תחרות לא הוגנת
תחרות לא הוגנתצילום: פלאש 90

חודש לפני פורים והחיפושים אחר תחפושות בעיצומם. קלות הרכישה באינטרנט משגרת את המחפשים אל חברות הענק הבינלאומיות ואילו היצרנים המקומיים רואים את השוק המקומי מתרחק מהם. האם ניתן להתגבר על המכשול? על כך משיבה בראיון יעל קנדר, ראש תחום דיגיטל ב- BDO ישראל.

"חלק משם המשחק, בעיקר בשנים האחרונות, הוא היערכות מראש ונגישות", אומרת קנדר ופורטת את ההתמודדות של החברות הישראלית לשלושה אפיקים ולפחות בשניים מהם ניתן לתת מאבק ראוי:

"כשמדברים על הצעת הערך בעולם האון ליין יש שלושה דברים. הראשון שבהם הוא המחיר שקשה להתחרות בו עם אמזון ואלי-אקספרס. ראינו שכל החברות מורידות מחירים ובחברות הענק תחפושות מגיעות ל-25 עד 50 שקלים ולא מאות כבעבר. אם אני לא יכול להתמודד עם המחיר הזול, אני יכול אולי להתמודד בעולם המגוון, כלומר אני יכול לתת תחפושות שיכולות להיות רק אצלי. כאלה המותאמים לגיבורים ישראליים. כאן המקום לתת דגש על ישראליות המוצר".

"נקודה שלישית היא שירות וייעול חוויית לקוח. אם הזמנתי מאמזון תחפושת והיא מגיעה לא במידה הנכונה או שונה ממה שחשבתי יש חשש שתהליך ההחזרות יגרום לי לפספס את פורים. כאן יש יתרון ליצרנים הישראלים עם שירות החזרה החלפה ומדידה".

בנוסף מדגישה קנדר כי על היצרן הישראלי להיערך מוקדם ולהכיר את המציאות בעולם. יצרן ישראלי לא יוכל להתעורר רק לקראת פורים שכן חגי התחפושות בעולם חלים בסוף השנה האזרחית וממילא גם המחירים הנמוכים מוצעים באותה תקופה, ובהתאם גל הקניות הישראליות. "רשת צעצועים ישראלית חייבת להיות מוכנה כבר בנובמבר עם מבצעים והצעות מעניינות. אם לא איערך עם מבצעים כבר בנובמבר לא אהיה רלוונטית בינואר".

עוד מזכירה קנדר בדבריה את יתרון הרגע האחרון שקיים ליצרנים המקומיים. "יש מצב של להיתקע ברגע האחרון. אנשים לא מזמינים ושוכחים, וכמה ימים לפני החג צריכים פתרון. במקרים האלה לחברות הישראליות יש הזדמנות כפי שרשת סופרים ישראלית איפשרה ביום פורים עצמו להזמין משלוחי מנות למי ששכח".

עוד שאלנו את קנדר עד כמה מעבר לסוגיה הכלכלית וההתמודדות המסחרית השיח על רכישת 'כחול לבן' כאקט של חיזוק השוק הישראלי מדבר אל הלקוח הישראלי, כפי שבעבר הושקעו קמפיינים לא מבוטלים בעידוד רכישה ישראלית. לטעמה אכן השיח הזה מדבר, ובעיקר לדור הצעיר.

"בידיים של החברות להדגיש את זה. החבר'ה הצעירים הופכים לערכיים יותר וערכים מעניינים אותם. חלק מהערכים שמעניינים אותם זה גם לקנות תוצרת ישראל ולעזור לכלכלה בישראל. זו יכולה להיות נקודה חשובה וזו נקודה שלא השתמשו בה אבל אפשר למנף אותה ולהדגיש את חשיבות קנייתה תחפושת הישראלית כסיוע לכלכה בישראל".