ראשים ופרחים
ראשים ופרחיםצילום: יחצ

במוזאון הנגב לאמנות מציגים בימים אלו תערוכה חדשה של האמנית ביאנקה אשל גרשוני "ראשים ופרחים", כנדבך נוסף לתערוכה המוצגת במוזאון בימים אלו "מה אומרים העצים" של האמנית והחוקרת אולגה קיסלבה.

התערוכה, משקפת את החיבור בין אמנות ומדע ואת הקשר המיוחד, רב השנים, בין בני האדם לצומח ולעצים במיוחד.

אשל גרשוני (ילידת 1932) מציגה בתערוכה מבחר של ציורים דיגיטליים מודפסים בנושא פרחים שציירה בשנה האחרונה בעבודת יד באמצעות תוכנת מחשב. בכל עבודותיה בולטת הצבעוניות העזה והמבע העוצמתי שמייחד את ציורי הפרחים שלה – שנוכחים בעבודותיה מראשית דרכה בתכשיטים, בפסלים ובציורים. בתרבויות שונות "אומצו" פרחים בדרכים שונות, כקישוט לבית או לגוף, או כנושאי משמעויות סמליות בהקשרים של אהבה, ברכה וחיים זאת בד בבד להיותם סמל לחלופיות החיים, הקמילה והמוות.

ביצירותיה ממלאים הפרחים לעתים קרובות את כל התפקידים וציוריה בתערוכה, משקפים את אהבתה ליופיים של הפרחים כתכשיטים יקרי ערך ואת כמיהתה לטבע, שבשנים האחרונות נמצא בעיקר בזיכרונה שכן אינה יוצאת עוד מביתה.

לצד אלו מוצגים בתערוכה מספר ציורי ראש-פנים של האמנית אותם ציירה לפני כעשור באותה טכניקה. ציור הראש שכיח בציוריה ובעבודות הפיסול שלה והוא מוטיב מובהק נוסף ביצירותיה לצד ציור הפרחים. לרוב זהו ביטוי של האופן בו האמנית זוכרת את פניה, לעתים מצוירות בפה פעור, בזעקה ולעתים קרובות בעיניים עצומות כשהמבט מופנה פנימה – כמו בציורים המוצגים בתערוכה. ציורי הראשים הודפסו והוצגו
ב-2010 במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, לרגל זכייתה של האמנית בפרס מפעל חיים מטעם משרד התרבות.

ביאנקה אשל גרשוני (ילידת סופיה, בולגריה) היא אמנית בעלת מגוון רחב של יצירות במדיומים שונים שהחלה להתבלט בשדה האמנות בישראל בשנות ה-60. היא גיבשה את שפתה האמנותית בתחום התכשיטים, וגישתה המקורית ויוצאת הדופן ניכרה כבר בשלב מוקדם באופי הפיסולי של התכשיטים ובשילוב של חומרים יקרים, עם חומרים פשוטים וזולים שאינם מקובלים בעולם הצורפות, בהם פלסטיק, נוצות צבעוניות ובובות זעירות.

התערוכה מוצגת במוזיאון ברחוב העצמאות 60, באר שבע.