מכללת כנרת
מכללת כנרתצילום: ארז ביט

סטודנטים רבים מהמגזר הדתי לאומי מחפשים מקום שישלב בין תואר איכותי ונחשב לבין חוויית לימודים מהנה עם סביבה מתאימה.

המכללה שמובילה במענה לכל אלו, היא האקדמית כנרת, שהפכה בשנים האחרונות למוקד עליה של סרוגים מכל הארץ.

אוריה מנדל, (23 ) סטודנטית בשנה ג' למדעי ההתנהגות במכללה, היא במקור מאלקנה אבל הצפון כבש אותה וכבר שלוש שנים שהיא גרה בצפון. "האמת שהצפון כבש אותי כבר לפני כמה שנים. עשיתי שירות לאומי כקומונרית בקיבוץ מירב שבגלבוע. באחד הימים לקחו אותנו ליום התנדבות בשביל סובב כנרת. ואני ממש זוכרת את עצמי מטיילת שם ורואה קמפוס שיושב על הכנרת. דשא ירוק, חברה יושבים ולומדים בכיף מול הנוף הזה. באותו רגע אמרתי לעצמי- 'וואו אני הולכת ללמוד כאן'" היא מספרת איך הכנרת תפסה אותה.

"כיום אני חלק מכפר סטודנטיות באבני איתן שברמת הגולן, שוכרת שם דירה עם חברות וכבר כמה שנים שאני חלק מהווייב הצפוני בארץ. זה משהו אחר. באזור המרכז יש משהו הישגי ותחרותי, במקומות אחרים בהם בדקתי הרגשתי מתח ולחץ ואני חיפשתי את הפן היותר אנושי, כזה שמסתכל בגובה העיניים. הייחודיות של המקום היא שיש כאן מרצים שמאפשרים הצלחה בקצב שלך. זה תפס אותי.

"בשנה שעברה שילבתי את לימודיי עם לימודים במדרשת בת חן בגולן והשנה המשכתי בכפר סטודנטיות באבני איתן. במקביל ללימודים אני משמשת כמתרגלת לסטודנטים בשנה א' בקורס 'עקרונות יסוד וניתוח התנהגות'. זה משהו מקסים בעיניי שהמכללה מאפשרת לסטודנטים תוך כדי הלימודים לתרגל כי זה גם מאפשר עצמאות וגם מעניק בטחון עצמי, לימוד מעשי ויישומי".

אחד מהחידושים האחרונים שהתווספו למכללה האקדמית כנרת הוא בית המדרש שנפתח באלול האחרון, בראשותו של הרב זאביק קיציס מישיבת מעלה גלבוע.

"הנוכחות של בית המדרש במכללה משמחת אותי באופן אישי" אומרת מנדל. "מתקיים בו קורס בחירה וניתן להגיע אליו כשומעים חופשיים. יש בו ספריה המכילה ספרי יהדות ותפילת מנחה בכל יום. על אף המגוון האנושי, העצום והמבורך שיש במכללה, בית המדרש נותן פינה נעימה כזו שמשתלבת במקום הנפלא הזה. היחס שאני מקבלת מהסטודנטים, מהסגל מנותני השירות כאן, הוא יחס של משפחה. חמימות ומאור פנים. משהו מאוד לא מנוכר. אשמח לראות עוד דתיים בינינו".

גם עידית צוריאל (43) ממושב יונתן שברמת הגולן מצטרפת לתחושותיה של אוריה. גם היא לומדת לתואר ראשון במדעי ההתנהגות (שנה ב') ועל אף השוני הרב ביניהן מבחינת גיל, מצב ועיסוק, שתיהן מצאו במקום בית חם. עידית נשואה ואמא לשש בנות. היא מגיעה מרקע של שירות צבאי ארוך ומשמשת כמנחת צוותי צח"י בכל הארץ (מוכנות לחירום) וכן כחובשת ונהגת אמבולנס..

מה הביא אותך ללמוד?

