רפי לבנגורנד: "איך מאמינים לאב המחבל?"באדיבות חוננו

אביו של המחבל שביצע את פיגוע הירי בברקן ורצח את קים לבנגרונד יחזקאל וזיו חג'בי הי"ד, הורשע היום (ראשון) בבית משפט הצבאי בשומרון בסעיף קל יחסית של אי מניעת החזקת נשק בלבד וזוכה מעבירת אי מניעת פיגוע.

בדיון שהתקיים קבע השופט סא"ל סמזר שגוג כי אב המחבל ידע על נשקו של בנו, אולם לא ידע על כוונותיו לבצע פיגוע.

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו המייצג את משפחות הנרצחים תקף את החלטת בית המשפט. " הנאשם, אביו של המחבל, ידע על כך שבנו מחזיק נשק ומתאמן. לא ניתן להוריד את האחריות על ביצוע הפיגוע מכתפיו של אביו של המחבל, מה עוד שאמו של המחבל טענה שהיא דיווחה לאב על כוונותיו של הבן ובכך ניסתה להקל מאחריותה על הפיגוע ולקבל עונש מופחת".

"מדובר על משפחה שגידלה מחבל ולא מנעה את הפיגוע, ורק הטלת אחריות מלאה וענישה מחמירה יוכלו לסייע במניעת הפיגוע הבא", הוסיף.

לדבריו, "אם רוצים להפסיק את הטרור אי אפשר להיכנס לפלפולים משפטיים כל כך דקים, שמצד אחד מקלים עם אם המחבל בגלל שסיפרה לבעלה על כוונות בנם במטרה שיטפל בזה, ומצד שני טוענים כי לא ניתן להוכיח כי האב ידע על כוונותיו של בנו. האב ידע במפורש, והיה צריך להרשיע אותו באי מניעת הפיגוע. אנחנו נדרוש בהמשך מהתביעה הצבאית לערער על הכרעת הדין הזו, כדי שאותו אב מחבל יואשם באי מניעת הפיגוע ויקבל שנים רבות בכלא".

בני משפחתה של קים לבנגורנד יחזקאל הי"ד, שנכחו בדיון, תקפו אף הם את ההחלטה. "הרשיעו את האב בסך הכל באי מניעת החזקת נשק, ולא באי מניעת הפיגוע. כמובן שהוא ידע, כי בשאר המשפטים אחי המחבל ואימו הודו שהם אמרו לאב במפורש. כולם אמרו לו והוא לא ידע? השופט כמובן לא התייחס לזה. אסור לעבור על זה בשתיקה".

"יש תמונות שמוכיחות שאכן הבן החזיק בנשק. אבא ששולח את בנו לקייטנת הפתח', מה הוא מצפה שיצא, אם לא רוצח? איך מתעלמים מזה ולמה מאמינים לאבא? נראה כאילו מחפשים סעיף הכי קטן כדי לצאת ידי חובה, ולא להיכנס לעומק. השופט היה צריך להתאמץ יותר לפני שקבע את הכרעת הדין", הוסיפו.

נזכיר כי אב המחבל מברקן, וליד סלימאן מחמוד נעאלווה, הואשם באי מניעת הפיגוע ובאי מניעת החזקת נשק. לפי כתב האישום סיפרה לו אשתו כי שמעה את אשרף (המחבל) מבצע ירי בנשק סמוך לביתם וכי אשרף אמר לה שיש ברשותו נשק. אב המחבל פנה לבנו והפציר בו למכור את הנשק, אך לא עדכן איש מעבר לכך.

שבועיים לפני מועד הפיגוע בברקן סיפר המחבל לאימו כי "נמאס לו מהחיים ובכוונתו לבצע פיגוע ולמות כ'שאהיד'". בנוסף, הזהיר אשרף את ופא (אימו) כי "הצבא עלול להגיע לביתם על מנת לבצע בו חיפושים". גם בדברים הללו יידעה אם המחבל את אביו, שניסה להניאו מן הדבר.

לפי כתב האישום "על אף שהנאשם ידע כי בנו אשרף מחזיק נשק ומתכוון לבצע פיגוע, הנאשם לא מסר על כך הודעה לגורם כלשהו ולא פעל באופן סביר אחר על מנת למנוע את עשיית העבירה שביצע אשרף".