שבוע טוב
שבוע טובצילום: ISTOCK

כך מתחילים פיגועים

אז עכשיו מסבירים לנו כל המומחים ששיגור עפיפוני הנפץ, בקבוקי התבערה והפיגועים האחרונים מגיע כתגובה לקידום הריבונות, ואני יצאתי קצת מבולבל:

כשמקדמים ריבונות הם עושים פיגועים, כשמקדמים נסיגות הם עושים פיגועים, כשמדברים איתם יש פיגועים, כשמנתקים מגע מהם הם עושים פיגועים, כשמישהו אומר משהו על מדינה אחת הם עושים פיגועים וגם כשמישהו מתקדם לשתי מדינות הם עושים פיגועים, וזה ממשיך הלאה, כשהם מיואשים הם עושים פיגועים וכשיש להם תקווה הם... כן, עושים פיגועים, כשיש להם חג הם עושים פיגועים וגם כשהם ביום זעם או ביום אבל הם עושים פיגועים, כשיש אצלנו יום חג הם מתכננים פיגועים וכשיש אצלנו יום זיכרון הם מתכננים פיגועים.

אז כשזו המציאות אולי נפסיק לתלות את הפיגועים על קולב אקטואלי משתנה ונתחיל להבין עם מי יש לנו עסק?

אולמרט לא מתרגש

אז אהוד אולמרט לא מתרגש מעפיפוני נפץ ואפילו לא מקסאמים, ודבריו מזכירים לנו את דבריו של דובי וייסגלס על החפצים המעופפים שלא צריך להתרגש מהם. בעיני אולמרט כל השיח על שריפת השדות והעפיפונים שמרחפים עם חומרי נפץ מעל גני ילדים וישובים בדרום, כל זה מוגזם בעיניו.

אולי זו הסיבה שהוא ודומיו רגועים כשהם יושבים על כיסא הנדנדה עם כוס תה שפרוסת לימון נעוצה בו לצידם ובמוחם הם מתכננים לישראל עתיד שבו ירושלים, נתב"ג וגוש דן הם לא יותר מאשר עוטף המדינה הפלשתינית, כי מה זה כבר איום של ירי פלשתיני? קצת בלונים ורקטות יתעופפו מעל תל אביב וישתקו את שער הכניסה לישראל, זה הכול, לא צריך להגזים...

או שאולי כשמדובר בירושלים ונתב"ג ההתייחסות שלהם קצת שונה מאשר שדרות וכפר עזה.

ואם כבר באולמרט עסקינן

אז אבו מאזן צפוי לפגוש את אהוד אולמרט ויחד הם יביעו את עמדתם הנחרצת נגד תכנית טראמפ, וזה יפה ומפתיע. יפה ומפתיע לדעת שאבו מאזן עוד זוכר את מספר הטלפון של אהוד אולמרט כדי לקבוע אתו פגישות.

עד היום חשבנו שהמספר פשוט אבד לו, כי הרי לא הייתה סיבה הגיונית אחרת לכך שהראיס לא מצא לנכון להחזיר לאולמרט טלפון אחרי שקיבל את ההצעה המפליגה שנתנה לו כמעט הכול.

הסוד שלפיד לא שמע עליו

אל תגלו ליאיר לפיד מה אומרת התורה על תופעת הלהט"ב, כי אז הוא לא יוכל לדבר בשבחה של התורה ובחשיבותו של לימוד התורה כשהוא מנסה לקטוף קולות דתיים. אם הוא יידע מה כתוב שם בין הפסוקים אין ספק שדבריו על הרב יעקב אריאל יהיו רק הקדימון של הפתיח למה שהוא יגיד.

חוגגים ויורים

מן הסתם קראתם על לידתה לפני ימים אחרים של בתו של ואליד דקא, המחבל שחטף ורצח את החייל משה תמם הי"ד. אז הנה לכם פרט מידע קטן נוסף באדיבותו של מאור צמח מ'לך ירושלים: בין המברכים שעלו לרגל לבית רעייתו של המחבל כדי לשמוח בשמחת המשפחה היה גם מיודענו חבר הכנסת לשעבר, איש הרשימה המשותפת, באסל גאטאס, כן, ההוא שהבריח טלפונים למחבלים כלואים.

אותו גטאס הגיע לבית המשפחה, בירך בשמחה על לידת התינוקת והקפיד להצטלם עם העוללה כשלצידו תמונת אביה הרוצח. אגב, צמח מציין ומעיר שאותו גטאס הוא חלק בלתי נפרד מהקמפיין של אותה רשימה משותפת, הוא עובר בחוגי בית וכנסים ועושה נפשות למען הרשימה ונבחריה.

זהו, רק לידיעתכם.

