ישראל כ"ץ
ישראל כ"ץצילום: קובי ריכטר/TPS

שר החוץ וחבר הקבינט המדיני בטחוני ישראל כ"ץ (הליכוד) התייחס היום (שני) בשיחה עם אילה חסון למצב ולמדיניות הישראלית בנוגע לווירוס הקורונה.

בהמשך הביע את דעתו על הסיכויים לתיקו נוסף בבחירות 2020 והגיב לשאלה האם לדעתו יו"ר ישראל ביתנו ישתף פעולה עם הרשימה המשותפת.

נפתח בקורונה. יש ויכוח בין משרד החוץ למשרד הבריאות בצורת ההתייחסות לסוגיה הזו.

"ההנחיה שלי הייתה ברורה – לא מסכנים אזרחים. יחסים דיפלומטיים זה דבר חשוב והיחסים עם סין הם דבר חשוב ביותר אך קודם כל אנחנו מחויבים לשמור על מרחב ביטחון גדול ביותר כנגד ההדבקות מהנגיף בישראל. אני מצדיע לדיפלומטים שלנו בסין שעושים עבודה נהדרת. אנחנו צריכים לשמור על הבריאות ולעשות כל שאפשר שלא תהיה כאן הידבקות. מציאות שבה יהיו כאן עשרות נדבקים היא מציאות שונה ואנחנו ננסה למנוע זאת בכל דרך".

יש דרכים בהם ישראל יכולה לסייע לסין?

"הוריתי למנכ"ל המשרד לפנות לגורמים המתאימים בסין כדי לייצר להם מסיכות, אך ראשית אנחנו צריכים לוודא שיש לנו כאן מספיק ציוד היערכות במידה והנגיף יעשה את דרכו לארץ".

מה הצפי שלך לאחרי הבחירות? שוב תיקו מטלטל ומבוי סתום?

"אם לא הייתי מאמין באפשרות לנצח לא הייתי נענה לבקשת ראש הממשלה לעמוד בראש מטה הבחירות של הליכוד לבחירות לכנסת. בחנתי את המצב וגיליתי נתון די ידוע שלא הופנם מספיק, מאות אלפי אנשים שתומכים בעמדות הליכוד לא באו להצביע".

למה? מי אומר לך שהם יבואו להצביע?

"המאמץ שאנחנו עושים הוא לפנות לאנשים לצאת ולהצביע. בבית שאן לדוגמה היה בבחירות האחרונות אחוז הצבעה נמוך. פניתי לראש העיר, חברי ג'קי לוי, והבהרתי לו שמדובר ב-6,000 איש שלא יצאו להצביע. אנחנו נרד לשטח ונשכנע. יש הזדמנות לאפשר לליכוד להמשיך ולשלוט".

הוא לא שולט כאן כבר עשר שנים?

"צריך לאפשר לו לחזור לשלטון. צריך להפסיק את הדשדוש הזה. הפעם גנץ לא יכול להרכיב ממשלה בלי הרשימה המשותפת. גם עם ליברמן, העבודה גשר ומרצ - אין לו 61".

הם יכולים לעשות ממשלת מיעוט בתמיכה שקטה של הרשימה המשותפת וכעבור זמן הם יפרקו את הליכוד.

"זה יהיה אסון למדינת ישראל. זה לא בגלל שהם ערבים, זה בגלל הדעות שלהם. רק אתמול בג"ץ אפשר ברוב מצומצם להיבא יזבק להתמודד. זה נורא. בזמן האינתיפאדה השנייה הייתי חבר כנסת צעיר ואחמד טיבי וחבריו קראו בכלי התקשורת כל הזמן לרצוח ולפגוע בחיילי צה"ל, מתנחלים וביהודים".

אחמד טיבי אמר זאת בקולו? נבקש ממנו תגובה.

"חד משמעית. אני יזמתי אז חקיקת חוק, תיקון לסעיף הבחירות לכנסת והכנסתי סעיף שאומר שסיעה או יחיד שתומכים במפורש או במשתמע במאבק מזוין של ארגון טרור או מדינת אויב נגד מדינת ישראל – לא יוכלו להיבחר לכנסת. נאלצתי להתנות את הפסילה בהסכמת בג"ץ כדי לזכות לתמיכה מהשמאל. גנץ, עם כל הכבוד לרקורד שלו, יהיה מוגבל לחלוטין, הוא לא יוכל ליישם ריבונות או מאבק אמיתי כשיהיה תלוי באנשים האלה. אם נצליח להוציא מהבתים שלושה מנדטים של אנשי ליכוד – תהיה לנו ממשלה".

יכול להיות שברקע הדברים יש את כתב האישום שהוגש כנגד נתניהו.

"הסתובבתי עם נתניהו בפריימריז לבחירות לכנסת והקהל מקבל אותו באהדה עצומה. אני רוצה לראות מנהיג אחר שמגיע ואלף איש ממתינים לו בחוץ בקור של החורף. יש כאן אהדה אמיתית. אני רואה את האנשים והתבונה שלהם. אנחנו רק מחדדים להם את האלטרנטיבות".

אתה מאמין שליברמן יישב עם אחמד טיבי?

"הוא אמר שביבי פסול והוא ילך עם גנץ. בסופו של דבר בלי הרשימה המשותפת ואחמד טיבי - אין לגנץ ממשלה. אם אנחנו נביא עוד שלושה-ארבעה מנדטים אנחנו נקים ממשלה. אני עובד על כך יומם ולילה. נפנה לכולם לבוא ולהצביע".

בסבב הקודם של הבחירות כחול לבן הציעו עימות, אתה תומך בעימות שכזה?

"נתניהו יודע לשקול את שיקוליו יותר טוב ממישהו אחר".

הוא לחוץ?

"לא. האיש קר רוח ומנוסה. אני מחשיב את עצמי אדם חרוץ, ואני לא יכול להתחרות עם כושר העבודה שלו".

מה אתה אומר על גדעון סער שמאז הפריימריז נעלם?

"זו הייתה התמודדות לא נכונה והתוצאות היו חד משמעיות. האמון שנתניהו קיבל יבוא לידי ביטוי גם בבחירות".

לסיום על המתיחות בדרום, מדובר בטפטוף שלא פוסק. בואו תאמרו לאזרחים שקשה להתמודד עם המציאות הזאת. כל מי שהוא רוצה להיות שר ביטחון אומר שיעשה דברים, מגיע לתפקיד ומגלה שדברים שרואים משם לא רואים מכאן.

"אני לא אשלים עם מציאות מהסוג הזה כשיש אזרחים סוג א' וסוג ב'. יזמתי את רעיון ההיפרדות מיד אחרי ההתנתקות שהייתה לא נכונה. זה הגיע לשיא בעימות עם ליברמן. התוכנית האמריקאית כוללת את האי שיוקם מול רצועת עזה. רק ברגע שהקהילה הבינלאומית תבנה את האי וישראל תוכל לפקח על הים והנמל הכללים יהיו אחרים. בכללים הקיימים צה"ל פועל".