מוכנים וכשירים
מוכנים וכשיריםצילום: דובר צה״ל

אנשי האוגדה המרחבית 91 נפגשו בשבוע שעבר לאירוע מיוחד בהובלת חטיבה 769. מה שחשבו שיהיה "רק עוד השתלמות קלאסית", התברר כפיילוט ייחודי שנועד להכשיר את כלל הדרגים מרמת המ"מ - לכל מצב חירום שהם עתידים לפגוש בגזרה הצפונית.

המלאכה של הכנה לחירום כה נרחב ביממה בודדת עלולה להישמע מסורבלת, אך כאשר שומעים על ההכנות הרבות של מי שהוביל את אותה השתלמות, ומהרגע שצופים במחזה בעיניים - הכול מתחבר לכדי מופע מדוקדק.

"חשבנו רבות על איך להפוך את החלק הכל כך חשוב הזה בהכשרת המפקדים - למעניין ופרקטי", משתף סגן גל אבידן, קצין הסיוע של חטיבה 769 ואחד ממובילי הפיילוט, "במשך חודש וחצי איגדנו את כל הידע הנדרש בציר מכפילי הכוח, ובנינו את היום כך שייגע בכל התחומים שמפקד בדרג הטקטי יפגוש בקצה".

היום שנפתח בסקירה מודיעינית מעמיקה של המח"ט, התבצע בצורה של מעבר בין תחנות, כך שבכל אחת מהן התקיימה תצוגת יכולות, ולאחר מכן נעשה תרגול פרקטי בשטח.

"אחת מהתחנות הייתה של איסוף קרבי, בהובלת גדוד 869", מפרט סגן אבידן, "תחילה הוצגה בפנינו העבודה של הגדוד בפועל ולבסוף נעשה תרגול משותף שדימה את הממשק שלמפקדים יהיה עם צוותי האיסוף בקצה - הסתמכות על תצפיות ניידות ונייחות ועבודה משותפת במצבי חירום".

צילום: דובר צה״ל
צילום: דובר צה״ל

מכלול האש של החטיבה

בתחנות אחרות חיכו לוחמי רוכ"ש ותומ"ת, ששמו דגש על הקשר עם לוחמי התותחנים. לצד זאת הפגינו השריונרים מגדוד 9 של חטיבה 401 את יכולות הטנק. עוד ניתן היה למצוא תחנות של משגר "גיל", מרגמות גדודיות, לוגיסטיקה, תחנת טיווח, בה תורגלה היכולת של מפקד לתקן אש ארטילרית, ותחנה שדימתה אירוע רב נפגעים ובחנה התנהלות נכונה במצב כזה.

"ההשתלמות נעשתה ברוח דבריו של המח"ט, שהצהיר כי ברצונו להפוך את ההכשרה לפרקטית יותר, שתגיע עד ללוחמים בשטח", מגלה קצין הסיוע, "לרוב, הדרגים שעוברים את ההשתלמויות הם מרמת המ"פ, אבל הפיילוט מאפשר לנו להגיע עמוק יותר ולהביא את עצמנו למצב שגם החיילים בדרג המ"מ יכירו וינשמו את תוכנית החירום. זה יוצר אחידות שתאפשר לנו לפעול טוב יותר".

ואכן, לאורך היום היה ניתן לראות את שיתוף הפעולה בין המפקדים ואת הרצון להבין כל אחד לעומק את מקומו בהקשר האופרטיבי.

"החזית הצפונית היא אחת החזיתות היותר מבצעיות היום במדינת ישראל. ההיכרות עם האיומים והשמירה על כשירות הכוחות הן הכרחיות, ורק באמצעותן נוכל להבטיח את הביטחון לתושבים", מסכם סגן אבידן, "ההשתלמות הזו היא אומנם חלק קטן מההבנה הזו - אך היא חלק משמעותי שהשיג את המטרה שלו. אין לי ספק שהפיילוט הזה ימשיך וירוץ עוד שנים רבות ושלמצב החירום הבא אליו נידרש - נגיע מוכנים וכשירים הרבה יותר".