ט"ו בשבט
ט"ו בשבטצילום: קובי גדעון. פלאש 90

לקראת חג ט"ו בשבט פרסם משרד החקלאות את נתוני הצריכה של הישראלים סביב הפירות המיובשים.

לפי נתוני החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות ההוצאה החודשית הממוצעת למשק בית בישראל עבור פירות מיובשים עומדת על כ-60.8 שקל. סך המכר של הפיצוחים והפירות המיובשים ברשתות השיווק הגיע לכ-12,000 טון בשנת 2018, בערך של כ-600 מיליון שקל.

הפירות והפיצוחים המובילים לפי נתוני המשרד הם השקדים והתמרים, שעלו באופן עקבי ומשמעותי, ומהווים מרכיבים עיקריים במשפחות הפיצוחים והפירות המיובשים.

בשנת 2018 היוו השקדים כ-17% מהערך הכולל של מכירות הפיצוחים, וכ-13% מכמות הפיצוחים השנתית הכוללת שנמכרה ברשתות השיווק. עוד מוצרים שנמכרו בקטגוריה היו אגוזי מלך, גרעיני חמניות, קשיו ואגוזי פקאן. תמרים מהווים כשני שליש מכמות הפירות המיובשים הנמכרת ברשתות השיווק.

בבחינה של הנתונים לאורך השנים, מכירות מוצרי השקדים והתמרים עלו באופן עקבי ומשמעותי ברשתות השיווק. בעשור האחרון הכמות השקדים הנמכרת עלתה בכ-34%, יותר מהגידול באוכלוסיה באותה התקופה (19%). כמות התמרים הנמכרת אף גדלה ביותר מ-300%. מנגד, הכמות הנמכרת של שאר הפיצוחים ירדה ב-3%, והכמות של שער הפירות המיובשים ירדה ב-28%.

למרות מנהגי החג, במשרד החקלאות ממליצים לצרוך בט"ו בשבט דווקא פירות טריים, כבכל שאר ימות השנה, ולהרוויח טריות וערכים תזונתיים. בכך קוראים במשרד גם לתמוך בכלכלה המקומית ובחקלאים הישראלים שכן בניגוד לימים עברו, ובאופן מעט אבסורדי ביחס למקורות ההיסטוריים של מקומם בחג, כיום מרבית הפירות המיובשים מיובאים.

ביחס לצריכת פירות טריים (ללא ירקות) מפרסם המשרד כי ההוצאה החודשית הממוצעת למשק בית בישראל עומדת על כ- 148.8 שקלים והצריכה החודשית עומדת בממוצע על כ-7.9 ק"ג לנפש.