השרה חוטובלי
השרה חוטובליצילום: לורה בן דוד

שרת התפוצות, ציפי חוטובלי, מתייחסת בשיחה עם ערוץ 7 למה שנראה כאדישות במחנה הימין לקראת הבחירות. "צריך לעורר את השטח ברמה הכי גבוהה כי אין כאן הבנה שאפשר לנצח במאמץ לא גדול ולעומת זאת אם האדישות תימשך נגיע לתהליך ההרסני שנקרא מערכת בחירות רביעית. חסרים שלושה מנדטים כדי להגיע ל-61 ובידינו הדבר".

האם באמת יכול הליכוד לחולל משהו שיעביר אליו קולות מ'כחול לבן' או מ'ישראל ביתנו'? השרה חוטובלי משוכנעת שכן. "המסר המרכזי שלנו לימין הרך או למי שנמצא בימין המשמעותי יותר שהצביעו לליברמן, אנחנו מסבירים להם שבני גנץ נמצא בסיטואציה שבה הוא יכול להקים ממשלה רק עם היבה יזבק ואחמד טיבי מהללי השהידים ואיימן עודה. זו החבורה שאיתה אפשר להרכיב ממשלה. לא מדובר בספין כי 'כחול לבן' יחד עם מרץ ומפלגת העבודה וליברמן לא יביאו יותר מחמישים מנדטים. הם רחוקים מרחק עצום מהרכבת ממשלה. כשזה המצב הצבעה לגנץ ולליברמן משמעותה היא ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת, מה שאני מאמינה שימין רך לא מעוניין בו והאופציה הלא פחות גרועה בעיניי היא בחירות רביעיות והמשך הכאוס השלטוני. זה דבר שאסור לתת לו יד".

"כחול לבן הוכיחה בבחירות האחרונות שפניה אינם לאחדות. בניגוד לסיסמא שלהם, 'ישראל לפני הכול', מתברר שטובת המדינה היא הדבר האחרון שמעניין אותם ומה שלפני הכול הוא הדחת נתניהו. אנחנו לא מוכנים לכך שמפלגה תיבנה על שנאת מנהיג שעד היום הביא קבלות מרשימות כל כך".

מכאן עוברת השר חוטובלי להתייחסות מפורטת לסוגיית הריבונות, סוגיה אותה היא רואה כ"האירוע החשוב ביותר שמערכת הבחירות צריכה לעסוק בו, האור הירוק לריבונות מארה"ב להחלת ריבונות. זה לא פיקציה או הבטחת בחירות. זה דבר אמתי".

"אני מכירה את כל הפרטים שנסגרו בין טראמפ לראש הממשלה. בישיבת הממשלה נתניהו הסביר לנו בצורה הכי מפורטת, שכרגע רק עוסקים בהגדרת השטח שעליו תחול הריבונות. אמרתי לראש הממשלה שלא יחכה להרכבת ממשלה, שיחיל ריבונות מיד כשמסמך המיפוי יסתיים".

לטעמה מהלך שכזה אכן יכול להתבצע מיידית "אין לנו חודשים לחכות, ואני מקווה שעוד בממשלת המעבר לפני הרכבת הממשלה הבאה, שהממשלה הזו תחיל את הריבונות. זו אמנם עבודה טכנית חשובה, אבל המהות כבר נקבעה בהסדר שראש הממשלה השיג מול האמריקאים במסגרת תכנית המאה. יש כאן הזדמנות אדירה".

חוטובלי מודעת היטב לביקורת הנשמעת מחבריה בימין והיא מתייחסת גם אליה: "גם אני מתנגדת למדינה פלשתינית ולא ארים יד בשום מצב להקמת מדינה פלשתינית. לא תהיה ריבונות זרה בין הים לירדן, אבל לקחת תכנית שכל כולה היפוך יוצרות והטלת כל הכובד על הפלשתינים, שעד כה במשך שנים הקהילייה הבינלאומית עשתה להם הנחות, לא ביקשה את פירוז עזה, לא דרשה להפסיק הסתה בבתי הספר, לא מנעה מענקים למשפחות מחבלים. האמריקאים דורשים מהפלשתינים להשתנות ולהוכיח שמגיע להם לקבל את הזכות לשבת איתנו בשולחן המו"מ".

