שרית שי בסין
שרית שי בסיןצילום: באדיבות המצולמת

מספר ההרוגים בעקבות נגיף הקורונה עולה על זה של הסארס, למעלה מ-800 בני אדם. מנין הנדבקים במחלה נאמד בעשרות אלפים ומהדיווחים הפנימיים בסין מביאה שרית שי, מדריכת טיולים ומרצה בסין, עדכונים מטרידים.

את דבריה פותחת שי בתזכורת שמשום מה התקשורת העולמית לא מתמקדת בה, אודות מספרם של החולים שמצבם קריטי, כלומר כמעט חסר סיכוי להישאר בחיים. "כרגע מדובר ב-6195 איש. את זה יודע כל מי שיבקש לבדוק את הדיווחים. יש גרף שעולה בכל דקה אבל לא מדברים על מי שנמצאים במצב קריטי ובפועל באמת אין הרבה מה לדבר עליהם ועל מצבם הקריטי וחסר הסיכוי".

כמי שעוקבת אחר הדיווחים בסין ובמדינות הסמוכות מגיעה שי למסקנה "לפיה האוויר מתחיל להיות מסוכן", כלשונה. "כבר לא מעט זמן אני חושבת שיש משהו באוויר ושה לא רק מדבק מדיבור עם סינים, אבל שתקתי כי שיערתי שיגידו שאלו הזיות, אבל כעת מתפרסם מידע רשמי של הצ'יינה דיילי והוא מלמד על כמה מסקנות שיצאו כנראה בעקבות אניית הקרוזים שביפן. הקשר הוא זהותם של מי שמטפלים באנשים".

"היפנים מאוד חרוצים. יש שם מדענים ואינטלקטואלים והם עושים לא מעט. ידעתי שמשם לא תבוא הישועה, אבל הם יגידו מה הם חושבים ומה דעתם. כשהם ניתחו את המקבצים של ההדבקות באניה וכשלקחו את הנתונים מהאניה הם הגיעו למסקנות לא פשוטות", אומר שי המבקשת להסיק מסקנות בישראל מאותם פרסומים, על מנת לעזור לאנשים בישראל.

"אני מתנצלת מראש אם זה נראה שאני זורעת פאניקה, אבל אני רק קוראת את המציאות", אומרת שי המספרת כי היא עצמה נסעה לתל אביב עם מסכה על פניה "כי הרכבת נוסעת גם לשדה התעופה ולא יודעים מי הגיע מסין ווייטנאם תאילנד וסינגפור בשבועיים האחרונים. היפנים מגלים שהוירוס הזה נדבק למשטחים, לשולחנות, כסאות וכו', ולכן יצאו הוראות על הספינה".

"אני יודעת מה ההנחיות בספינה כי אני עוקבת אחרי דיוויד אבל שמעלה בפייסבוק דיווחים חיים מהספינה, ותוך כדי כך שומעים את הקפטן מעביר את ההוראות החדשות ומסביר. אתמול הגיעה הוראה חד משמעית להתרחק שני מטר אחד מהשני כשיוצאים לסיבוב. את מי שאין לו מרפסת בחדרים הם משחררים אחת לכמה זמן כדי שיוכלו לשאוף אוויר צח, אבל ההנחיה היא להתרחק אחד מהשני. צריך לשטוף ידיים עם מים חמים וסבון אחרי כל נגיעה בטלפון, לא לגעת בעיניים או באף. בעקבות זה הוציאו אתמול בסין הוראות שמתברר מהם שאם יש שלושה אנשים שנפגשים, אחד היה בסין ואחד שלא קשור, לאחר כמה שעות האדם הנוסף יכול לקבל את הנגיף מהאוויר שגרמו לו שני האנשים האחרים", אומרת שי ומסבירה:

"הוירוס יוצא מהאדם שנושא אותו דרך רוק או מגע יד, מתערבב באוויר ומתחיל להתפזר. חלקו שוקח על משטחים וחלקו מתנדף, ויש מי שמערכת החיסון שלהם חזקה פחות והם יכולים לנשום את האוויר הנגוע והם יהפכו לחולים בקורונה".

"בעיה נוספת היא שגם מי שאין לו סימפטומים יכול להדביק אחרים. לכן ההמלצה בשנחאי היא לא לצאת מהבית ועדיף לא לפתוח חלון אלא להשתמש במאוורר, לא להיות יחד חמישה אנשים במקום אחד. הם גם מזהירים לגבי אלכוהול, ומסתבר שדווקא אלכוהול באחוז נמוך יעיל יותר בחיסול חיידקים כי הוא מהול במים והוירוס הזה עלול לתפקד טוב יותר באלכוהול 90 אחוז".

"אומרים שהוירוס הזה לא מחזיק בתנאי חום. הטמפרטורה צריכה להיות 56 מעלות למשך שלושים דקות ואז הוא הורג את הוירוס הזה. מדובר במעלות שיש רק במעבדה. לגבי מסכות, הם אומרים שאין צורך במסכות N95 וגם מסכה רגילה מספיקה. אני מעריכה שהסיבה לפרסום הזה היא כי נגמרו המסכות הללו שיש בהן מסנן ולכן, כדי שלא לזרוע פאניקה, פרסמו את הקביעה הזו".

שי מוסיפה ומבהירה את הקשר לישראל: "לצערי כל מה שאמרתי מתרחש. גם מי שמאמין שימצא תרופה בתוך שבוע עכשיו מדברים על זה לא יודעים מתי זה יקרה. זה לא נראה משהו שיקרה בזמן הקרוב. אני מציעה לצאת עם מסכה מהבית. ההמלצה שם היא שכאשר מדברים בטלפון לא לאכול. יש על הטלפון הכי הרבה חיידקים. הם ממליצים לשטוף ידיים כשמדברים בטלפון".

"אני לא יודעת אם יש או אין קורונה בישראל. אני אומרת בוודאות שיש אנשים שחזרו מהמקומות האלה ואם הם עם מערכת חיסונית טובה הם לא יקבלו את הנגיף, אבל אם בזמן הדגירה הם יבואו במגע עם אנשים שיש להם מערכת חיסונית חלשה נהיה בבעיה".

על התגובות להן זכתה כשיצאה לרחוב עם מסכה היא מספרת כי להפתעתה "לא אמרו לי כלום וגם לא התרחקו ממני. יש לי תחושה שאנשים אומרים שהלוואי ויהיה גם להם האומץ ללכת עם מסכה. אני רואה תגובות בפייסבוק, אנשים שואלים אם צריך מסכה ואיפה לקנות. אני מדברת מתחושותיי ואומרת את דעותיי. תקשיבו, אל תלכו למקומות צפופים. ברמה האישית ביטלתי תור לרופא. המסכה מגנה עליכם גם מזיהום אוויר, שטיפת ידיים מאוד חשובה ואני לא רוצה לחשוב על הטיסות לחו"ל".