מתן כהנא
מתן כהנאPhoto by Hadas Parush/Flash90

חבר הכנסת מתן כהנא ('ימינה') התבקש לענות של שתיקתו של יו"ר מפלגתו, שר הביטחון נפתלי בנט בנוגע למצב הביטחוני בעוטף עזה.

בהמשך התעמת עם חברי הקבינט של 103fm על האפשרות לכבוש את רצועת עזה והמחיר של מבצע כזה.

"אני נמצא עכשיו בבית המשפט בלוד במשפט של מוחמד בכרי, השקרן המנוול, שמוציא לעג על חיילי צה"ל בענייני ג'נין-ג'נין. אני מדבר על תביעת הדיבה שהוגשה נגדו על כל שהשקרים שהוא הפיץ בסרט שלו כשטען שחיילי צה"ל רצחו, והשווה אותם לנאצים. אני מקווה שהוא ישלם את המחיר על השקרים שלו. הייתה כאן מהומת אלוהים כאשר התומכים של בכרי השתמשו באלימות. הייתה שם מישהי שירקה על חיילי מילואים שלנו. ביזיון".

בוא נחזור לעזה. לפני שנה בערך, יו"ר מפלגתך, נפתלי בנט, הוא הציג לקבינט תוכנית בשם ביעור חמץ בה הציע לכתוש את עזה עד שיביא שקט לדרום. למה שומר על שתיקה בקשר לרצועת עזה?
"נפתלי בנט כבר אז אמר שאין כפתור שלוחצים עליו ובעיית עזה נפתרת. זה לא קורה ברגע אחד אך מערכת הביטחון מכינים את מה שצריך כדי לעשות את הדבר הזה, ומה שיקרה – יקרה בזמן ובמקומות הנכונים".

מהם ההכנות? מה צריך? כולנו באולפן כאן יודעים שהכוונה של מדינת ישראל היא להגיע להסדרה ולא ללכת למלחמה בעזה. אתה יודע זאת היטב.
"אנחנו מבינים שהטווח הרחוק הדבר היחיד שיביא שקט לעזה זה שלילת היכולת הצבאית של חמאס. בשביל זה כולם מבינים, ובראשם נפתלי בנט, שצריך לעשות מבצע משמעותי כדי לחסל את יכולות החמאס. אני מעריך שמבצע כזה יקרה".

כלומר כיבוש הרצועה?
"אני לא רוצה להיכנס לפרטים מבצעיים אך מה שיקרה, יקרה בצורה משמעותית".

בנט ימין חזק?

לו ראש הממשלה היה בני גנץ, אבי גבאי, בוז'י הרצוג או ציפי לבני והם היו אומרים שהם יעשו מבצע בעזה בזמן או במקום הנכון. יש לי תחושה שאתה, נפתלי בנט או איילת שקד הייתם מפרקים להם את הצורה, סליחה על הביטוי. אתה אומר כאן משפטים שנשמעים כלקוחים ממרצ ומפלגת העבודה.
"מרצ, מפלגת העבודה, בני גנץ ובוגי יעלון לא עשו את הדברים שנפתלי בנט עשה כשר ביטחון תוך חודשיים".

וואלה? ספר לנו. זה כבר הופך להיות מעניין.
"גם בעזה דברים קורים. על כל בלון ופצצת מרקמה אנחנו תוקפים מטרות משמעותיות ולא דיונות חול ופחונים".

אם אני זוכר נכון, זו המדיניות כבר שנתיים שנים. מתן אתה איש רציני, תבדוק את רשימת המטרות ותסיים עם הסיסמאות. לא תוקפים תחת בנט שום דבר שלא תקפו קודם. לא יותר ולא פחות. זה הכל סיסמאות של פוליטיקאים והבעיה העיקרית – שזה לא עובד.
"אנחנו יודעים שנצטרך לעשות מבצע משמעותי ואני יכול לומר לך שנפתלי בנט כשר הביטחון יחד עם אביב כוכבי וכוחות הביטחון שוקדים על מבצע משמעותי. הכוונה היא חד משמעית לתת מכה רצינית שתשלול מהחמאס את היכולות המבצעיות. אלו דברים שלא תכנן אף אחד לפני נפתלי בנט".

אם אנחנו מכירים נכון את המושג 'מכה רצינית' פירושה כיבוש הרצועה, ישיבה ברצועה במשך שנתיים כדי לפרק את כל התשתיות הצבאיות של הזרוע הצבאית. זה פחות או יותר המסגרת שבנט מדבר עליה?
"אין לי פרטים אך אני מעריך שזה לא הכרח כולל את כיבוש הרצועה".

לשלול את אמצעי הלחימה מחמאס מבלי להיות על הקרקע?
"במשך שנים עקב מדיניות ביטחונית פחות מוצלחת חמאס צברו וצברו ואין ברירה אלא לאפס את המצב הזה. נפתלי בנט כינה זאת 'כיסוח דשא'. בנט מקשיח את המדיניות יותר משהייתה קודם".

איך מכסחים דשא בלי להיכנס לרצועה? במקביל לאמירות האלה, נפתלי בנט הכניס בחודש האחרון לרצועה תרופות, עובד על קו מתח גבוה לרצועה. אולי גם הוא הבין שהבעיה בעזה היא לא צבאית אלא כלכלית הומניטרית?
"יש בעיה כלכלית הומניטרית ויש שלטון טרור שמחזיק את התושבים כבני ערובה. חייבים לשלול מהחמאס את היכולת הצבאית שלו אחרת כל הבטון ימשיך להיות מושקע כמנהרות טרור".

מי כמוך יודע שברגע שסיימת לכסח את הדשא, הוא צומח מחדש. צריך להישאר לוודא שהוא לא צומח שוב.
"אחרי שפעם אחת נעשה מבצע שאחריו נשלוט ברוב מוחלט של היכולות הצבאיות של חמאס, נוכל להמשיך לכסח את הדשא בצורה איטית כדי שלא יתעצמו".

צריך לטפל ביכולת אבל גם ברצון שלהם להתחמש. צריך להעלות להם את רמת החיים שיהיה להם להפסיד.
"קודם צריך לשלול מהם את היכולות".

אז למה נפתלי בנט שומר על שתיקה בנוגע לרצועת עזה?
"הוא לא מדבר בדיבורים – הוא מדבר במעשים".

הוא מצייץ מארה"ב על הגדה המערבית כל בוקר.
"אני כל לילה שומע את חיל האוויר ממריא לתקיפות במטרות משמעותיות".