סיפור לשבת
סיפור לשבתצילום: ISTOCK

שירלי הגיעה לישראל שנה וחצי לפני כן בפרויקט 'תגלית', ומאז שאפה לקבוע את חייה בעיר הקודש והמקדש.

כבר במבט הראשון נדלק הניצוץ. אבי יצא מהמקום חדור באושר עילאי, שהנה סוף כל סוף לאחר אינספור אכזבות זכה למצוא את שאהבה נפשו.

בכ"ז בסיוון תשע"ח התארסו אבי ושירלי באירוע מצומצם בהשתתפות ידידים קרובים. הוריה של שירלי, שנשארו באחוזתם שבצפון קרוליינה, שלחו בשיחת וידיאו את איחוליהם. השניים קבעו מועד לחתונתם, שתתקיים באולם אירועים ירושלמי, וההכנות נכנסו להילוך גבוה.

כשהגיעו לישורת האחרונה - להליך רישום ברבנות והבאת עדים - קיבל אבי שיחת טלפון מאביגיל, חברתה הטובה של שירלי, שדאגה לסייע לה בקשיי ההסתגלות בארץ, ובייחוד ניסתה להקל על התמודדותה עם פערי השפה והתרבות ועם המהפך שהתחולל באורח חייה.

אביגיל הפטירה כי היא מאושרת להיווכח שהוא משתדל לקיים בכל מאודו מצוות עשה מן התורה - "ואהבת את הגר".

אבי נדהם. לפתע התברר לו שארוסתו הטרייה עודנה בשלבי גיור מתקדמים בבית דין פרטי, ורק הוא לא מעודכן בהליך כה משמעותי בחייה!

סימני שאלה גדולים ניקרו במוחו. מילא שבאורח תמוה היא לא טרחה לשתפו בכך, אבל הרי הוא צאצא מיוחס למשפחת כהונה, ומה יהא על האיסור ההלכתי, שכהן לא יכול להינשא לגיורת?

בעצת רבו התקשר מיד לשירלי והודיע לה בצער רב על ביטול חתונתם, ואף השמיע באוזניה תרעומת קלה ומתבקשת על כך ששמרה את הדבר בסודיות מוחלטת. היא לא הצליחה להסביר את התנהגותה המשונה, והחלה להתייפח בבכי חסר מעצורים עד שניתקו את שיחתם מבלי לומר דבר.

בינתיים אחיו התאום יניב ניסה לשכנעו להגיש לבית המשפט תביעת נזיקין לקבלת פיצוים על עוגמת נפש, אך אבי שלל זאת על הסף.

חלף שבוע, ובווטסאפ של אבי הצטברו הודעות רבות משירלי, שעיקרן תחינה נרגשת שייצור עמה קשר בדחיפות. כאשר לא השיב נתקבלה ממנה הודעה ארוכה במיוחד, שהכילה בשורה מדהימה. שירלי גוללה בקצרה את מה שאירע לה.

הכול החל בשיחת טלפון שהתנהלה דקות ספורות לפני כניסת השבת עם אמה מוניקה על ההתפתחויות האחרונות, וכן על התקרבותה לדת האמת בעקבות משיכה בלתי מוסברת שחשה בנעוריה. כשנשמעה צפירת השבת היא הביעה את התנצלותה על כך שהיא מוכרחה לגדוע את שיחת הטלפון הטרנס-אטלנטית לצורך הדלקת נרות שבת.

ואז אמה פלטה בדרך אגב שהיא זוכרת במעומעם שאף בביתה של רייצל, סבתה הישישה, היו זוג פמוטי כסף שנרותיהם זהרו בכל סוף שבוע.

במהלך כל השבת שירלי התהלכה חסרת מנוחה, ובמוצאי שבת התקשרה להוריה והפצירה בהם לבדוק את הדברים לעומקם.

ואכן, בתוך המרתף שבדירתם נמצאה שידה שהועברה לשם לאחר פטירת הסבתא ובקרבה היו מונחים הפמוטים העתיקים, שאיבדו מאז את צבעם המקורי, ועליהם חרוטות אותיות מטושטשות בעברית.

נודע לה שסבתה גדלה בגרמניה במשפחה יהודית, ולפני פרוץ מלחמת העולם השנייה נמלטה ליבשת אמריקה. למרות שנישאה לג'ון, שהיה נוצרי קתולי, בכל זאת שמרה באדיקות על קיום המנהג של הדלקת נרות שבת עד לפטירתה לפני כשני עשורים.

שירלי הנכדה נדהמה עד עמקי נשמתה מכך שבורא העולם האיר את דרכה במסעה העצמאי לגילוי שורשיה היהודיים במולדתה האהובה.

לאור המידע החדש שאושש על ידי מסמכים רלוונטיים, כמו תעודות לידה ותמונות משפחתיות, ניגשה שירלי לרבנות להליך בירור יהדותה. בסוף התהליך התייתר הצורך בגיורה, מה שהוביל לחידוש הקשר בינה ובין אבי במהירות.

לשמחת כולם אור חדש הפציע בחייהם והיום הנכסף הגיע. כאשר אבי ניצב מתחת לחופה ושבר את הכוס בהתרגשות כדת משה וישראל, שחזר במוחו את רצף האירועים הבלתי נתפס וחש כי יד ההשגחה העליונה סובבה להפליא את השתלשלות העניינים והכול בא על מקומו בשלום.

בקרוב ממש אבי ושירלי מצפים לחבוק בן ראשון.

ליצירת קשר לסיפור בעל מסר יהודי שחוויתם: [email protected]