מסתננים לבתי הספר

רוית רוטנברג גילתה שסיור לימודי שאליו עתיד לצאת ביה"ס של בנה בדרום ת"א הוא למעשה יום תעמולה של אג'נדות שמאל תומכות מסתננים

חגית רוזנבאום , י"א בשבט תש"פ | עודכן: 10:11

למצולמים אין קשר לידיעה
למצולמים אין קשר לידיעה
צילום: ניקי קלוין, פלאש 90

מהרגע שבו שמעה רוית רוטנברג על הסיור המתוכנן לבנה יחד עם חבריו לשכבת י"ב בתיכון עמל בנהריה, התעוררה בתוכה תחושה לא נוחה.

תוכנית הסיור, שהוצגה להורים בתחילת השנה, נבנתה על ידי 'פסיפס – מרכז לחינוך ערכי' תחת הכותרת "סיור בדרום תל אביב – החברה הישראלית 2019 פירמידה או פסיפס?". הסיור עובר בשכונות דרום תל אביב, כאשר חלק נכבד ממנו מוקדש להכרת מציאות חייהם של הפליטים ומהגרי העבודה, כהגדרת המארגנים, בשכונת נווה שאנן וגינת לוינסקי.

רוטנברג גילתה גם כי 'פסיפס' ציינו בדף התוכנית את עמדתם הברורה ביחס לסוגיית המסתננים הלא חוקיים, או מבקשי המקלט, כלשונם: "המדינה חייבת לטפל בדחיפות במצב: לגבש מדיניות מקלט ולהוציאה לפועל, לקבוע מכסה של פליטים שיכולים לחיות בישראל, לבחון את בקשות המקלט שלהם ולהסדיר את מעמדם באופן חוקי: רישום, זכויות סוציאליות, עבודה, קליטתם במספר ערים ויישובים על פני התרכזות בשכונה אחת בתל אביב, או מעבר למדינה אחרת במקרה הצורך".

לנוכח האג'נדה הלא מוסתרת של הסיור, מיהרה רוטנברג לשגר מכתב ללשכת שר החינוך, הרב רפי פרץ, וביקשה ממנו לעמוד על הנקודות הבעייתיות ולטפל בהן. במכתבה ציטטה מתוך שיחה שקיימה עם נציגת 'פסיפס' אודות הסיור, ובה נאמר לה ש"המטרה היא להכיר את המצב של זכויות אדם בישראל ולפתח תחושת אמפתיה ואכפתיות לאנשים מקבוצות אחרות, על מנת שתהיה כאן חברה יותר צודקת". שיחה נוספת שקיימה עם מנהלת בית הספר העלתה שלדידה של המנהלת הרציונל החינוכי מאחורי הסיור הוא ש"בית הספר מעוניין לפתח חשיבה ביקורתית ושמיעה מבוקרת".

תגובות אלו, כתבה רוטנברג לשר החינוך, העלו אצלה מחשבות מטרידות: התחושה היא כי הרטוריקה של מארגני הסיור מזוהה עם השמאל הקיצוני שרואה במסתננים פליטים ומבקשי מקלט, ומבקש לשנות את צביון המדינה במעטה של זכויות אדם. ארגוני המסתננים, ציינה רוטנברג, מגנים על זכויותיהם תוך פגיעה ורמיסה של תושבי דרום תל אביב. "ארגון פסיפס יחד עם בית הספר הופכים להיות בעצם תיבת תהודה ומדבררים את הארגונים שמבקשים לאזרח את המסתננים ומהגרי העבודה", סיכמה רוטנברג את חומרתו של הסיור בעיניה.

