הרב יעקב אריאל לערוץ 7:
צפיתי את המתקפה, חייבים לקדם את ערכי המשפחה

חתן פרס ישראל מודה על ההכרה של המדינה ביצירה התורנית, ומגיב לביקורת: "ניתן לגל הזה לעבור, ואם הפרס ישלל ממני - זה לטובה".

יוני קמפינסקי , י' בשבט תש"פ

הרב יעקב אריאל
הרב יעקב אריאל
צילום: ערוץ 7

הרב יעקב אריאל שהתבשר על זכייתו בפרס ישראל לספרות תורנית מספר בראיון מיוחד לערוץ 7 על התרגשותו מהמעמד, ומגיב לביקורת החריפה שנמתחה עליו משמאל.

לדברי הרב, היצירה התורנית מחברת בין עקרונות הנצח של התורה לקדמה והטכנולוגיה, ומוצאת דרכים להשתמש בפיתוחים החדשים על פי העקרונות שניתנו לפני 3500 שנה.

לשאלה האם הופתע מהמחאה של ארגונים ומפלגות השמאל מכך שקיבל את הפרס הגיב הרב בחיוך: "צפיתי את זה מראש. כל נושא הפרס בא לי בהפתעה, לא אני יזמתי את זה, אלא אחרים שהודיעו לי לפני כמה חודשים שיש רעיון כזה ואמרתי להם: 'תראו תהיה בעיה'. צפיתי את זה מראש כי זו לא פעם ראשונה. לכן ניתן לגל הזה לעבור, ואם הפרס ישלל ממני, גם זה לטובה".

הרב הסביר את עמדתו בנושא הלהט''ב: "התורה מעוניינת בקדמה ובעבודת האל. לא כל דבר בעולם הוא מתקדם לכיוון הנכון. יש בעולם נסיגה בנושא המשפחה, זו לא התקדמות. ההתקדמות היא שיש היום יותר כלים לבנות משפחה יותר טובה. אבל מצד שני היום בא גל מסוים, שאני חושב שהוא אחר כך ירד, שרואה במשפחה נטל מיותר.

''אלו האמירות שנושבות בעולם המערבי - לא להתחתן בכלל, להתחתן מאוחר, להביא בקושי ילד אחד וכל החיים בנויים על התפיסה הזאת שמשפחה זה נטל, ילדים הם מיותרים. זו גישה שלדעתי אין בה קדמה אלא יש בה נסיגה. ועל זה אנחנו כיהדות אומרים דברים חד משמעיים. משפחה היא ערך וצריך לקדם אותה".

לדבריו יש הבדל בין הוראה כללית לבין תשובה לשאלה של אדם פרטי: "יש הבדל בין ביקורת כללית לבין טיפול אישי. בקשרים האישיים צריך לעזור לאנשים להבין את המצוקות שלהם, להבין אותם ולרדת לעומק הבעיות שלהם, לא להטיף מוסר, לאנשים פרטיים לא מטיפים מוסר. מוסר מטיפים במוסר, באידיאולוגיות. ביחסי אנוש זה לא הזמן להטיף מוסר".

הרב המשיך ופירט את הדרכים בהן הוא מסייע לאנשים פרטיים הפונים אליו בשאלות בנושאים האלה: "להבין את האנשים, להכיר בבעיותיהם, לעזור להם ולהקשיב למצוקותיהם. חלק גדול מהעזרה לאנשים זה להקשיב להם ואנחנו עושים את זה. אני מפנה לאנשי מקצוע כי יש להם כלים יותר טובים ממני איך להקשיב יותר טוב ואיך לעזור".

לשאלה האם להיות רב בעידן הנוכחי קשה ומורכב יותר בגלל הסערות התקשורתיות משיב הרב אריאל: "אינך יכול להתעלם מהרבצת תורה באמת. שואלים שאלה הלכתית, אני חייב לענות מה האמת. כשאני אומר דברים כלליים אידיאולוגים אני צריך לומר מה התורה אומרת. נכון, צריך לומר דברים בצורה, עד כמה שאפשר, מתקבלת על הלב. יש דברים שלא יכולים להתקבל על הלב של כל אחד.

''אתה יכול לשכנע כל אחד שטרף זה דבר שאסור לאכול? הקיבה מקרקרת והוא רוצה לאכול טרף. זה זול יותר, טעים יותר וכו'. מה אתה יכול להגיד לו? אני צריך לדעת שיש לי ערכים ובין ערכים וצרכים תמיד יש מתח. הצרכים תמיד דחופים ועכשוויים, הערכים הם גבוהים ונעלים ומחברים לעתיד ולנצח.

"המתח הזה בין צרכים וערכים זה מרגע שנברא אדם מעפר ואדמה עם צלם אלוקים. זה האדם. אנחנו כרבנים צריכים להכיר את זה עם כל זה שאנחנו מדברים על שאיפות גבוהות ועל חיים שלמים, אנחנו מכירים שהמתח קיים ואדם הוא לא מלאך שרת, תמיד יש תקלות וכישלונות. מצד אחד כן מעלים את הרף למעלה לשאיפות גבוהות ומצד שני מכירים בעובדה שהדברים לא פשוטים ולא קלים ולא כל אחד מצליח. כולנו נכשלים, הרב הוא מלאך שרת? גם הוא נכשל ויש לא תקלות וקשיים".

הרב אריאל מסביר כי צורת הדיבור תלויה בשומעים אך מטרת הדיבור זהה - לרומם את האנשים: "אתה לא יכול לדבר לכל אדם באותה שפה. בשפה שאתה מדבר בישיבה זה לא כמו בבית הכנסת, בבית הכנסת זה לא ברחוב. כל מקום צריך את השפה הנשמעת אבל אין הכוונה להוריד את הרמה, הכוונה היא להעלות אנשים.

''אין לנו הצלחה של 100 אחוז. להצליח לשכנע כל אדם בעולם לקיים מצוות? לא הצלחתי תמיד. אבל לפחות להסביר ולהבין. בן אדם שהבנת את המצוקה שלו כבר פתרת חצי מלאכה, אני אומר לו - אני מבין אותך אבל אני מצפה ממך קצת להתקדם ולעלות עוד כמה צעדים".