טראמפ ונתניהו
טראמפ ונתניהוצילום: קובי גדעון, לע"מ

העורך הראשי של אתר ערוץ 7 עוזי ברוך והעיתונאית מזל מועלם שוחחו היום (ראשון) עם רזי ברקאי בגלי צה"ל על סוגיית החלת הריבונות הישראלית ביו"ש.

בפתח השיחה התייחס עוזי ברוך ל"סערת הדרבוקות" של יועז הנדל ויצא להגנת חבר הכנסת מכחול לבן: "הראיונות לפני הבחירות הם הראיונות הכי מסוכנים שיש. הייתי ממליץ לכולם לא לדבר בשידור חי ולחשוב על כל מילה, כי כל מילה מיותרת יכולה להפוך אותך לגרבוז של 2020. אני מכיר את יועז הנדל. אדם חכם, חביב, אמיתי וישר. אני לא בטוח שהוא התכוון למה שהוא אמר, אבל אנחנו בתקופת בחירות והעליהום הוא בהתאם".

לשאלה האם מדובר באמירה גזענית השיב ברוך: "לא מבין מה רע בלומר שיש תרבות של דרבוקות. גם אני אוהב תרבות של דרבוקות זה אומר משהו עלי? זה בסדר. אפשר לאפיין אנשים כאלה, אחד הולך להתפלל בבית כנסת אשכנזי ואחד הולך להתפלל בבית כנסת ספרדי. הסגנון שונה ושכל אחד יבחר את המתאים לו. מה כל כך נורא? אני לא חושב שיש פה נזק גדול במה שהוא אמר. יש פה חגיגה מיותרת עליו".

מועלם, מנגד, הביעה הבנה לביקורת על דברי ח"כ הנדל: "אנחנו בתקופת בחירות והוא אמר דברים שהם גם מיותרים וגם מעידים על מחשבות או אמונות שיש לו. האם זה גורם נזק משמעותי? אני ממש לא חושבת. אנחנו שלושה שבועות לפני בחירות, הוא לא יושב ראש המפלגה. זה לא ישנה את מפת המנדטים ויעביר מצביעים מצד לצד".

לשאלה האם ראש הממשלה יוכל לנצל את דברי אנשי הממשל האמריקאי נגד צעדי בחירות לפני הבחירות על מנת להימנע מביקורת מימין השיב עוזי ברוך: "אני לא בטוח בכלל שמישהו בממשל האמריקני לחץ עליו. פעם ישבתי עם ג'ייסון גרינבלט וכשדיברו על לחץ אמריקאי, הוא אמר לי במילים האלה: 'אני לא מבין על איזה לחץ מדברים. אתה חושב שארה"ב מעניין אותה כל מרפסת שבונים בירושלים?' אין שום לחץ. הלחץ היחיד הוא בלשכת ראש הממשלה".

"אז נכון, נתניהו חשב להביא את ההחלטה לישיבת הממשלה וקושנר שם לו רגל", הוסיף ברוך, "מה נתניהו צריך לעשות עכשיו זה להחיל את הריבונות. כל סיפורי הסבתא מסביב לא מעניינים אף אחד. אם ראש הממשלה רוצה לנצח את הבחירות האלה הוא חייב לעשות מעשה. אנחנו שבעים מכל סרטוני הרשת הפאטתיים של ביבי נגד גנץ וגנץ נגד ביבי. זה לא תחרות קולנוע. תשדירי הבחירות רק מעלים את אחוזי ההאזנה לגלגל"צ כי זה לא מעניין אף אחד. אנחנו רוצים לראות החלטות ממשלה".

בהמשך ציין ברוך כי הוא חושש שהסיבה האמתית לעיכוב בהחלת הריבונות איננה הלחץ האמריקני אלא הרצון לחבור אחרי הבחירות לכחול לבן, להשאיר את ימינה בחוץ ולקדם מדינה פלסטינית, "אם נתניהו לא יחיל ריבונות הוא לא ינצח את הבחירות. אנחנו חוזרים לאותו שוויון שהיה בבחירות הקודמות ואנשים לא ילכו להצביע. בקלפיות במעוזי הימין אחוזי ההצבעה בירידה כי אנשים חושבים שאין להם בשביל מה להצביע. אם הוא יביא ביום שלישי החלטה שהוא הולך לקדם את הריבונות ויעביר את זה בממשלה אנשים יצאו להצביע לו".

לדברי הפרשנית מזל מועלם נתניהו לא יביא את הסוגיה לממשלה: "אני חושבת שהקהל בימין שעוזי מדבר עליו, הוא במידה רבה קהל שבוי. הוא אולי לא ילך להצביע לנתניהו אבל יש לו עוד אלטרנטיבה בגוש. זה לא אנשים שילכו ויצביעו משהו אחר. נתניהו עשה טעות גדולה כשהוא הלך על כל הקופה ולא המתין עם ההתלהבות. כי אם הוא היה מביא את ההישגים בלי להגיד שהוא מספח עכשיו, הכל היה בסדר. העניין שהוא העלה ציפיות עד השמיים, כולל הציוצים של עוזריו, והציפיות האלה יצרו אכזבה מאוד גדולה".

כשנשאל מה יכול לשבור את התיקו בין הגושים סיפר ברוך, "ראיתי שראש הממשלה ביקר באחת מהישיבות הציוניות דתיות בצפון, ראינו אותו במעוזים אחרים של בחורי ימינה ובאמת אני חושש שזה מה שישאר לראש הממשלה לעשות אם הוא לא יחיל ריבונות. הוא ינסה להוציא ולשאוב קולות ממפלגת הציונות הדתית ואחר כך אנחנו נתפלא שאין לו רוב ואין לו שום דבר. אני ממליץ לו שוב שיחיל את הריבונות ויעשה אקט גדול כדי שכולם יצביעו לו. אחרת נהיה שוב בשוויון והוא לא ינצח בבחירות. מה יישאר לו אז? ישר ללכת למחוזי בירושלים ולהתיישב על ספסל הנאשמים. זה חבל מאוד".

ברוך סיפר כי ראשי המועצות ביו"ש מתכננים שורת צעדים נגד הליכוד ונתניהו במידה ולא תוחל ריבונות: "אני יודע שיש תוכנית שלבים, ראינו את המאהל בשבוע האחרון, אבל יש תוכנית עם לחץ מאוד גדול על נתניהו להחיל ריבונות. המתנחלים, כמו שקוראים להם, מועצת יש"ע וראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, לא מתכוונים לוותר לראש הממשלה בנושא הזה".