"כל זה בניגוד לכל המקרים הקודמים שבהם ישראל נדרשה עד כה לוותר רק כדי להגיע לתמונה של מו"מ. לכן יש כאן שינוי נרטיב היסטורי וחשוב", אומרת חוטובלי ומדגישה את חשיבות ההכרה בזכותו ההיסטורית של עם ישראל על ארצו. "אין דבר טוב מזה", היא אומרת.

ומה באשר לעצם ההכרה העקרונית בזכות קיומה למדינה פלשתינית? האם האמירה העקרונית לא יכולה להילקח בעתיד על ידי ממשלת שמאל כהוכחה להסכמת הימין למדינה פלשתינית? "כאן יש אי הבנה יותר גדולה. נתניהו, בתבונה מדינית רבה, סיכם עם האמריקאים שהתכנית לא תובא להחלטת ממשלה. כלומר מדובר בתכנית אמריקאית. אנחנו במצב שבו ממשלת ישראל לא מחויבת לאמץ את התכנית כהחלטת ממשלה. כל התנאים הללו הם תנאים שהפלשתינים צריכים לעשות כדי שנסכים לשבת עם הפלשתינאים למו"מ, כדי שנואיל בטובנו לשבת איתם אחרי ששנים ארוכות הם לא לקחו אחריות על האדרת הטרור ועידוד הטרור".

"אנחנו מקבלים אור ירוק להחלת ריבונות על כל ההתיישבות, ובעזרת ה' כך יהיה, אבל כדי שנוכל לעשות את ההיסטוריה הזו ש-52 שנה חיכינו לה, צריכים לבוא ולהצביע".

עם כל זאת שאלנו את השרה חוטובלי מה בכל זאת אירע, שגרם להיעלמותן של ההבטחות שהופרחו יום לאחר האירוע בבית הלבן ולפיהן הריבונות תוחל בישיבת הממשלה הבאה. "היו חילוקי דעות בתוך הממשל אם קודם לסיים את המיפוי ולעשות הכול במקשה אחת, או כמו שאנחנו הבנו, לקדם את המהלך באותה החלטת ממשלה ולהתייחס לישובים שהגדרתם מאוד ברורה, ומעבר להם השטח שנועד להתפתחות הישובים ועליו תהיה עבודת המפות יהיה בהמשך. הייתי שמחה שהדבר יקרה אתמול, אבל זה נדחה בגלל עבודה טכנית של מיפוי ואני מאמינה שזה יקרה אם נקבל את המנדט להמשיך ולהנהיג את העם".

באשר לעימות עם חבר הכנסת ליברמן שאלנו אם ניתן לזהות הנמכת מתקפות על ליברמן, אולי כאיתות לאפשרות לשבת בעתיד בממשלה אחת, ואולי קיימת אפשרות להקמת ממשלת מיעוט בתמיכת ליברמן מבחוץ?

"הלוואי וזה היה אפשרי. אביגדור ליברמן הכריז שהוא לא יילך עם נתניהו. הוא קבע שתם עידן נתניהו ולמעשה אמר שיילך עם בני גנץ. אסור לבנות על זה. המטרה היא לשכנע כל מי שחושב להצביע לליברמן להבין שזה האיש שדרדר את ישראל שלוש פעמים לבחירות, לכן לא להאמין לו שהוא אומר שלא יתן את ידו לבחירות רביעיות. זה האיש שהוא מתכון בטוח לבחירות רביעיות. מעבר לכך שמה נשאר מהימניות כשיש כאן מחשבה על ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת, מפלגה שהאידאולוגיה שלה שוללת את מדינת ישראל. רמטכ"לים לא יכולים למכור לציבור שפניהם לממשלה ולשינוי בישראל כשהם רוצים להישען על יזבק שקיבלה אתמול את ההכשר מבית המשפט העליון".