עובדים מתנדבים והמעסיק מרוויח

מחקר מגלה כי תפוקתם של עובדים המתנדבים במסגרת העבודה עולה בכ-16 אחוזים. איך זה קורה ולמה? מנכ"ל 'רוח טובה' מסביר.

שמעון כהן , ט' בשבט תש"פ

עבודה במפעל (אילוסטרציה)
עבודה במפעל (אילוסטרציה)
צילום: iStock

התנדבות עובדים תורמת גם למקום העבודה. כך עולה ממחקר שביצעה עמותת 'רוח טובה' מקבוצת אריסון. מנכ"ל העמותה, עידו לוטן, מספר על המחקר והתוצאות.

ב'רוח טובה' פונים לחברות עסקיות על מנת להנגיש וליעל את התנדבותם של עובדי החברות למען החברה, וכעת מתברר שגם למען החברות עצמן. על תרומתה של העמותה שלו לקידום רוח ההתנדבות מספר לוטן:

"אנחנו פונים לחברות עסקיות, עושים סקר עובדים, במה ירצו העובדים להתנדב כדי שזו לא תהיה הכתבה מלמעלה. אנחנו מקימים ועדת היגוי שמתווה תהליך שנתי בהתאם להעדפות העובדים ורצונותיהם, וכך העבודה תהיה אפקטיבית יותר גם לחברה שמקבלת את ההתנדבות וגם לחברה העסקית".

את המחקר ביצעה 'רוח טובה' יחד עם Deloitt על מנת להוכיח את התפיסה לפיה יש להתנדבות תועלת עסקית. לוטן מספר כי המסקנה שאנשי העמותה מאמינים בה הוכחה ואכן התוצאה הוכיחה את התפיסה הראשונית לפיה יש לחברות רווח בפריון מהתנדבות העובדים.

"ניגשנו יחד לחפש מחקר או מודל להשתמש בו וגילינו שאין כזה וביחד פיתחנו מודל במודד במסגרת תכניות ההתנדבות עובדים. על ידי שאלונים שיחות וראיונות של העובדים וההנהלה אנחנו בוחנים את האפקטיביות והתחושות של העובדים עד כמה תרם לתחושת השייכות לחברה, מעורבות וחברות בתוך החברה וכו'. כולנו יודעים כמה קשה לגייס עובדים בעיקר בתקופה שבה מחליפים עבודות. ראינו שיש עליה של כ-16 אחוזים בפריון העובדים. גם במבט של החברות על המותג וחיזוקו כלפי הלקוחות שלהם יש עליה של עשרות אחוזים. מדובר בשינוי שנוצר כתוצאה מההתנדבות".

לוטן מציין כי השאלונים בוחנים את שכלול הפריון סביב מספר פרמטרים כמו מחויבות לחברה, שייכות, גיבוש ו"בשכלול עובדים ירצו להישאר בחברה אם יש בה התנדבות, מתוך תחושה של חיבור רגשי".

ומה באשר לאופי ההתנדבות, האם מדובר בהתנדבות מלאה של העובדים או התנדבות של החברה המשלמת לעובדים על עבודתם במסגרת התרומה לחברה? "זה משתנה מאוד. חברות ניגשות לנושא ההתנדבות בדרכים שונות בהתאם ליכולות ולצרכים שלהן. אנחנו פועלים לעשות את זה מאוד יעיל ונגיש. זו אמנם התנדבות חברה אבל אנחנו מתייחסים לזה כאל התנדבות עובדים, כי זה לא סמנכ"ל שמחליט אלא העובדים הם שמחליטים מה ייעשה והחברה מחליטה אם היא משקיעה את שעות העבודה, את ההסעה, אם לחלק בין החברה לעובד את ההתנדבות וכיוצא באלה. המטרה היא להתאים את ההתנדבות לעובדים של החברה ולערכים של החברה".

להערכתו רמת הנכונות להתנדב תלויה לא מעט ברמת המעורבות של העובד בקבלת ההחלטות לגבי אופיה של ההתנדבות. "גם אם החברה נותנת את הזמן על חשבונה זה לא משפיע על המוטיבציה להתנדב. במהות, מדובר בהתנדבות והם צריכים לרצות לעשות זאת, ולכן יש משמעות גדולה לחיבור של העובדים אל הרעיון שמאחורי ההתנדבות".