האלוף (במיל') עמוס ידלין, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, התייחס להאשמות מצד רוסיה בכך שהתקיפה הישראלית בסוריה סיכנה מטוס נוסעים רוסי.

"זה הרבה פחות דרמטי ממה שזה נשמע. לכל מטוס שיש לו יעד, יש שדה אלטרנטיבי. אם המסלול נחסם יש למטוס מספיק דלק לתמרן", אמר בפתח השיחה עמוס ידלין.

אבל הרוסים מאשימים את ישראל שחיל האוויר שתקף שם, גרם לסכנה.
"קודם כל נשים את העובדות על השולחן - מי שיכול להיות גרם למטוס הזה לסטות ממסלולו זו ההגנה האווירית הסורית, הבלתי אחראית, שלא מבחינה בין מטרות אמת למטרות אזרחיות. זה מאוד דומה למה שקרה לאיראנים שהפילו מטוס אוקראיני כי הם חשבו שזה טיל שיוט אמריקני ומה שקרה לסורים עצמם שהפילו מטוס רוסי לפני כשנה וחצי.

''לכן הרוסים מאוד רגישים שהסורים יירו עליהם. מה שהטמיע את האירוע זו תקיפה ישראלית, את זה הרוסים לא אוהבים כבר הרבה מאוד זמן, אבל אנחנו לא אוהבים את ההתבססות של האיראנים, בשביל זה הקמנו מנגנון שנקרא 'מניעת התנגשות'. אנחנו מודיעים לרוסים מראש על תקיפות, לא הודעה ארוכה מדי כדי לא לתת אפשרות לסורים להתארגן, אבל גם על האזור וגם על העיתוי אנחנו מודיעים".

כלומר הרוסים ידעו על המקרה של שלשום בלילה.
"נכון, לדעתי המטוס פשוט קיבל הוראה, במקום לנחות בדמשק, לנחות בבסיס ליד לה טקייה, זה יותר מ-100 קילומטר צפונה משם. אני לא מעריך שהיה אירוע שבו טיל או מטוס ישראלי ואפילו סורי חלפו ליד המטוס הזה", אמר ידלין, עם זאת ציין: "אני רוצה להצביע על העובדה שמשרד ההגנה הרוסי פועל יחד עם האיראנים ולפעמים עם חיזבאללה. זה הגוף הכי פחות ידידותי לישראל ברוסיה. יש לו איזושהי התנגדות מאוד קשה לעובדה שישראל תוקפת בסוריה.

''אגיד לך למה - מי שמגן על סוריה, אלה סוללות הגנה אווירית שהגיעו מרוסיה, וחוסר היעילות בסיכול התקיפות הישראליות מעורר הרבה מאוד תסכול אצלם. בסוף הסורים הם בעלי הברית שלהם וכשישראל תוקפת בסוריה, זה פוגע בהם".

עד כמה הביקורת הרוסית תרתיע מהמשך התקיפות?
"גלומים כל הזמן 3 סיכונים בתקיפות בסוריה - סיכון ראשון זה שייפגע מטוס שלנו שטס מעל סוריה או מעל לבנון או באיזושהי טריטוריה שממנה הוא מגיע לסוריה, ראינו שנפל לנו F16 בתחילת 2018 וזה יכול לקרות. הסיכון השני הוא שכתוצאה מהתקיפות האלה תהיה הסלמה - האיראנים, מדי פעם, מחליטים שעברנו את הגבול ומנסים לשגר לפה רקטות וטילים, לשמחתנו המודיעין של ישראל וחיל האוויר שלה בדרך כלל מסכלים את זה.

''הסיכון השלישי זה שחס וחלילה ייהרגו רוסים, ועל זה מדינת ישראל משקיעה הרבה מאוד, כדי לפגוע רק באיראנים או בסורים שיורים עלינו ולא לפגוע ברוסים. לכן אנחנו נמשיך להיזהר, כמו שאנחנו נזהרים מתחילת האירועים".

בהמשך התייחס להסלמה הביטחונית בדרום ובצפון: "אף אחד מהצדדים לא רוצה מלחמה בהיקף מלא, לא חמאס, לא ישראל, לא איראן, בוודאי שלא סוריה, וגם חיזבאללה לא רוצה מלחמה, הוא מורתע מאז 2006. עם זאת המצב נפיץ, ויש מצב ששני הצדדים לא רוצים להגיע למלחמה ובסוף הם יכולים להיקלע לשם. אני אתן לך דוגמה במקום שהוא הכי פשוט עבורנו, עזה. חמאס לא רוצה, ישראל לא רוצה, אבל הם לא מצליחים להגיע להסדרה. לכן חמאס כל הזמן מאתגר אותנו, מרגמות, רקטות, טפטופים מאוד קטנים".

ואנחנו חסרי אונים ולא יודעים להגיב. התושבים שם מלאי חרדות ופחדים, זה לא סתם כך.
"החמאס מנסה ללכת על הסף, לעצבן אותנו, לגרום לנו לחרדות, אבל לא במידה כזאת שתאלץ אותנו להכות אותו קשות ולהיכנס לעוד מבצע".

מה יהיה הקו האדום שבעקבותיו תגיד, 'אני ממליץ לצאת למבצע נוסף בעזה'?
"המלצתי על כך כבר בפעמים שהם ירו מאות רקטות, אבל אני מעריך מה יקרה, חס וחלילה אחד ממטעני הנפץ האלה או הרקטות או המרגמות יפגעו באותו בית שבו לא הספיקו להגיע לממ"ד ויהרגו תושבי ישראל - אני מעריך שאז אנחנו במבצע".

הזכרת את העניין של הבחירות, עד כמה הן מהוות שיקול בגישה שלנו, בתגובה שלנו לחמאס?
"אני מעריך שראש הממשלה יודע שמלחמה לא טובה לבחירות. תסתכל על כל ראשי הממשלה שאירעה בתקופתם מלחמה, מגולדה מאיר דרך מנחם בגין, כלה באולמרט. המלחמות במאה ה-20 וה-21 מסיימות קריירה. לכן ראש הממשלה עושה הכול כדי לא להגיע להתנגשות בעזה.

''אני מעריך שמי שלא יהיה ראש הממשלה הבא בישראל, את הסוגייה של הזרוע הצבאית של החמאס וההתגרויות שלה בישראל, הוא יצטרך לפתור במבצע אחר ממבצע צוק איתן - להתמקד בזרוע הצבאית ולהגיע בסוף להסדרים שגם יאפשרו תקופת שקט ארוכה וגם יטפלו בנושא ההתעצמות, נושא שלא טיפלנו בו אף פעם בשלושת המבצעים האחרונים בעזה בעשור האחרון".

בסיום השיחה, הדגיש ידלין: "אני חושב שההסלמה שראינו היא מינורית. שניים מתוך ארבעת האירועים הם אירועי פנים, אזורים שאנחנו שולטים בהם ולא אבו מאזן. אין ספק שעסקת המאה, שגרמה לאכזבה גדולה מאוד במחנה הפלסטיני והעלתה מעט את רמת המתח. מנגנוני הביטחון ממשיכים לשתף פעולה למרות כל ההכרזות, ואבו מאזן, להערכתי לא רוצה אלימות. אבל אם יהיה סיפוח, מה שראינו אתמול ושלשום יעלה בסדרי הגודל".