יד ושם
יד ושםצילום: קובי גדעון / לע"מ

לפני שבועיים, ב- 23 בינואר, התקיים ביד ושם אירוע רב-לאומי ביוזמת "קרן פורום השואה העולמי". אירוע חשוב ומרשים שמטרתו הייתה לחזק את זיכרון השואה ולהמריץ לפעולה נגד ביטויי האנטישמיות המתחדשים והמדאיגים.

לצערנו הרב, בסרטונים שליוו את האירוע, ובמיוחד בזה אשר נועד להציג בקצרה את נקודות המפתח במלחמת העולם השנייה והשואה, נפלו אי דיוקים והוצגה תמונה חלקית של העובדות ההיסטוריות שיצרו רושם בלתי מאוזן.

בסרטונים לא נכללה התייחסות לחלוקת פולין ביו רוסיה הסובייטית וגרמניה הנאצית ב-1939 או לכיבוש מערב אירופה ב-1940. בנוסף, במפות שהוצגו היו גבולות שגויים של פולין ושכנותיה וזיהוי מוטעה של מחנות ריכוז כמחנות השמדה.

הסרטונים הללו, שנועדו לשמש איורים, אינם מייצגים את התמונה המורכבת של השואה ומלחמת העולם השנייה אשר יד ושם עמל על חקירתה המתמדת ללא פניות, מתוך ביקורתיות ומתוך פתיחות לממצאים חדשים. יד ושם, בפעולותיו המגוונות - בפרסומיו הרבים, ובהוראת הלומדים הרבים אשר פוקדים אותו - מציג לציבורים רחבים תמונה מורכבת המתעדכנת בהתאם לממצאי המחקר.

אנו מתנצלים על התקלה המצערת מאוד שקרתה. כאמור, הסרטונים הללו אינם מייצגים את העמדה המחקרית של יד ושם בסוגיות אלו.

מחויבותנו כמוסד הממלכתי של ישראל ושל העם היהודי לזיכרון השואה ולחקירתה היא – ותמשיך להיות – לאמת ההיסטורית ככל שניתן להשיגה, ולחקירה שנוגדת את ניסיונות הטשטוש והעיוות של השיח הפוליטי המתנהל במדינות שונות.

בשאיפה זאת אנו כוללים, מתוך אחריות, גם הכרה בשיבושים ובטעויות משלנו ובנכונות לציינם ולתקנם, הן במקרה זה הן במקרים אחרים.


פרופ' דן מכמן,
ראש המכון הבין-לאומי לחקר השואה,
מופקד על הקתדרה לחקר השואה ע"ש ג'ון ניימן,
יד ושם
אוניברסיטת בר-אילן