רוטנברג הוסיפה ושאלה את השר כיצד תיכון עמל, שמשתייך לרשת ממלכתית, משתף פעולה עם ארגון שמקדם אג'נדת שמאל קיצונית. היא אף ביקשה לקבל מידע אודות הגופים המממנים את הסיור ומעניקים לו חסות. "אין מקום לסיור פוליטי מעין זה בבית ספר. סיור זה רחוק מלפתח חשיבה ביקורתית בקרב התלמידים, משום שכולו סילוף של המציאות ורמייה, ניסיון נלוז ליצור מצג שווא לגבי המציאות הקשה בדרום תל אביב", סיכמה את פנייתה לשר.

בהכשר משרד החינוך

התגובה שקיבלה רוטנברג מד"ר אורנה שמחון, מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך, הייתה רחוקה מלהשביע את רצונה. ששת סעיפי התשובה לא התייחסו ישירות לאף אחת מהטענות אודות האג'נדה שתוטמע בתלמידים במהלך הסיור. שמחון בעיקר אשררה את קיום הסיור ואת שיתוף הפעולה שמקיים 'פסיפס' עם משרד החינוך, וציינה את הערך החינוכי והחברתי שמשרד החינוך רואה בפעילות זו.

התשובה הזאת, כאמור, לא הרגיעה את רוטנברג. נוכח האג'נדה המוצהרת בנושא כה טעון, סברה רוטנברג כי לכל הפחות ראוי שהסיור ייבנה בצורה מאוזנת, כך שהתלמידים ייחשפו גם לצידה השני של מציאות חייהם של ה"פליטים". היא פנתה למנהלת בית הספר בבקשה להוסיף לתוכנית דובר מטעם תושבי דרום תל אביב, כשהיא מציעה את הפעילה החברתית שפי פז כנציגה הולמת.

עד כה לא קיבלה רוטנברג תשובות. הבן שלה, היא יודעת לומר, לא ייצא לסיור שיתקיים בעוד כשלושה שבועות. אולם מבחינתה, גם אם מתכונת הסיור לא תשונה היא מרגישה שמילאה את חובתה. "המלחמה שלי היא לא על סיור כזה או אחר אלא על התודעה", היא אומרת ל'בשבע', "כבר יצאו כתבות על הסיפור הזה, שמסבירות שהסיפור לא תמים. שלחתי גם מכתב לכל ההורים ובו הסבר מנומק להתנגדות שלי וקריאה להצטרף אליי. מספיק לי שהורה או תלמיד ייחשפו למידע ששלחתי, ולסיור כבר לא יהיה את האימפקט שמתכנניו רצו להשיג. מבחינתי הסיור הזה הוא הנדסת תודעה, ואם אפילו עשרה תלמידים לא ילכו שבי אחריו – עשיתי את שלי. אולי זה גם יגרום לכך שלהבא בבית הספר יחשבו פעמיים לפני שיקיימו פעילות כזאת, שגורמת להם כאב ראש".

כאמור, הארגון החינוכי העומד מאחורי הסיור בדרום תל אביב לא מסתיר את עמדתו ביחס לסוגיית המסתננים. שיטוט קצר בדף הפייסבוק של 'פסיפס – מרכז חינוכי לחשיבה ערכית' מעלה תמונה מבהילה אף יותר של החשיבה הערכית והחינוכית שבה מתמקד המרכז, שאותה הוא גם מנחיל לתלמידי בתי הספר ברחבי הארץ תחת חותמת הכשרות של משרד החינוך. לצד שיתופי תוכן בנושאים חברתיים כמו הנעדר אברה מנגיסטו ומהומות ואדי סליב בחיפה, ניתן למצוא בדף הפייסבוק פוסטים נלהבים בעד טרנסג'נדרים, תנועות פמיניסטיות, מרכזי צדק חברתי וארגוני להט"ב. 'פסיפס' גאה בשיתופי פעולה עם 'חוש"ן' הלהט"בי, משתף חומרים עם תנועת השמאל 'השומר הצעיר' ומעלה כרזות תמיכה באזרחי ישראל הערבים.