כך הולכים השותלים?

לקראת ט"ו בשבט הפיק מרכז הרצל הגדה לט"ו בשבט אליה חברו יצירותיהם של אמנים ואנשי רוח שעסקו בעיקר בטוב הארץ. לכבוד האירוע ראיינתי כאן את יו"ר המרכז, חברת הכנסת לשעבר עליזה לביא שסיפרה על ההגדה ועל החג כחג התודה על מה שזכינו לו כאן בארץ ישראל ולא זכו לו דורות קודמים.

אכן, דברים חשובים, ובכל זאת הטרידו אותי שתי שאלות אותן העליתי בפני לביא ואני לא ממש משוכנע שקיבלתי תשובה מניחה את הדעת.

עלעול בין דפיה המקוונים של ההגדה העלה גם טקסטים של נהי והאשמה עצמית בלתי חגיגית בעליל. התקשיתי להבין למה דחוף היה ליורם טהר לב לפרסם בהגדה שיר שקורא להגן על הארץ מפנינו (נו באמת). התקשיתי להבין מה בוער היה לאלישבע מזיא לכתוב על משל יותם ולספר לנו את הנמשל האקטואלי בעיניה בדמותו של לוי אשכול, ראש הממשלה הבלתי כריזמטי אך זה שאינו חשוד בפלילים ושחיתות. למה דחוף כל כך להכניס את ההלקאה העצמית והמפלגת הזו לטקסט החגיגי? לא הבנתי. וכמובן אי אפשר בלי הפלשתינים שארצם נגזלה על ידינו, כמובן, ולשם כך ישנו הטקסט של מירון רפפורט שמספר עד כמה התעלמנו מנוכחותו של עם אחר כשנטענו כאן את נטיעותינו, ושהמסר הגדול של ט"ו בשבט הוא החיבור לארץ וליושבים עליה. איך בדיוק רוצים שכולנו נתלכד סביב טקסט ציוני חגיגי כשזורעים בתוכו (סליחה, ברוח היום יש לומר נוטעים בתוכו) זרעי פילוג והכפשה עצמית?

ועוד שאלה שאלתי את עליזה לביא ואני לא בטוח שקיבלתי תשובה: איך קרה שלצד כל הטקסטים הציוניים והארצישראליים שיש בהגדה, לא נמצא מקום ולו לברכה אחת יהודית המוכרת לנו ממקורותינו על פירות האילן והאדמה? הרי סדרי ט"ו בשבט נכתבו להמוניהם לאורך הדורות. לא ניתן היה לקחת מהם לפחות ברכה אחת או שתיים? תהיתי אם לא בלהט הרצון להפיק יצירה ישראלית נשכח הפן היהודי של חג האילנות. לביא השיבה שההגדה היא רק הצעה וממנה ניתן לקחת ולהוסיף לסדרי ט"ו בשבט המוכרים על ברכותיהם. משום מה אותי התשובה לא סיפקה. מצטער.

בגרות באנגלית

בשבוע האחרון חוו תלמידים בכל הארץ את החוויה המפוקפקת המכונה בגרות בעל פה באנגלית. תלמיד אחת הישיבות התיכוניות לא הבין משהו במבחן, ולא, לא מדובר בתרגום של מילה כלשהי.

התלמיד מספר כי במהלך המבחן הוצגו לתלמידים סרטונים קצרים ועליהם היה לבחור אחד מהם ולתאר את מה שמופיע בו באנגלית. עד כאן הכול טוב ונחמד, אלא שבאחד הסרטונים נראו שתי בחורות לבושות בגדי ים מינימאליים. הסרטון השני היה קצת פחות בעייתי שכן הופיעה בו בחורה עם מכנסיים קצרים וחולצה קצרה. התלמיד המדובר בחר כמובן בסרטון השני, אבל שאלתו נותרה מהדהדת: כל כך היה קשה למנסחי המבחן למצוא סרטונים אחרים, כאלה שלא יהוו מכשול לאוכלוסייה מסוימת (בעצם מכשול לכולם, אבל לך תסביר את זה)?

שאלה לסיום

אה, ושכחתי, שאלה קטנה: גם פגישת נתניהו עם מנהיג סודן וההיערכות לפגישה עם יורש העצר הסעודי הם חלק מהצונאמי המדיני והבידוד המדיני שאהוד ברק הבטיח לנו?

להערות ולהארות שלכם: [email protected]

לעוד כמה הערות קודמות:

חשיפות בעקבות דיל טראמפ

הכשר לאנטישמים, נבואות ושקרים

אמנים מנהיגים והיגיון משונה

גאונים, מסיתים ואנשים מוזרים

ואל תגידו שהכול נורמלי אצלנו