שר החוץ האירופי ג'וזף בורל
שר החוץ האירופי ג'וזף בורלצילום: REUTERS/Muhammad Hamed

משרד החוץ מגיב לאיומיו של הנשיא העליון של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, שאמר שאם ישראל תחיל ריבונות ביהודה ושומרון אירופה תהיה חייבת להגיב למהלך.

"העובדה שהנציב העליון של האיחוד האירופאי ג׳וזף בורל בחר להשתמש בשפה מאיימת כלפי ישראל, זמן קצר אחרי כניסתו לתפקיד, ורק שעות מעטות אחרי פגישותיו באירן היא מצערת ולכל הפחות מוזרה".

"בחירה בדרך התנהלות ובמדיניות אלו זו הדרך הטובה ביותר להבטיח כי התפקיד של האיחוד האירופאי בכל תהליך עתידי יהיה מינימלי", נמסר ממשרד החוץ.

בורל, פרסם היום (שלישי) הצהרה בה הוא דוחה את תוכנית המאה שהציג ממשל טראמפ ושולח איומים כלפי ישראל.

"האיחוד האירופי מחויב במלואו לשותפות הטרנס-אטלנטית, ומעריך את כל המאמצים לסיוע למציאת פתרון של שלום לסכסוך הישראלי-פלסטיני. האיחוד חוזר על מחויבותו לפתרון שתי מדינות שיושג באמצעות משא ומתן, המבוסס על גבולות 1967, עם חילופי שטחים בגודל דומה, כפי ששני הצדדים עשויים להסכים ביניהם - מצד אחד מדינת ישראל, ומצד שני מדינת פלסטין עצמאית, רציפה, דמוקרטית, ריבונית ובת קיימא, כשהן חיות זו לצד זו בשלום, בביטחון ובהכרה הדדית - כפי שנקבע במסקנות המועצה האירופית מיולי 2014. היוזמה האמריקנית, כפי שהוצגה ב-28 בינואר, חורגת מהסכמות בינלאומיות קודמות", אמר בורל.

לטענתו, שלום בין העמים יושג רק בשולחן המשא ומתן. "כדי לכונן שלום צודק ובר קיימא, יש להחליט על הסוגיות הבלתי פתורות בנוגע למעמד הסופי באמצעות משא ומתן ישיר בין שני הצדדים, במיוחד הסוגיות הקשורות לגבולות, למעמדה של ירושלים, לביטחון ולשאלת הפליטים".

בהודעתו קורא בורל לישראל שלא להחיל ריבונות על שטחי יהודה ושומרון ובקעת הירדן ואף מאיים בתגובה אירופית. "האיחוד האירופי קורא לשני הצדדים לחדש את השיחות ולהימנע מכל פעולות חד צדדיות המנוגדות לחוק הבינלאומי, אשר עלולות להחמיר את המתיחות. אנו מודאגים במיוחד מהצהרות על הסיפוח הצפוי של בקעת הירדן וחלקים אחרים של הגדה המערבית. בהתאם לחוק הבינלאומי ולהחלטות מועצת הביטחון של האו"ם, האיחוד האירופי אינו מכיר בריבונותה של ישראל על השטחים שנכבשו ב-1967. צעדים לקראת סיפוח, אם ייושמו, לא יוכלו לעבור ללא מענה".

"האיחוד האירופי ימשיך לתמוך בכל המאמצים המכוונים להחייאת תהליך מדיני בהתאם לחוק הבינלאומי, תהליך שיבטיח זכויות שוות ושיהיה מקובל על שני הצדדים. האיחוד האירופי יפעל יחד עם שני הצדדים, עם שחקנים מהאזור ועם שותפים בינלאומיים. בהקשר זה, האיחוד האירופי חוזר ומדגיש את מחויבותו הבסיסית לביטחונה של ישראל, לרבות בכל הנוגע לאיומים העכשוויים והעתידיים באזור", סיכם שר החוץ האירופי את הצהרתו.