טיפה בים

מאבקה של רוטנברג בארגון רדיקלי שחדר לבית הספר של בנה, מתברר, הוא טיפה בים. עיון במאגר התוכניות הממוחשב של משרד החינוך מעלה שיתופי פעולה מעוררי תמיהה של המשרד עם גופים חיצוניים בעלי אג'נדות פוליטיות מובהקות, לעיתים קיצוניות. חלקם, אגב, גופים הממומנים מכספי הקרן החדשה. בין הגופים שרשאים להעביר תוכן לתלמידי ישראל נמצאים האגודה לזכויות האזרח, תג מאיר, פורום משפחות שכולות ישראלי-פלשתיני ואג'יק מכון הנגב, אשר מציע תוכניות הידברות וגישור בין המגזר היהודי לערבי, תחת הכותרת "חינוך לשלום".

בעוד סוגיות המשילות נידונות בדרך כלל בטווח שבין משרד המשפטים, הכנסת ובג"ץ, נראה שבמשרד החינוך המשילות עדיין רחוקה מהגשמה. בעשור האחרון מילאו את תפקיד שר החינוך אישים המזוהים עם המגזר הלאומי או הדתי, או שניהם גם יחד. תחת הנהגתם אושרו שיתופי הפעולה עם ארגוני שמאל מובהקים, שרשאים לחנך את ילדי ישראל לערכים שמובילי המשרד לא בהכרח חתומים עליהם.

מהנהלת תיכון עמל בנהריה נמסר בתגובה: "הסיור הוא חלק מהתוכנית הערכית-חברתית של בית הספר. השנה אנו מתמקדים בכיתות י"ב בסוגיות בחברה הישראלית. חלק מהפעילויות מלוות ומועברות על ידי 'פסיפס', מרכז לחינוך ערכי-חינוכי. המרכז פועל במגוון שיתופי פעולה עם גורמים רבים, ביניהם משרד החינוך. הסיור המדובר נעשה בתיאום ובגיבוי מלא של מחוז הצפון במשרד החינוך. הוא חושף את התלמידים למציאות החברתית-כלכלית באזור שנחשב החצר האחורית ומאפשר להם לראות את האנשים השקופים שחיים באזור. בית הספר שם דגש על איזון בין הקולות העולים והתכנים המועברים לתלמידים, והסיור נוגע במספר נקודות: בעיית העוני, מצוקת תושבי דרום תל אביב, מבקשי מקלט, פליטים ומסתננים וסחר בנשים. אנו רואים בסיור ובהכנה הנלווית לו נדבך חשוב בחינוך הערכי-חברתי של תלמידינו וכחלק מהפיכתם לאזרחים נוקטי עמדה ופעילים בחברה בה הם חיים".

פנינו למשרד החינוך בשאלה כיצד ניתן אישור לסיור בנושא כה טעון, ללא מתן אפשרות להצגת עמדות מצידה השני של המפה. ממחוז צפון במשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד בהחלט סבור שכל נושא שנוי במחלוקת מצריך התייחסות רחבה, מגוונת ומאוזנת וכך גם היה צריך להיעשות בסיור הנ״ל. יחד עם זאת, סיורים מעין אלה הם בתחום סמכותם המלאה של עובדי ההוראה ומנהלי מוסדות החינוך ולשיקול דעתם".

ארגון 'בצלמו', אשר מלווה את מאבקה של רוטנברג וגם הצביע על שיתופי הפעולה הבעייתיים במשרד החינוך, מבטיח להמשיך במאבק: "אין זו הפעם הראשונה שהורים פונים אלינו בתלונה על חד צדדיות במסגרת בתי הספר והתיכון, תמיד לטובת הצד השמאלי. חוזר מנכ"ל משרד החינוך מחייב השמעת מגוון דעות ועמדות. הסיור הזה הוא חד צדדי, וככזה הוא אסור. אנחנו נפעל שמתכונת הסיור תשתנה ותהיה מאוזנת, ולא - יבוטל הסיור".

לתגובות: Hagitr72@gmail.com