אביב כוכבי
אביב כוכביצילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל אביב כוכבי מתכוון לפרק את אגף התכנון בצה"ל במתכונתו המוכרת ולשנות את שמו, כך מדווח הבוקר (שני) העיתון "ישראל היום".

על פי הדיווח, ההחלטה הדרמטית הזאת היא חלק מהתכנית הרב שנתית "תנופה", שתוצג היום לצמרת צה"ל. שמו (הזמני) של האגף החדש יהיה האגף לבניין כוח רב-זרועי.

אגף התכנון (אג"ת) הוא אחד מאגפי המטה המרכזיים בצה"ל. הוא כולל כיום שלוש חטיבות מרכזיות: חטיבת התכנון, החטיבה האסטרטגית והחטיבה לקשרי חוץ (קש"ח).

על פי התוכנית החדשה, רק חטיבת התכנון תישאר באגף, ותתווסף אליה חטיבה חדשה שהקים כוכבי לאחרונה לשיטות לחימה וחדשנות (שילו"ח).

חטיבת התכנון באג"ת אחראית כיום על תוכניות העבודה השנתיות והרב-שנתיות של צה"ל, על ארגון הצבא, על תכנון בניין הכוח ועל מימוש התכנון התקציבי וחלוקת המשאבים. החטיבה האסטרטגית אחראית על גיבוש תרחישי הייחוס שמולם בונה צה"ל את הכוח הצבאי, על התכנון והניתוח של המהלכים האסטרטגיים ועל תפיסת הביטחון של צה"ל, וכמו כן על השיח מול הדרג המדיני לטובת גיבוש התכליות האסטרטגיות ומטרות המלחמה בתוכניות האופרטיביות ובמבצעים.

חטיבת קש"ח אחראית לקשרי החוץ של צה"ל עם הכוחות הבינלאומיים שפועלים בגבולות של ישראל עם מצרים, סוריה ולבנון, וגם עם צבאות וגורמים זרים.

כעת החליט כוכבי לשנות את מבנה אגף התכנון ולמקד אותו בבניין הכוח הצה"לי הרב־זרועי. הרמטכ"ל סבור כי המהלך הזה חיוני, כחלק מתוכניתו לשיפור היכולת המבצעית של צה"ל שנמצאת במרכזה של תוכנית "תנופה", ועל מנת לשפר את סיכוייו להכריע במלחמה הבאה. הוא מאמין כי האגף במתכונתו החדשה גם ישפר את תהליכי העבודה בין זרועות הים, האוויר, המודיעין והיבשה, שהתיאום ביניהן כיום אינו מיטבי לדעתו. בהחלטתו קבע כוכבי, "מורכבות התפיסה, הפעלת הכוח ובניין הכוח מחייבים אגף במשרה מלאה לבניין כוחו של צה"ל".