בנייה
בנייהiStock

ב"תוכנית המאה" שפרסם נשיא ארה"ב אמנם אין תאריך יעד לביצוע, וטרם ידוע האם, כיצד ומתי תתממש, אבל כבר בשלב זה ניתן לנתח את ההשלכות האפשריות של התוכנית.

נתחיל מהחלקים הבטוחים ביותר, אלו שיתממשו ככל הנראה בעתיד הקרוב, ונפליג אל החלקים האפשריים אך הרחוקים יותר:

בשלב המיידי, מעידה תוכנית טראמפ על הכרתה של ארה"ב בזכותה ההיסטורית של מדינת ישראל על השטחים המיושבים ע"י ישראלים ביו"ש. להכרה זו יש משקל רב במישור הבינלאומי, שבו אין כללים משפטיים קשיחים אלא הכל פוליטי. התוצאה של הכרה כזו משמעה הקלת נטל הפיקוח על כל בניה חדשה שנעשית, אבל בעיקר יצירת "רוח גבית" ואפקט חיובי בשוק הנדל"ן ביו"ש.

רבים מאלו שחששו להיכנס עד כה לשוק מפחד מפינויים ונסיגות, מבינים כעת כי מדובר בתרחישים לא ריאליים, שאפילו ארה"ב כבר אינה דורשת מישראל, והדבר יוצר וודאות וייתכן ויוביל גם לעליית מחירי הקרקעות.

בשלב השני, מצופה כי ישראל תחיל את החוק הישראלי על חלקים ביו"ש, או לפחות על היישובים הישראליים עצמם. משמעות החלת החוק הישראלי הינה הקלה דרמטית על הליכי התכנון והבניה בתוך היישובים – אם עד כה כל הוספת יח"ד או הגדלה של שטח הבניה בתוך היישובים עצמם דרשה תיקון תב"ע שחייב סדרה מפרכת של אישורים מדיניים, הרי שיתכן והחלת החוק תייתר את הצורך בקבלת אישורים מהדרג המדיני, ותפתח פתח להתחדשות עירונית מואצת וכמובן לעלייה דרמטית בערך הקרקעות.

בנוסף, החלת חוק המקרקעין הישראלי על יישובי יו"ש יסיר את הסכנה שריחפה עד היום על בתים רבים, במיוחד בקצוות היישובים, של שינוי ה"קו הכחול" של היישוב והחרגת בתים ממנו, שעלולים היו להיהרס. החלת "תקנת השוק" תאפשר לרכוש בתים וקרקעות באופן בטוח, ללא חשש מעותר פלסטיני עתידי שעלול לטעון לבעלות על הקרקע בעתיד.

שלב נוסף, שיכול להתרחש לפני או אחרי השלב השני, ותלוי לחלוטין בממשלה ובפקידות הישראלית, הוא עדכון הנהלים השונים הנוגעים להתנהלות של רשויות המנהל האזרחי והגופים השונים העוסקים ברישום מקרקעין ביו"ש. החל מחשיפת ספרי המקרקעין והנגשתם לציבור – מהלך שיצור וודאות בשוק ובהכרח יאפשר גאולת קרקעות רחבה והתפתחות של היישובים הקיימים – דרך מעבר לרישום חכירות ואף בעלות בהתאם לנהלים התקפים בתוככי מדינת ישראל, באופן שיקל מאוד על ביצוע עסקאות, קבלת משכנתאות והתמודדות עם עתירות סרק של פלסטינאים.

כך או כך, הכרתה של ארה"ב, ובטח אם תהיה מלווה בהחלת החוק הישראלי, יכולה ליצר ודאות, אופטימיות וזינוק בשוק הנדל"ן בשומרון, שבעז"ה תוביל לגל של גאולת קרקעות, בניה ופיתוח ביישובים הקיימים וביישובים חדשים.

עו"ד זאב לב, שותף במשרד רוטמן-לב העוסק בייצוג רוכשים, יישובים ומועצות ביו"ש.

הטור מוגש כשירות לציבור מטעם קרתא השקעות. הצטרפו למועדון המשקיעים של קרתא (ללא עלות) וקבלו מדי שבוע טיפים, הצעות השקעה, כנסים ותוכן איכותי בנושאי השקעות ונדל"ן. להצטרפות לחצו כאן.