הרב יעקב אריאל
הרב יעקב אריאלשלומי שלמוני

ההחלטה על הענקת פרס ישראל לרב יעקב אריאל, רבה של רמת גן לשעבר, מתקבלת בחוגים שונים בביקורת חריפה. חבר הכנסת יאיר לפיד תוקף את ההחלטה בחריפות בעקבות דברי הרב אריאל על קהילת הלהט"ב ויש גם מי שקורא לשאר הזוכים בפרס לוותר עליו.

הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני צוהר, מתייחס בראיון לערוץ 7 לביקורת, אך בעיקר לעצם ההחלטה על הפרס אותה הוא מגדיר "החלטה מבורכת מאוד".

"מדובר בתלמיד חכם בעל שיעור קומה גדול מאוד, מגדולי תלמידי החכמים של הציונות הדתית בדור האחרון, אדם שידיו רב לו בכל חלקי התורה, עוסק בשאלות הפרט והכלל, מגלה רגישות חברתית עצומה. הוא היה מהבולטים ואולי היחידים בציונות הדתית שקרא להצטרף למחאה החברתית. כל אדם שרואה יצירה תורנית לנגד עיניו רואה את אחד היוצרים המקוריים בעולם ההלכה בדור ההלכה".

על המונח 'יוצר מקורי' בעולם ההלכה מסביר הרב סתיו כי בעוד "חלק גדול מהפוסקים שעוסקים בכתיבת הלכה מלקטים את דברי קודמיהם ומכריעים על פי שיקולים כאלה ואחרים, הרב אריאל לא הולך בדרך זו. הוא צועד לא בעקבות האחרונים שלפניו אלא מוכיח מקדמונים ומהגמרא ומביא התבוננויות חדשות. הוא מאוד יוצר ומאוד מקורי שלא כמו רבנים רבים. בנוסף, הוא עוסק בדימוי מילתא למילתא ועוסק בכתיבה שמתמודדת עם אתגרי השעה המודרנית".

עוד מעיר הרב סתיו כי "לא בכל דבר אני מסכים עם הרב אריאל, אבל אין ספק שמדובר בתלמיד חכם ענק וישראל מתברכת בכך שהוא חי בתוכה".

ראיון מיוחד: הרב יעקב אריאל על הזכייה וה"סערה"

על המתקפה החריפה שמופנית כלפי עצם ההחלטה להעניק את הפרס וכלפי שר החינוך בעקבות דבריו של הרב על קהילת הלהט"ב, מתקפה שדברי יאיר לפיד הם רק דוגמאות בודדות ממנה, אומר הרב סתיו: "אנחנו צריכים להתרגל לחיות בחברה מודרנית. מותר לאדם להיות בעד או נגד הקהילה הלה"טבית. אנחנו בקהילה ליבראלית. דבר נוסף, אי אפשר להיות ליבראל לכיוון אחד. ליבראליות זה לכל הכיוונים".

בנוסף מציין הרב סתיו כי "פרס ישראל לא מוענק על דעות אלא על יצירה. תאר לך שמדינת ישראל לא הייתה מעניקה לעמוס עוז את פרס ישראל למרות שהוא אחד הסופרים הגדולים שלה, בגלל שהוא חשב שצריך לעקור מאות אלפי מתיישבים ממקומם. יגידו המתיישבים איך אפשר לתת פרס למי שרוצה לעקור אותי מהבית. מי שהעניק לו היה השר בנט, שלא חשוד על קרבה אידאולוגית לעמוס עוז, וכולנו התרשמנו מההחלטה האמיצה הזו שמפרידה בין דעות לבין זכאות לקבל פרס. מדינת ישראל גאה בעמוס עוז שקיבל את הפרס למרות שרוב תושבי המדינה חשובים אחרת ממנו בסוגיות כאלה ואחרות, ומדינת ישראל גאה גם ברב יעקב אריאל שמקבל את פרס ישראל למרות שבסוגיות מסוימות חלקים בחברה לא מסכימים עם עמדותיו".

ואולי נכון היה שביקורת על מתן פרס לאישים כמו עמוס עוז הייתה מתקבלת בביקורת דומה מצידם של תומכי ימין ואנשי ההתיישבות? אולי לא נכון היה לתת להחלטה שכזו לעבור לסדר היום? הרב סתיו לא מקבל את הגישה:

"אנחנו שמחים וגאים להיות פתוחים באמת. המבחן הוא לא כשאומרים לאדם דעות דומות לדעותיו, אלא להיפך", אומר הרב סתיו ומזכיר כי "ב'צוהר' בשנים האחרונות הרב אריאל תקף אותנו לא פעם וקיבלנו את ביקורתו באהבה. למרות ביקורתו אני חשוב שראוי מאוד מאוד שיקבל את פרס ישראל. אנחנו עושים הפרדה בין חילוקי דעות והיכולת להמשיך ולהתווכח לבין הערכת האחר. כך עשו המתיישבים ביחס לעמוס עוז. אנחנו מחנכים את החברה הישראלית שפתיחות אמתית היא פתיחות לעמדות של אנשים שלא חושבים כמוך, ובכל אופן אתה יודע להעריך את גדלותם ואת יצירתם ואומץ ליבן ותרומתם לחברה הישראלית".

ניתן לשער שתקוותם של תוקפי הרב אריאל היא שבעקבות המתקפות הוא יוותר על הפרס. הרב סתיו אינו יכול להשיב אם קיים סיכוי שדבר כזה יקרה, אך הוא מקווה שהתשובה היא שוויתור שכזה לא יכול לקרות. "זה פרס לנו שהרב אריאל חי בתוכנו וכותב את יצירתו. כשמדינת ישראל נותנת פרס לאדם כמו הרב אריאל זה אות כבוד לישראל ולחברה הישראלית".