים כדי שיביאו מתווה איך פותרים את העניין. כך היינו מצפים מבית משפט העליון להכריע הכרעה עקרונית, הן ברמה המשפטית ככל שנקבל הוא מוסד ממלכתי, במיוחד שידיו רב לו בכל ההתיישנות הזו. והן על אחת כמה וכמה שבמצב היהדותי שתורת ישראל לא מכירה בהתיישנות, על אחת כמה וכמה ברמה האנושית שבוודאי ובוודאי איך אפשר לסגור את הדלת לפני המשפחות הסובלות?", תהה הרב.

"יש כאן חוסר תובנה וחוסר רגישות מצד ביהמ"ש העליון לנהוג כפי שהוא נהג. אין צל של ספק שמהבחינה הזו ההכרעה הזו היא פשוט מבישה. זה חרפה לעם ישראל, לא רק למשפחות הסובלות", מסכם הרב ערוסי.