הרב קריגר: משיקום למיצוב

בירושלים נפתח היום (שלישי) הכנס החמישי של מכון 'שם עולם' לחקר וללימוד השואה, תחת הכותרת 'עבר שלא עובר'.

הרב אברהם קריגר, ראש המכון, סיפר לערוץ 7 "הכנס הזה מתאפיין ביכולת שלו להמציא את עצמו מחדש ולהביא עוד זווית ועוד היבט של הנרטיב, תפיסת הדרך ש'שם עולם' מציג בסיפור השואה. אנחנו מציבים את ההסתכלות דרך המשקפיים שאנחנו קוראים להם המשקפיים היהודיות, בשונה מהמשקפיים הגרמניות".

הרב מסביר את ההבדל בין ההסתכלות היהודית לגרמנית: "העם היהודי במשך רוב העשורים רואה עדיין את השואה דרך משקפיים גרמניות, משקפיים שמתארות סבל, רוע, השמדה, נתונים, מספרים, מסלולים, שמות ובזה זה נעצר. המשקפיים היהודיות שרואות בתוך הקונטקסט הזה את עוצמות הנפש והרוח של העם היהודי שבקצה הקיום האנושי הוא מצליח להוציא מקרבו. בכל דקה ודקה בעולם הגיהנום ההוא הייתה יכולת לאדם להכריע האם הוא הופך להיות אשמדאי, או שהוא שומר על צלם האנוש שלו.

''רובו של העם היהודי ברוב הזמן מצליח לקחת את ההכרעה בלי לשבת על כורסא ולעשות דיון מעשיר. אלא באינסטינקטים טבעיים, נפשיים שהוטמעו בו, בכל שנייה ושנייה הוא מוציא את ההכרעה".

"בכל כנס אנחנו נותנים צד שונה של ההכרעות הללו", פירט הרב קריגר. ה''פעם אנחנו עוסקים בנושא השיקום שלאחר השואה. הסיפור שרוצים להנחיל לדורות הבאים מושתת על שלושת המימדים הבאים - נרטיב, פרקטיקה ומסורת"

"הנרטיב זה כמו פרשת השבוע שאנחנו נמצאים בתוכן - זה מספר לנו את סיפור האומה שלנו ומי אני, הזהות שלי נגזרת מהסיפור שמתרחש במצרים לפני אלפי שנים. את הסיפור של אני לוקח לעולם הפרקטי למעשים שלי. האנשים בתופת של השואה לקחו את הסיפור היהודי במשך אלפי שנים, סיפור שהיו מזוקקים בו ערכים, מוסר, רוחניות, אמונה דת תרבות חינוך ועוד דברים ובראשם צלם האדם לקחו את זה ובפרקטיקה הורידו את זה לכאן למקום שלכאורה אין פה פרקטיקה.

"המסורת היא לקחת את ההכרעות שלהם, לקחת את הנרטיב ומתוכן להציב שאלות ומתוכן להציב סוגיות שהן הולכות ומכוונות את חיינו היום ובעוד מאה שנה ובעוד אלפי שנים", הסביר קריגר.