למדתי תואר ראשון לפני 20 שנה בחינוך בלתי פורמלי ולימודי א"י במכללה לחינוך. במשך שנים רבות רציתי להרחיב אופקים וללמוד עוד קצת אולם החיים לא אפשרו עד היום. לפני שנתיים חל שינוי קיצוני בחיי. עברתי משהו אישי שבעקבותיו החלטתי ללמוד שוב ובע"ה מקווה להמשיך לתואר שני ליעוץ ארגוני. המיקום הגיאוגרפי של המכללה האקדמית כנרת היה כמובן מאוד רלוונטי עבורי כמה שגרה בגולן, אבל לא רק. הרבגוניות דיברה אליי מאוד ועד היום היא מהווה את היתרון הגדול ביותר מבחינתי. אני פוגשת כאן מידי יום רקמה אנושית מדהימה של כלל אזרחי ישראל. הדבר מזמן שיח, מפגש פורה ומלמד.

המפגשים האלו גם מכינים אותי לקראת העבודה והפרקטיקום בשטח. אמנם אני על תקן ה'דוסית' בחבורה הקרובה אליי של הלימודים אבל נח לי עם זה. יש לי חברה טובה 'חילונית' לגמרי, חברה מסורתית וחבר קיבוצניק. אנחנו ממש מגובשים ולומדים כבר שנה וחצי יחד. בית המדרש שנפתח השנה מהווה מקום מפגש חמים לכולנו, יש התחשבות בדתיים ובחגי ומועדי ישראל. אני מזמינה את כל מי שמאמין בחיבורים, לבוא וליהנות מהרקמה האנושית הזו, מהחוויה המעשירה והמלמדת שמוציאה מהבועה בהיבט החיובי".

הרב זאביק קיציס העומד בראש בית המדרש במכללת כנרת בחצי השנה האחרונה, מתרגש מכך שנפתח בית מדרש במקום. " לפני כשנה קיבלתי פניה מהמכללה להקים בית מדרש וזה היה מרגש כיוון שהפניה הגיעה הן מלמעלה- מההנהלה עצמה והן מהשטח- מהסטודנטים הדתיים שחיפשו את המענה. הרעיון היה להפוך את המכללה למקום ביתי ונעים עבור הציבור הדתי לאומי לגווניו, להאיר פנים לציבור ולהיענות לצרכים של סטודנטים שומרי מצוות. יש כאן גם אלמנט של לייצר קליקה כזו בעלת מכנה משותף וגם כמובן להכניס רוח יהודית למכללה. השיעורים פתוחים לכולם ולא תלויים בתנאי מסוים. ניתן למצוא במקום תכנים יהודיים ולקבל מענה ברמה המכללתית. היום בהחלט אפשר לומר שיש יהדות במכללת כנרת.

מה ניתן היה למצוא עד היום במכללה?

עד היום היו התארגנויות פרטיות של סטודנטים שיזמו תכנית בית מדרש שכללה שיעורי תורה. הוקם גם 'התא היהודי' באגודת הסטודנטים, שניסה להתמקד בשיעורי תורה.

התכנית שלנו מלווה את כלל הסטודנטים, כל אחד על פי רצונו. אני מלמד חסידות ויש לנו מלגה שמיועדת ללומדים. אנחנו מארחים מרצים שונים שמעשירים אותנו, נפגשים פעם או פעמיים בשבוע למשך אחה"צ-ערב. מעבר לרמה המקומית- מכללתית, יש חזון גדול של המכללה להיות כתובת לנושאים יהודיים בסביבה הזו. המכללה נמצאת במקום מיוחד מאוד. בגליל תחתון, בצמוד לאגם הכנרת.

עבורי ברמה האישית זה משמעותי מאוד כיון שבמסורת אנו יודעים שחלקים רבים של התורה נוצרו כאן-בטבריה, בגליל, בימי הביניים- מהאר"י הקדוש, הרב אבוהב, רבי שלמה אלקבץ, תקופת הפייטנים, הקליר, העולים לא"י ועד חלוצי העליות הראשונה והשנייה- א.ד גורדון, רחל ונעמי שמר. אני רוצה להתחבר למקומות האלו שיש בהם יצירה ישראלית- יהודית. הסטודנטים עצמם מחפשים את הדבר הזה ובית המדרש מעניק להם מענה. מדובר בצעירים הנמצאים בשלב חשוב בחייהם.

רובם המוחלט יצאו מהקשר עם מוסדות החינוך בהם גדלו וכאן מתבצע בירור בשלב החדש בחיים. אנחנו מוכוונים לתת מענה בדיוק בצמתים האלו ורואים בכך אלמנט של שליחות. מזמינים את כולם להצטרף להתחדשות היהודית הגדולה בצפון".