אלוף כמיל אבו רוקון
אלוף כמיל אבו רוקוןצילום: דובר צה"ל

ראש היחידה הממשלתית ליישום חוק חופש המידע שיגר מכתב חריף למתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף כמיל אבו רוקון, בשל סירובו של המנהל למסור מידע לתנועת רגבים.

ראש היחידה הממשלתית הזהיר כי אם יתמיד המנהל האזרחי שלא למסור מידע, יוכנס המנהל "לרשימה השחורה" של הרשויות הממשלתיות שהפרו את החוק.

תנועת רגבים פונה באופן שוטף למנהל האזרחי על פי חוק חופש המידע, על מנת לקבל מידע נחוץ על הליכים משפטיים, בניה בלתי חוקית, שכבות מידע ממוחשב ועוד.

המנהל האזרחי מרבה להתעלם מהפניות, בטענה שחוק חופש המידע לא חל עליו, אלא רק "עקרונות החוק", וזאת חרף העובדה שהוא מופיע ברשימת הרשויות הסטטוטוריות המחוייבות לפעול בהתאם להוראות חוק זה.

במעט הפניות של תנועת רגבים אליהן בחר המנהל האזרחי להשיב, ובאופן חלקי בלבד, נטען כי החוק לא חל על פעילותו של המנהל האזרחי, וזאת על בסיס פרשנות מרחיבה במיוחד שהעניקו לאחרונה לפסק דין נקודתי של בג"ץ משנת 2014 לגבי עיון במרשם המקרקעין ביהודה ושומרון, שנסגר בזמנו לעיון הציבור עקב הוראות צו אלוף.

בעקבות פניה נוספת בה המנהל האזרחי לא מסר את המידע המבוקש, ואף התעלם לחלוטין מהפניה, פנתה רגבים בתלונה למ"מ ראש היחידה הממשלתית ליישום חוק חופש המידע במשרד המשפטים, עו"ד שלומי בילבסקי, וזה מצא כי התלונה מוצדקת.

במכתב שימוע שנשלח למנהל האזרחי בחודש שעבר, דרש הממונה לתקן את התנהלותם, ולמסור את המידע בתוך חודש. לאחר שבמנהל התעלמו גם מפניית הממונה, שיגר הממונה מכתב נזיפה חריף שמוען ישירות למתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף כמיל אבו רוקון, ובו תהה האם המנהל האזרחי פעל לפי הוראתו.

במכתב צוין כי אם ההתנהלות לא תתוקן לאלתר, יוכנס המנהל האזרחי "לרשימה השחורה" של משרד המשפטים, המפרסם את הרשויות הממשלתיות שהפרו את החוק, וכן ייכפה עליהם לפרסם זאת בדו"ח השנתי של פעילות המנהל האזרחי לשנת 2020.

עו"ד יעל סינמון מתנועת רגבים בירכה מסרה: "המנהל האזרחי התנהל זמן רב כאילו הוא מעל החוק. מידע זמין ושקיפות לציבור, אינם מותרות אלא דרישות בסיסיות, והגיע הזמן לשים קץ להתנהלות האנכרוניסטית הזו".